Module A: Communicatietheorie en Semiotiek
Module B: Technische mogelijkheden tot beinvloeding betekenisverlening mbv fotografie (Enkele Beeld)
Module C: idem mbt Bewegend Beeld en Beeldnarratie, inclusief enkele productiestappen
DOCUMENT
product
Anders belicht
In de film Anders Belicht komen de stakeholders van het project Anders Belicht aan het woord: de kunstenaar Lino Hellings, de docent Harold Koopmans, de opdrachtgevers van het Blauwburgje en de alumna Swanhilde de Jong
LINK
product
De Wereld van Morgen, Paris, 8 en 9 juni 2006
Verslag van een werkconferentie van De Baak, getiteld de Wereld van Morgen. Viermaal twee dagen, eerst Noordwijk, dan 13 en 14 april in Driebergen, 11 en 12 mei in Londen en 8 en 9 juni in Parijs
DOCUMENT
product
Multimediale pedagogiek op een urbane school
De jeugd in Nederland ligt onder vuur. In een niet aflatende stroom van artikelen en commentaren wordt een beeld opgeroepen van grote groepen jongeren, die ongeïnteresseerd en belust op rottigheid de straat en de stad onveilig maken. Zo staat de Diamantbuurt symbool voor de sociale onrust rondom Marokkaanse en Antilliaanse jongeren. Het VMBO heeft een negatieve naam en wordt afgeschilderd als de vergaarbak van het Nederlandse onderwijs. De positie van allochtone jongeren op de arbeidsmarkt is slecht, ja schokkend volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (Volkskrant, Bussemaker, 2006). De werkloosheid is in vier jaar meer dan verdubbeld. In de steden zit 40 procent van de allochtone jongeren zonder werk. De berichten spreken verder van criminaliteit, teenmoeders, kindermishandeling en gebrek aan normen en waarden. Wat gaat er mis met de Nederlandse jeugd?
Luid wordt geroepen om een ministerie voor jeugdbeleid, maar is dat het antwoord? En moeten we, voordat we zomaar in het wilde weg antwoorden formuleren, niet eerst onderzoeken welke oorzaken aan te wijzen zijn?
Luid wordt geroepen om een ministerie voor jeugdbeleid, maar is dat het antwoord? En moeten we, voordat we zomaar in het wilde weg antwoorden formuleren, niet eerst onderzoeken welke oorzaken aan te wijzen zijn?
DOCUMENT
product
E-business: over digitale zelfbediening en organisaties in transitie
Tekst oratie in verkorte vorm uitgesproken bij de openbare aanvaarding van het ambt van
bijzonder hoogleraar E-business, vanwege Hogeschool Utrecht, aan de Open
Universiteit. In dit stuk worden de verbanden tussen businessmodellen , procesmodellen en Informatiearchitectuur behandeld.
MULTIFILE
product
Ruimte voor kwaliteit? Media en journalistiek op het digitale kruispunt
Worden ‘echte’ journalisten overbodig? Kunnen hun taken niet net zo goed vervuld worden door bloggers of lezers die usergenerated content aanleveren: tekst, filmpjes, foto’s – iedereen loopt immers met een volledig uitgeruste smartphone rond? We hebben toch “16 miljoen reporters” volgens Skoeps (2008) en iedereen is toch journalist (Deuze, 2006)? Daarnaast maken media gebruik van wat onnozele gebruikers achterlaten op Facebook, Hyves of MySpace. Er is zoveel nieuws dat je alleen maar iemand nodig hebt om te knippen en te plakken: cut ’n’ paste journalism. Dat nieuws duikt overal op, Britney Spears en Paris Hilton vinden we net zo makkelijk bij nrc.nl als bij nu.nl, een website waar de journalisten – alle vier – zich uitsluitend bezighouden met het online zetten van nieuws van anderen: shovelware. De traditionele journalistieke poortwachter die op basis van strenge criteria selecteert, kan vervangen worden door de administratieve gatewatcher
DOCUMENT
product
En nu? Samen Duurzaam Denken en Handelen
EN NU?
