Zes lectoren van Hogeschool Utrecht schreven elk een essay over de ontwikkeling van de beroepspraktijk in hun werkveld. Daaraan gekoppeld hebben wij talentvolle hbo-professionals uit datzelfde vakgebied geïnterviewd over de vraag wat zij geleerd hebben op de hogeschool, hoe ze dat in de praktijk toepassen en wat zij nu verder in de praktijk leren. De zes auteurs zijn: Piet Bakker, lector Crossmedia Content, Elly de Bruijn, lector Beroepsonderwijs, Lia van Doorn, lector Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening, Erik Puik, lector Microsysteemtechnologie/Embedded Systems, Hein Roelfsema, lector International Business and Innovation en Marieke Schuurmans, lector Verpleegkundige en Paramedische Zorg voor Mensen met Chronische Aandoeningen.
In november publiceerde Klaas Mulder een essay over de hulpverlening aan mensen met inzichtsstoornissen. In de sociale sector werd het gezien als- weer - een kanttekening bij het regeringsbeleid, maar Mulder richt zich in zijn kritiek ook op sociale professionals zelf. Die zijn te weinig op zoek naar methodieken die werken voor mensen die het zelf niet meer snappen. Blijven we praten, of gaan we benen redden.
Ruim honderd jaar geleden overleed Florence Nightingale (1820-1910), verpleegkundige en grondlegger van de moderne verpleegkunde. Naast haar passie voor de zorg had ze nog een grote passie, namelijk onderzoek en statistiek. Onderzoek doen was in haar ogen onlosmakelijk verbonden met het vak van verpleegkundige. Enerzijds om zelf inzicht te krijgen in de situatie, anderzijds om tot de juiste behandeling te komen of anderen te overtuigen van bepaalde veranderingen (1). Er is sinds de tijd van Florence Nightingale veel veranderd in de zorg, met snelle ontwikkelingen die soms een uitdaging zijn voor verpleegkundigen om te integreren in hun werk. Een onderzoekende houding en onderzoek doen kan verpleegkundigen hierbij helpen. Verpleegkundig onderzoek maakt echter nog te weinig onderdeel uit van onze dagelijkse praktijk. Het tij lijkt nu te keren, met steeds meer aandacht voor het integreren van onderzoek in het werk van verpleegkundigen. Het is nu aan alle verpleegkundigen om aan die verandering bij te dragen, maar hoe doe je dit?