This case study provides an analysis of the way in which a leading airline company in the world, Air France-KLM, applies Corporate Social Responsibility (CSR) within its business activities. The analysis is based on a conceptualisation of the term itself and the policy of and activities performed by the company. Other companies in the airline industry regard the Air France-KLM as a ‘good practice’ since it acts in an exemplary way on the integration of sustainability in the three major domains of CSR: economy, people and environment. It caters for environmental protection, customer experience, responsible human resources and local development. A challenge remains for the whole of the airline industry: to reconsider the very purpose of their business and start working on CSR 2.0. In CSR 2.0 sustainability, scalability, responsiveness and ‘glocality’ become part of an airline’s very DNA and are not regarded mere ‘defensive’ measurements for satisfying the ‘customer’ and politics.
LINK
Abstract for the Sport Management Australia New Zealand conference in Tasmania in 2015. The aim of the abstract is to describe the research we are carrying out in Utrecht to the legacy of the first two stages of the Tour the France 2015 in the city of Utrecht – The Netherlands.
DOCUMENT
Bariatric surgery is an effective procedure for the treatment of obesity. Despite this, only 0.1% to 2% of eligible individuals undergo surgery worldwide. The stigma surrounding surgery might be a reason for this.This study aimed to explore the perceptions, experiences, and consequences of bariatric surgery stigma from the perspective of the public, health care professionals, and patients before and after bariatric surgery. Furthermore, although the concept of stigma is universal, every society has specific cultural norms and values that define acceptable attributes and behaviors for its members. Therefore, this study also aimed to explore the extent to which cultural factors influence bariatric surgery stigma by comparing the Netherlands, France, and the United Kingdom.
LINK
Le Grand Départ Tour the France 2015 took place in Utrecht on the 4th and 5th of July 2015. In advance to the first two stages a major side-event program is carried out which started a 100 days before the 4th of July. Utrecht University, School of Governance carried out a research to the legacy of Le Grand Départ Tour the France in Utrecht in cooperation with Utrecht University of Applied sciences, Hanze University of Applied sciences and the Mulier Institute. This research is commissioned by the local organizing committee of Le Grand Départ in Utrecht and is based on the project plan in which several legacy goals are mentioned. In this abstract we focus us on two types of legacy: 1) organizational legacy; what is the experienced cooperation between the several governmental and commercial organizations before, during and after Le Grand Départ? To what extend do organizations in Utrecht cooperate to create any social legacy and to what extend are the organizations focusing on creating leverage? 2) The social legacy; to what extend do the residents of Utrecht experience the side-event program which is carried out before and during Le Grand Départ.A link between the elite sport event and the legacy goals is created by organizing an ambitious side-event program, leveraging existing local government policies and programs. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of the side-event program and gain insight in how a major elite sport event can be socially leveraged through a side-event program.
DOCUMENT
In de zomer van 2024 was Den Haag het schouwtoneel voor drie aansprekende (top-)sportevenementen: de Tour de France Femmes, het EK beachvolleybal en de Team NL Sport Experience. Vanuit het lectoraat Impact of Sport zijn deze evenementen onderzocht. Dit gebeurde aan de hand van bezoekersenquêtes, observaties, interviews met betrokken organisaties en een enquête onder 2.400 inwoners van de stad (Stadspanel).
DOCUMENT
Interview met Stefan Peij in SC Online
DOCUMENT
Full text via link. Le Grand Départ was één groot feest van, voor en door de stad Utrecht. De vele bezoekers gaven de start van de Tour de France in Utrecht in juli 2015 een hoge waardering. Het activatieprogramma vanaf honderd dagen voor de start was een succes. En: de Tour heeft een aanzienlijke economische impact en mediawaarde gegenereerd, ondanks een relatief beperkt budget. Dat zijn enkele conclusies uit het onderzoek naar de maatschappelijke, organisatorische en economische impact van het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld: Le Tour de France. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in samenwerking met onderzoekers van de Hogeschool Utrecht, Hanzehogeschool Groningen en het Mulier Instituut.
LINK
Onderzoek naar de waarde van sportevenementen is vooral gericht op impact, maar niet op de manieren waarop die impact tot stand is gekomen (leverage). Met het bestuderen van de leverage mechanismen van evenementen Chalip (2006, p. 113), is het doel om niet alleen de waarde van een evenement te evalueren, maar ook om te leren van de ‘hefboomwerking’ van een evenement. Inzicht krijgen in deze werking kan van meerwaarde zijn bij het indienen van een toekomstig bid en/of de organisatie van toekomstige evenementen en het creëren van legacy. Dit was ook het geval bij de evaluatie van de legacy van Le Grand Départ Tour de France 2015 in Utrecht. In ons onderzoek hebben we ons gericht op de waarde van Le Grand Départ voor Utrecht en specifiek op de hefboomwerking (leverage mechanisme) van het evenement.Een mixed-method is gebruikt om inzicht te krijgen in het organisatieproces van de waarde van Le Grand Départ:1) 11 focusgroepen (voor en na het evenement), waarin 38 stakeholders van 13 side-events waren vertegenwoordigd. 2) Persoonlijke interviews met 21 stakeholders van de side-events en het projectteam Le Tour Utrecht. De bevindingen uit deze focusgroepen en interviews leidden tot een inzicht in de legacy mechanismen en leverage strategie. 3) 653 enquêtes zijn afgenomen bij de side-events om inzicht te krijgen in de ervaringen van de deelnemers en de bezoekers. Rond 250 side-events werden georganiseerd in de periode van een jaar voor het evenement tot en met Le Grand Départ. Het side-event programma had 138.000 deelnemers, 570.000 bezoekers en 7.500 vrijwilligers voor het uitvoeren van alle activiteiten.De bottom-up benadering van de projectorganisatie voor het uitvoeren van het side-event-programma resulteerde in meer side-events dan dat de projectorganisatie ooit zelf zou kunnen uitvoeren. Tientallen lokale culturele, sport en welzijnsorganisaties werkten nauw samen bij de organisatie van de side-events. Naast de enorme omvang van het side-event programma, heeft de samenwerking tussen de vele lokale organisaties geleid tot nieuwe contacten tussen de organisaties en nieuwe concrete samenwerkingen welke langer duren dan de periode van het evenement. Het gevoel van eigenaarschap over de side-events was zo hoog dat verschillende lokale organisaties besloten om ook het afgelopen jaar de side-events weer uit te voeren. Deze studie toont ons dat het hebben van een strategische (bottom-up) aanpak voor het creëren van legacy, en het betrekken van lokale organisaties en inwoners, een effectieve aanpak is voor het creeren van legacy bij sportevenementen.
DOCUMENT
Poster presentation at Honours Conference 2016: Honours Futures, Utrecht, June 2-3.
DOCUMENT