Dat is de kernvraag. De vraag bevat een uitnodiging om
duurzaam te denken en te handelen. Ter inspiratie voor de
dialoog is dit document opgesteld. U treft een verzameling
statements, interviews en ordenende schemas om een
veelzijdig onderwerp als duurzaamheid toegankelijk te maken.
Doel?
Duurzaamheid een plaats geven in het besluitvormingsproces,
zowel van uzelf als van uw organisatie.
Ambitieus?
Nee, de tijd vraagt erom. Voor de één uit ideologische
redenen, voor de ander uit economische redenen. Weer anderen
zien zelfs een kans in de combinatie van beide redeneringen.
De opgave is om nu iedereen in beweging te krijgen.
Moeilijk?
Ja, het is ingewikkeld om de ambitie te realiseren. Het gaat
om mentaliteitsverandering, om ontwikkelen van nieuwe
technologie en om nieuwe afwegingen in kortetermijn kosten
en langetermijn baten.
Aanpak?
Momenten creëren. Mensen uitnodigen om hun opvattingen
te presenteren en te delen. In gesprek raken en blijven.
Managers verleiden om bestaande denkpatronen los te laten.
Leren van elkaar. Bestuurders uitnodigen om niet de mijlpalen
te benoemen, maar de momenten te koesteren.
Robert Blom
DOCUMENT
product
Zin werkt. Zingeving in de hulp aan dak- en thuislozen
Wat is zingeving? Welke rol speelt zingeving in de hulpverlening? Hoe geef je zingeving een plek in je werk? Daarover gaat deze brochure. We nodigen je uit om na te denken over wat zingeving betekent. In het leven van je cliënten, maar ook in je eigen leven. De citaten, gedichten en foto’s zijn grotendeels afkomstig van daken thuisloze cliënten en van hulpverleners. Aan het eind van de brochure staan enkele werkvormen die gesprekken over zingeving kunnen ondersteunen. Met deze brochure willen we je inspireren om meer aandacht aan zingeving te besteden. Want zin, daar draait het uiteindelijk toch allemaal om?
DOCUMENT
product
Dialoogspel ‘De jacht en het wachten...'
De dialoogkaarten
1 Kennismakingsles Creatieve kennismaking
2 Ervaar het maar… Introductieles in kunst, muziek en cultuur
3 Weten wat ik kan Op zoek naar voorkennis
4 ‘Mijn’ artistieke plan Leerwegondersteuning in de praktijk
5 Gelijk zijn aan elkaar Erbij horen
6 Veelzijdig zijn Coachen van creatieve leertaken
7 Laten zien en horen wie ik ben De vraag achter de vraag ontdekken
8 Aanmoedigen doet goed Complimenten geven doe je zo…
9 Mijn talent is mijn trots Talenten ontdekken
10 Dat bepaal ik zelf wel! Geef de regie terug
11 Ik wil kunst maken Kunst maakt het verschil
12 Samen leren Samenwerkend leren
13 Niet invullen Alleen maar aanvullen
14 De jacht en het wachten Tijd en ruimte gunnen
15 De kunst van het wegwerken Technieken aanleren en afleren
16 Leren experimenteren Experimenteren is leren
17 Het kan wel als... Het kan niet want...
18 Alledaags leren Leren van alledaagse dingen
19 Instructief leren Normen en waarden doorgeven
20 Actief leren Zelfstandig leren leren
21 Sociaal leren Functioneel leren
22 Samenwerken Betekenisvol samenwerken
23 Beleef de kunst van het nieuwe Nieuwe ontmoetingen ervaren
DOCUMENT
Personen5
persoon
Carlos Pereira Santos
Professor of Applied Data Sciences and Artificial Intelligence
persoon
Friedrich Kohle
Senior Lecturer Creative Business, Film, TV & Media Production
persoon
Harry van Vliet
Full Professor
persoon
Miruna Doicaru
Lecturer
persoon
Hillie de Rooij
Docent-onderzoeker
Redactie-artikelen1
redactie
"Beeldvorming dak- en thuislozen moet realistischer"