Dit proefschrift heeft als onderwerp de toepassing van agenttechnologie in productie en productondersteuning. Onder een agent verstaan we in deze context een autonoom opererende software entiteit die gemaakt is om een zeker doel te realiseren en daartoe met de omgeving comuniceert en zelfstandig acties kan uitvoeren. In moderne productiesystemen streeft men ernaar om de tijd van ontwerp tot productie zo kort mogelijk te houden en de productie af te stemmen op de wensen van de individuele eindgebruiker. Vooral dit laatste streven past niet in het concept van massaproductie. Een methode moet gezocht worden om kleine hoeveelheden of zelfs unieke producten tegen een lage kostprijs te fabriceren. Om dit te verwezenlijken zijn voor dit onderzoek speciale goedkope productieplatforms ontwikkeld. Deze hercongureerbare productiemachines noemen we equiplets. Een verzameling van deze equiplets in een gridopstelling geplaatst en gekoppeld met een snelle netwerkverbinding is in staat om een aantal verschillende producten tegelijk te produceren. Dit noemen we exibele parallelle productie. Voor de softwareinfrastructuur is agenttechnologie toegepast. Twee typen agenten spelen hierin een hoofdrol. Een productagent is verantwoordelijk voor de totstandkoming van een enkel product. De productiemachines worden voorgesteld door zogenoemde equipletagenten. De productagent weet wat er moet gebeuren voor het maken van een product terwijl de equipletagent weet hoe een of meer productiestappen moeten worden uitgevoerd. Het hier voorgesteld concept verschilt in veel opzichten van standaard massaproductie. Elk product in wording volgt zijn eigen, mogelijk unieke pad langs de equiplets, de productie wordt per product gescheduled en niet per batch en er is geen sprake van een productielijn. Dit proefschrift stelt de softwarearchitectuur voor en beschrijft oplossingen voor de routeplanning waarbij het aantal wisselingen tussen equiplets geminimaliseerd is, een scheduling die gebaseerd is op schedulingschema's zoals toegepast in real-time operating systems en een op autonome voertuigen gebaseerd transportsysteem. Bij al deze oplossingen speelt de productagent een belangrijke rol. (uit de samenvatting van het proefschrift) SIKS Dissertation Series No. 2014-31 The research reported in this thesis has been carried out under the auspices of SIKS, the Dutch Research School for Information and Knowledge Systems.
This paper reports a study into the relationship between the configuration of the process of Strategic Information Systems Planning (SISP) and the success of SISP. SISP is an important activity in the alignment of information technology systems and services to business requirements. However, despite the obvious importance of a proper planning of information technology and information systems in organizations, success of SISP is not evident. And as the success of SISP is also influenced by the process followed in developing the SISP, the research question for this study was, “How does the configuration of the SISP process influence the success of the SISP?” Based on an explorative multi case study, we concluded that the specificity and comprehensiveness of strategies, goals and decisions in an organization has a positive effect on the success of SISP. Another conclusion was that a more dominant role of the IS/IT organization in the SISP process influences the quality of the SISP deliverable positively, but has a negative effect on the building of partnership between business and IT in the organization. A final conclusion was that following a formal SISP methodology does not seem to have an effect on the success of SISP. These findings provide guidance for practitioners that plan to develop an SISP as part of their efforts to align business and IT.
Improvisational drama techniques (IDTs) can benefit foreign language (FL) learners by offering them an engaging way to practise speaking while hiding behind the safety of a character mask. This study aimed to glean perceptions toward and experiences with IDTs among FL student teachers, as well as training needs related to integrating IDTs as a pedagogical tool. Foreign language student teachers at a Dutch university who had not received IDT-training took part in a questionnaire (n = 197). Former student teachers who had taken such a course in drama were interviewed in depth (n = 9). Almost all student teachers - both those who had and had not received IDT-training-shared the belief that IDTs have added pedagogical value. The majority of student teachers who had not had drama training indicated that they did not often implement IDTs in their classes. Former student teachers who had IDT-training continued to integrate IDTs with some regularity. Both groups provided valuable input on the components that should be included in a future IDT-training module for both student teachers and in-service teachers. Our findings give rise to the hypothesis that training can play a key role in galvanizing teachers to implement IDTs, and allow us to formulate design criteria for an innovative training module.
LINK