Binnen het lectoraat jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam hebben we binnen meerdere projecten ervaring opgedaan met praktijkprofielen. Deze ervaringen delen we graag tijdens een interactieve workshop. In de workshop zullen wij een inleiding geven in het belang van bruikbare interventies, toelichting geven op het concept van handelingskennis, en bespreken hoe je een praktijkprofiel kunt ontwikkelen. We zullen hierbij ook in gesprek gaan met de deelnemers over de knelpunten die wij tegengekomen zijn. Daarnaast gaan we met een reeds ontwikkeld praktijkprofiel aan de slag om te ervaren hoe dit kan helpen om te leren en te reflecteren op het handelen. --Voor een goede implementatie is een bruikbare interventie nodig; concreet, toepasbaar, aan te leren, uit te voeren en te evalueren in de dagelijkse praktijk.Binnen de jeugdzorg zijn veel interventies in gebruik. Het is de vraag in hoeverre bij deze interventies sprake is van een bruikbare interventies waarin duidelijk is hoe de interventie toegepast moet worden in de dagelijkse praktijk. Het ontwikkelen van een praktijkprofiel biedt handvatten om de interventie concreter te omschrijven en zo tot een bruikbare interventie te komen. Zo’n praktijkprofiel kan vervolgens gebruikt worden om te (blijven) leren op de werkvloer en te reflecteren op het handelen. Dit draagt bij aan goede implementatie van de interventies en uiteindelijk aan kwaliteit van de zorg.Binnen het lectoraat jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam hebben we binnen meerdere projecten ervaring opgedaan met praktijkprofielen. Deze ervaringen delen we graag tijdens een interactieve workshop.In deze workshop zullen wij een inleiding geven in het belang van bruikbare interventies, toelichting geven op het concept van handelingskennis, en bespreken hoe je een praktijkprofiel kunt ontwikkelen. We zullen hierbij ook in gesprek gaan met de deelnemers over de knelpunten die wij tegengekomen zijn. Daarnaast gaan we met een reeds ontwikkeld praktijkprofiel aan de slag om te ervaren hoe dit kan helpen om te leren en te reflecteren op het handelen.
To prepare medical students appropriately for the management of toxicological emergencies, we have developed a simulation-based medical education (SBME) training in acute clinical toxicology. Our aim is to report on the feasibility, evaluation and lessons learned of this training. Since 2019, each year approximately 180 fifth-year medical students are invited to participate in the SBME training. The training consists of an interactive lecture and two SBME stations. For each station, a team of students had to perform the primary assessment and management of an intoxicated patient. After the training, the students completed a questionnaire about their experiences and confidence in clinical toxicology. Overall, the vast majority of students agreed that the training provided a fun, interactive and stimulating way to teach about clinical toxicology. Additionally, they felt more confident regarding their skills in this area. Our pilot study shows that SBME training was well-evaluated and feasible over a longer period.