Introductie: De Festival Atlas 2018 geeft een overzicht en analyse van het landschap van film-, food-, kunst- en muziekfestivals in Nederland in 2018. Dit landschap is voortdurend aan verandering onderhevig: festivals worden groter, verdwijnen of er komen nieuwe bij. Zonder kaart is het makkelijk verdwalen.
MULTIFILE
De veelheid aan verschillende festiviteiten en evenementen roept de vraag op of deze veelheid zich laat opdelen in verschillende categorieën zodat we beter kunnen duiden wat bijvoorbeeld een festival is. We voelen aan dat een bruiloft, carnaval, de WK finale Rugby, een TeDtalk en het Sziget festival naast overeenkomsten ook verschillen kennen. In ieder geval gelden er andere regels over hoe we ons (moeten) gedragen en wat we mogen verwachten. Maar wat zijn die overeenkomsten en verschillen dan precies? Het antwoord op deze vraag helpt om preciezer te kunnen aangeven waar uitspraken in artikelen en boeken betrekking op hebben: een bewering doen over de toename over de jaren van het aantal festivals vereist wel dat we weten waarover we praten.
MULTIFILE
Cultural festivals can attract cultural tourists, extend the tourist season and add vibrancy to the cultural scene. However, there is relatively little research on how festivals affect tourist experience of the destination or outcomes such as satisfaction or repeat visitation. This study used the Event Experience Scale to measure tourist experiences at three cultural festivals in Hong Kong – the Lantern Festival, Dragon Boat Festival and the Cheung Chau Bun Festival. The findings show that tourist experiences of these festivals are distinct, and they positively affect destination image and behavioural outcomes. Relative to permanent attractions and tours, festival experiences elicit stronger affective, conative and novelty responses. Festivals also convey a stronger impression of Hong Kong as a destination exhibiting Chinese and traditional culture, but less as a global city. The festival experience is associated with positive outcomes, namely greater satisfaction, intention to recommend and intention to return.
DOCUMENT