The potential reduction of risk in LPG (Liquified Petroleum Gas) road transport due to the adoption of passive fire protectionswas investigated. Experimental data available for small scale vessels fully engulfed by a fire were extended to real scale road and rail tankers through a finite elements model. The results of mathematical simulations of real scale fire engulfment scenarios that may follow accidents involving LPG tankers proved the effectiveness of the thermal protections in preventing the “fired” BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion) scenario. The presence of a thermal coating greatly increases the “time to failure”, providing a time lapse that in the European experience may be considered sufficient to allowthe start of effective mitigation actions by fire brigades. The results obtainedwere used to calculate the expected reduction of individual and societal risk due to LPG transportation in real case scenarios. The analysis confirmed that the introduction of passive fire protections turns out in a significant reduction of risk, up to an order of magnitude in the case of individual risk and of about 50% if the expectation value is considered. Thus, the adoption of passive fire protections, not compulsory in European regulations, may be an effective technical measure for risk reduction, and may contribute to achieve the control of “major accidents hazards” cited by the European legislation
MULTIFILE
Voor de buurtwerker, de wijkmanager, de wijkagent, de participatieprofessional, de jongerenwerker en al die andere wijkprofessionals die dagelijks met elkaar en bewoners proberen de stad een beetje mooier, beter en sterker te maken, voor jullie is dit magazine gemaakt! Aan goede ideeën en idealen is er in een stad geen gebrek. De mensen met de wil en de kunde om ze waar te maken zijn helaas meestal schaars. De kunst is om elkaar op te zoeken en over grenzen en beroepen, belangen en posities heen met elkaar te leren om samen vooruit te komen. Dit magazine biedt hier handvatten en inspiratie voor. Zo willen we bijdragen aan meer waardevolle samenwerking in en met de stad.
LINK
In steden ontstaan steeds vaker coalities waarin wijkprofessionals samen met burgers, onderzoekers en lokale ondernemers werken aan lokale kansen en oplossingen voor weerbarstige vraagstukken. Stadslabs zijn hierbij een veel gebruikte werkvorm waarvan veel wordt verwacht. Uit de praktijk weten we echter dat het samenwerken binnen een stadslab vaak gepaard gaat met ingewikkelde vragen en dilemma’s. Er is nog veel onduidelijk over de beste werkwijzen voor labs, er is onzekerheid over de meerwaarde voor betrokkenen en er zijn vragen over de (door)werking van lab-werkwijzen in de praktijk. Over deze onderwerpen gaat het onderzoek De Stad als Lab, waar dit magazine op is gebaseerd. Stadslab zijn overal anders, maar betrokkenen worstelen wel met dezelfde vragen en dilemma’s, zoals ‘Wat is nu precies een stadslab en waarvoor valt het in te zetten?’, ‘Hoe organiseer ik gelijkwaardige vormen van samenwerking terwijl ik zelf in een hiërarchische omgeving werk?’, ‘Welke kennis moet ik inzetten bij het ontwerpen van een stadslab?’Voor al die professionals die dagelijks met elkaar en bewoners proberen de stad een beetje mooier, beter en sterker te maken, is dit magazine gemaakt.
LINK