Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Wat verstaan we onder de werkalliantie? 8.2 Overeenkomsten en verschillen tussen de begrippen werkalliantie en relatie 8.3 De werkalliantie en effectiviteit in het vrijwillige kader 8.4 Van relatie naar werkalliantie in het gedwongen kader: een zoektocht in vogelvlucht 8.5 Internationaal onderzoek naar de werkalliantie in het gedwongen kader 8.6 Nederlands onderzoek naar de werkalliantie in gedwongen kader 8.7 Conclusies over de werkalliantie in het gedwongen kader
MULTIFILE
Hoofdstuk 29 in Werken in gedwongen kader. 29.1 Inleiding 29.2 Oude en nieuwe uitgangspunten van motiveren 29.3 Motiveren in een gedwongen kader 29.4 Soorten motivatie: extern, extrinsiek, intern of intrinsiek? 29.5 Niet gemotiveerd? 29.6 Strategieën om te motiveren
LINK
Link naar nieuwste druk, bestelinfo uitgever Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Inleiding 8.2 Relatie en werkalliantie: betekenis en verhouding tot methodiek 8.3 Het begrip relatie: definitie en kenmerken in het vrijwillige kader 8.4 Het begrip werkalliantie: definitie en kenmerken in het vrijwillige kader 8.5 Relatie en werkalliantie: verschuivende begrippen in onderzoek naar gedwongen kader 8.6 Kenmerken van de werkalliantie in het gedwongen kader 8.7 Vroege conclusie over onderzoeksresultaten tot dusver 8.8 Op weg naar een nieuwe theorie over de werkalliantie in het reclasseringstoezicht 8.9 Feedback op de werkalliantie met behulp van de alliantiemonitor
LINK
Hoofdstuk 19 van het boek ‘Werken in gedwongen kader’: Handelen in gedwongen kader: enkele kwesties vooraf 19.1 Gebruiken en legitimeren van macht 19.2 De eigen verantwoordelijkheid van cliënten in gedwongen kader
DOCUMENT
Een groeiend aantal professionals heeft te maken met cliënten bij wie bemoeienis is opgelegd door justitiële of gemeentelijke autoriteiten. Onze kennis van effectieve methoden over het werken met deze cliënten is in de afgelopen jaren toegenomen. Daarbij ging het eerst vooral om de vraag Wat Werkt? Intussen zijn daar nieuwe vragen bij gekomen. Wat werkt voor wie? En wat kenmerkt een effectieve professional? Wie Werkt? Dit boek gaat in op deze vragen. Kennis uit recente onderzoeksresultaten is bijeengebracht. Wat is professionaliteit? Welke criminologische theorieën zijn relevant? Wat is bekend over effectief afbouwen van antisociaal gedrag? Wat betekent het gedwongen kader en de onvrijwillige start voor het methodisch handelen? Wat zijn kenmerken van een effectieve werkalliantie in het gedwongen kader? Dit boek is een vervolg op Het delict als maatstaf (2004) en richt zich op alle professionals die in een ambulante setting werken met volwassenen die delicten hebben gepleegd of grensoverschrijdend gedrag vertonen. Zoals reclasseringswerkers, professionals die in de gevangenis de re-integratie voorbereiden, professionals die vanuit gemeenten de nazorg coördineren of overlast in buurten moeten terugdringen.
LINK
Het boek biedt een overzicht van kennis en methoden voor hbo-professionals die in een gedwongen kader werken met volwassenen die delicten plegen.
LINK
Hoofdstuk 1 in Werken in gedwongen kader. 1.1 Model van professionaliteit 1.2 Professionele missie 1.3 Professionele activiteiten en expertise 1.4 Professionele inbedding en publieke verantwoording
MULTIFILE
Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Wat verstaan we onder de werkalliantie? 113 8.2 Overeenkomsten en verschillen tussen de begrippen werkalliantie en relatie 115 8.3 De werkalliantie en effectiviteit in het vrijwillige kader 117 8.4 Van relatie naar werkalliantie in het gedwongen kader: een zoektocht in vogelvlucht 119 8.5 Internationaal onderzoek naar de werkalliantie in het gedwongen kader 121 8.6 Nederlands onderzoek naar de werkalliantie in gedwongen kader 125 8.7 Conclusies over de werkalliantie in het gedwongen kader 132 De link verwijst naar de nieuwere versie van het boek. Dit boek is beschikbaar bij de HU bibliotheek.
LINK
Het in dit artikel beschreven werk in een penitentiaire inrichting laat zien hoe hardnekkig culturen zich kunnen vastzetten in een organisatie. Het laat echter ook zien dat begeleidingskundigen daar iets in beweging en verandering kunnen zetten, door te werken aan onderlinge verhoudingen, horizontaal en verticaal, waardoor kwetsbare ervaringen tot leermateriaal kunnen worden.
LINK
In deze publicatie laten we zien hoe reclasseringswerkers de bevindingen van het onderzoek ‘werkalliantie in gedwongen kader’ in praktijk brengen. Het lectoraat Werken in Justitieel Kader, onderdeel van het Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI) van Hogeschool Utrecht, werkt sinds 2010 aan dit onderzoeksprogramma. Dit gebeurt in samenwerking met het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid van hetzelfde kenniscentrum2. In de afgelopen jaren zijn diverse tussenresultaten gepubliceerd, onder meer in het methodiekboek Werken in Gedwongen Kader3. In 2018 zijn de definitieve resultaten van het eerste onderzoek gepubliceerd in een proefschrift4. In dit onderzoek is ontdekt wat kenmerken zijn van de werkalliantie in gedwongen kader. En wat het belang van deze kenmerken is voor het verloop en een goede afronding van het reclasseringstraject. Momenteel lopen twee vervolg promotieonderzoeken, waarin nog meer kennis over de werkalliantie in gedwongen kader wordt verworven. Het proefschrift is niet erg toegankelijk voor professionals in de dagelijkse praktijk. Onder hen is wel veel vraag naar de resultaten. Daarom is deze versie gemaakt, waarbij de nadruk ligt op de betekenis van de resultaten voor het professionele handelen. Dit ‘praktijkboek’ kwam tot stand in een nauwe samenwerking tussen mij als auteur, vijf professionals met een lange (huidige of vroegere) ervaring als reclasseringswerker en een rollenspelacteur.
DOCUMENT