Over het belang van professionele communicatieve vaardigheden voor financials.
MULTIFILE
Ontwikkelingen op het gebied van ICT en digitalisering hebben de afgelopen twee decennia een enorme vlucht genomen. Hoewel op het gebied van finance, controlling en accounting vele interessante kansen liggen, zijn de nieuwe ontwikkelingen slechts in beperkte mate geadopteerd door de beroepspraktijk. Dit komt onder andere door de enorme verbrokkeling van ICT en digitaliseringstechnologie. Daarnaast is er sprake van een enorm kennishiaat in de beroepspraktijk met betrekking tot de technologische mogelijkheden op het gebied van ICT en digitalisering. Daarenboven ontbreken vaak in de opleidingsprogramma’s van de hogescholen en de universiteiten adequate beroepsgerichte ICT en digitaliseringsmodules.
LINK
De doelstelling van dit onderzoek is duidelijkheid krijgen over hoe een duurzame financial denkt en handelt. De centrale vraag die wij hierbij stellen is: “Hoe denkt en handelt een duurzame financial?”. Op basis van deze hoofdvraag zijn wij gekomen tot drie deelvragen.De eerste deelvraag luidt: “Wat is MVO?” Deze vraag stellen wij om het theoretische kader van het onderzoek te definiëren. In de ISO 26000 zijn de richtlijnen voor MVO vastgelegd. De definitie van de ISO 26000 van MVO is: “maximaliseer je bijdrage aan natuur en milieu, mens en economie.” “Je houdt rekening met de behoeften van nu en van toekomstige generaties.” De ISO 26000 kent zeven kernthema’s die van belang zijn voor elke type organisatie. Deze kernthema’s zijn: behoorlijk bestuur, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu, eerlijk zaken doen, klant/consument-aangelegenheden en maatschappelijke betrokkenheid.
DOCUMENT
1e alinea column: De grote beweging via ketenomkering naar customer self care en bottom-up self assembled teaming is zich snel aan het voltrekken. De klant neemt het initiatief en Tofflers prosumership wordt zichtbaar. Het aantal business voorbeelden wordt snel groter, al gaat het om je auto zelf samenstellen, onderdelen bestellen, 3D printing, zelfroosteren, civil journalism, klanten die restaurants recenseren, tracking &tracing van de post, medische zorg. Neem Qlinx als open architectuur in combinatie met bijvoorbeeld Twitter, dat laat goed zien wat dit kan gaan betekenen voor de dynamiek op de arbeidsmarkt. Wolfram-alpha toont de potentie van het semantic web. In bijvoorbeeld Share2Start - power of the open mind zien we de kracht van crowdfunding en het begin van ‘financials 2.0’. Deze sites laten goed zien welke richting het uitgaat.
LINK
Eind augustus opende het Financieele Dagblad met het bericht dat Amerikaanse ondernemingen niet langer het belang van aandeelhouders centraal stellen. Ze willen meer aandacht voor het algemeen belang in hun doelen. Wanneer financiële doelen niet meer centraal staan, heeft dit gevolgen voor de rolvan de cfo en controllers in het algemeen.
MULTIFILE
Via een open brief aan de lezers van MCA wordt aan de orde gesteld of de stages voor BE-studenten wel uitdagend genoeg zijn. Stellen financials zelf wel voldoende vragen en hebben ze een onderzoekende houding? Van studenten wordt dat verwacht, maar als bedrijven/financials zelf geen vragen stellen, verzanden stages in klussen laten doen door goedkopen handjes
DOCUMENT
Het continu speuren naar risico’s en het zoveel mogelijk organiseren van zekerheid heeft een keerzijde: de organisatie schiet in een kramp. Het wordt hoog tijd dat financials in de non-profitsector naast de harde cijfers en de wet- en regelgeving óók de behoeften van eindgebruikers en de drijfveren van medewerkers gaan meewegen. Anders blijft het grote succes uit.
LINK
“De Leer van het Gewekte Vertrouwen: Agency avant la lettre?” vroeg Dassen zich af in zijn artikel in het MAB van september 1989. In 1926 introduceerde Limperg zijn leer van het gewekte vertrouwen, de vertrouwensleer. Volgens Limperg is de accountant de vertrouwensman van de onpersoonlijke maatschappij, van de spaarder en van andere belanghebbenden die niet zijn opdrachtgevers zijn. Het Rijnlands model past bij deze vertrouwensleer. Dit model komt uit de West-Europese traditie en is gebaseerd op samenwerking, coöperatie en gezamenlijke waardecreatie, waarbij de belangen van alle stakeholders van een organisatie in acht worden genomen. De agency theorie is naast de vertrouwenstheorie een andere theorie voor de behoefte van de accountantscontrole. Het Angelsaksisch model gaat nauw samen met deze agency theorie. De agency theorie verklaart de behoefte aan accountantscontrole vanuit de tegengestelde belangen tussen management en aandeelhouders. Het Angelsaksisch model dat steeds meer de plaats inneemt van het Rijnlands model is een ander economisch model en is vanuit Noord-Amerika en Groot-Brittannië naar Europa overgewaaid. Beursgenoteerde bedrijven zijn steeds meer geneigd om de aandeelhouderswaarde te vermelden als zij grote aandeelhouders met een financiële achtergrond hebben, of wanneer deze aandeelhouders een Angelsaksische nationaliteit hebben. Het Angelsaksisch model is gebaseerd op marktwerking, concurrentie en eigen belang.
MULTIFILE
Welke krachten maken dat professionals goed werken? Margreeth Kloppenburg over beroepstrots en beroepseer
LINK