Een column van Martin Stijnenbosch, lector Vastgoed van het Kenniscentrum NoorderRuimte, in de NVBEO (Nieuwsbrief van de Nederlandse Vereniging voor Bedrijvencentra, Business Centers en Economische Ontwikkelingen). Zijn column gaat over de flexibiliteit op de kantorenmarkt.
DOCUMENT
1e alinea column: Een van de effecten van internet en sociale media is dat het vormen van communities en groepen van gelijkgestemden veel gemakkelijker en daarmee goedkoper is geworden. Daarmee overvleugelt internet de hiërarchie als tool om samenwerking te creëren. Je ziet dit nu gebeuren tussen individuen maar ook binnen en tussen bedrijven. De echte revolutie wordt daarmee denk ik dat bedrijven steeds meer 'projecten' worden, tijdelijke samenwerkingen van professionals die samen iets moois maken, net zoals bijvoorbeeld nu al films tot stand komen. Flexibiliteit als voorwaarde voor continuïteit.
DOCUMENT
In de allereerste aflevering van De Flexpert Podcast verwelkomt Lonneke Frie Theo Bakker. Theo vertelt over zijn loopbaan die begon met een studie theologie. Na verschillende carrièrestappen en een promotieonderzoek werkt Theo nu als Lector Learning Technology and Analytics bij De Haagse Hogeschool. Ontdek hoe Theo's achtergrond als theoloog de basis vormde voor zijn latere carrièrestappen en hoe hij flexibiliteit en aanpassingsvermogen heeft ingezet om zijn expertise continu te vernieuwen. Naar aanleiding van de voorbeelden in deze aflevering, geeft Lonneke vanuit haar onderzoek tips over hoe jij je flexpertise kunt ontwikkelen, ongeacht jouw vakgebied.
LINK
BouwTex gebruikt textiel voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor de bouw. Er is onderzoek gedaan naar op textiel gebaseerde bouwoplossingen en vervolgens zijn prototypes ontwikkeld die gebruikt kunnen worden door professionals in de bouwketen. Het project richtte zich met name op de toepassing van textiel bij de renovatie en het hergebruik van gebouwen. Naast materialenonderzoek is ook onderzoek gedaan naar de behoeften van de gebruiker, de perceptie van het gebruik van textiel binnen de architectuur en de bouw. Daarnaast is binnen het ontwerpproces gezocht naar een grotere ruimtelijke en functionele flexibiliteit door het toepassen van textiel. Ook is onderzoek gedaan naar de bijdrage van textiel voor een beter binnenklimaat, wat een positief effect heeft op de leef- en werkomstandigheden. Door middel van workshops en case studies hebben de professionals en studenten samengewerkt om de eigenschappen en het potentieel van textiel als geïntegreerd architectonisch / bouwproduct te verkennen. Kennis van de materiële eigenschappen van textiel werd ontwikkeld tot conceptuele toepassingen voor diverse gebruikersgroepen door studenten en professionals. Van geselecteerde concepten zijn werktekeningen en specificaties gemaakt door architecten, op basis waarvan vervolgens door professionals uit de bouw prototypes zijn gemaakt. De prototypes werden getest en het hele projectproces werd geanalyseerd door onderzoekers. Alle bijdragen van studenten en bedrijven (inclusief prototypes en testopnamen) zijn publiekelijk tentoongesteld. Alle projectpartners werkten samen om de projectbevindingen te verspreiden.
DOCUMENT
Eén van de effecten van internet en sociale media is dat het vormen van groepen van gelijkgestemden veel gemakkelijker en goedkoper is geworden. (Hoewel .. er is geen noodzakelijk causaal verband, want soms zijn dure oplossingen gemakkelijker. Maar dit terzijde).
DOCUMENT
De Dienst Uitvoering Onderwijs (duo) is op 1 januari 2010 ontstaan uit eenfusie tussen twee uitvoeringsorganisaties van het ministerie van ocw: cfi en deInformatie Beheer Groep (IB-Groep). Door deze fusie worden mogelijkhedengecreëerd om de informatievoorziening in het onderwijsdomein te optimaliseren,beleid en uitvoering beter op elkaar te laten aansluiten, en de integraleontsluiting van de door de klant gewenste informatie mogelijk te maken doorverder digitalisering, om zo de rol van ketenpartner verder uit te werken.Kortom, mogelijkheden om te innoveren en optimaliseren. Voor de komendejaren heeft duo een hoog ambitieniveau neergelegd in het ondernemingsplanduo 2010-2015. duo heeft te maken met een vergrijzend werknemersbestand,met een politiek/maatschappelijk klimaat dat streeft naar een compactereoverheid, en een werkpakket dat kwalitatief goed moet worden uitgevoerd,maar tevens innovatief moet worden uitgebreid1. Excellente (nieuwe) dienstverlening uitvoeren met minder mensen vraagt een andere manier van werken, waarbij flexibiliteit, effectiviteit en klantgerichtheid erg belangrijk zijn. Dat stelt zowel eisen aan de ontwikkeling van het zittend personeel, als voor de instroom van nieuw personeel. Wat dat laatste betreft wil duo, op zowel kwantitatief als op kwalitatief niveau, meer studenten op hbo-niveau als stagiair en/of afstudeerder binnenhalen.
DOCUMENT
Door de recessie staat een aanzienlijk deel van ons bezit leeg. Oude functies zijn verdwenen, nieuwe functies nog niet in zicht. Dat biedt mogelijkheden om zaken/programma’s te realiseren die tot nu toe nog geen plek hebben kunnen vinden.
DOCUMENT
Bij studentbehoeften gaat het om het inzichtelijk maken van de leeromstandigheden en -voorkeuren van studenten en de mate waarin studenten flexibiliteit wensen.
LINK
In deze tweede aflevering van De Flexpert Podcast spreekt Lonneke Frie met flexpert Anouschka Laheij. Anouschka heeft in haar werkende leven altijd meerdere rollen gecombineerd, met nu een unieke dubbelrol: ze werkt als gespreksleider en dagvoorzitter met (grote) groepen en werkt daarnaast als psycholoog-coach één op één met mensen. In beide rollen helpt ze mensen zichzelf en elkaar beter te begrijpen. Lonneke en Anouschka praten over het vinden van werk dat past bij wie je bent en wilt zijn als individu. Ze hebben het over de rol die anderen kunnen spelen in deze zoektocht, over hoe het is om geconfronteerd te worden met je angsten als je weer iets nieuws voor jezelf gaat ontwikkelen, en het maken van keuzes in je loopbaan. Anouschka licht toe hoe ze zichzelf geregeld heeft vernieuwd gedurende haar loopbaan. Daarom is ze volgens Lonneke een echte flexpert.
LINK