This paper aims to develop a tool for measuring the clients’ maturity in smart maintenance supply networks. The assessment tool is developed and validated for corporate facilities management organizations using case studies and expert consultation. Based on application of the assessment tool in five cases, conclusions are presented about the levels of maturity found and the strengths and limitations of the assessment tool itself. Also, implications for further research are proposed.
MULTIFILE
This applied research is an attempt to analyse the effectiveness of milk marketing and facilitate developing a sustainable milk value chain for dairy farmer’s groups in Punakha district. Both quantitative and qualitative methods of survey, key informant interviews and focus group discussion were used as research strategies to obtain relevant information. The survey was conducted using both open and closed-ended structured questionnaire in seven subdistricts of Barp, Dzomi, Guma, Kabisa, Shelnga-Bjemi, Talog and Toedwang. A total of 60 respondents; 30 existing milk suppliers and 30 non-milk suppliers were drawn using a simple random sampling technique. One-to-one interviews were conducted following semi-structured questions with eight key informants in the chain. One focus group interview was conducted with the existing dairy farmer groups representatives to triangulate and discover in-depth information about the situation of the milk value chain in the district. The survey data was analysed using the Statistical Package for Social Sciences software version 20. A method of grounded theory design was used to analyse the qualitative data of interviews and focus group discussion. Value chain mapping was employed for assessing the operational situation of the current milk chain. The mean cost of milk production was estimated at Nu.27.53 per litre and the maximum expenses were incurred in animal feeds which were estimated to be 46.34% of the total cost of milk production. In this study, milk producers had the highest share of added value and profit which were estimated at 45.45% and 44.85% respectively. Limited information and coordination amongst stakeholders have contributed to slow progression in the formal milk market. The finding reveals that 90% of nondairy farmer groups respondents were interested in joining formal milk marketing. The average morning milk available for supply from this group would be 4.41 ± 3.07 litres daily by each household. The study also found that 50% of the respondents were interested in supplying evening milk with an average of 4.43 ± 2.25 litres per day per household. Based on the result of this study, it was concluded that there are possibilities of expanding the milk value chain in the district. However, there is a need to enhance consistent milk supply through a quality-based milk payment system, access to reasonable input supplies, and facilitate strong multi-stakeholder processes along the milk value chain.
MULTIFILE
In een circulaire economie worden producten en grondstoffen hergebruikt. Er is geen sprake van afval maar van grondstoffen. Bedrijven die circulair ondernemen kiezen bewust voor hernieuwbare hulpbronnen of zorgen dat de materialen optimaal kunnen worden hergebruikt of hoogwaardig gerecycled. Een circulair bedrijfsmodel vraagt veelal om een andere financieringsconstructie. Zo hebben producten die worden hergebruikt of op hoogwaardige wijze worden gerecycled altijd een financiële restwaarde. Deze dient inzichtelijk te zijn en afgestemd te worden met de verschillende ketenpartners en met financiers. De financieringsbehoefte van een onderneming verandert ook als een bedrijf ervoor kiest om producten niet te verkopen, maar via een overeenkomst beschikbaar te stellen aan gebruikers. Mkb-bedrijven die circulair willen gaan ondernemen, geven aan problemen te ondervinden bij het vinden van passende financiering voor hun circulaire bedrijfsmodel. Zij hebben behoefte aan nieuwe kennis over hoe zij hun financiering moeten organiseren om niet alleen circulair maar ook winstgevend te ondernemen. Uit gesprekken en workshops met bedrijven, zijn de volgende praktijkvragen naar voren gekomen: 1. hoe kunnen we de financiële (rest)waardes van onze producten bepalen en verbinden aan zakelijke afspraken over hergebruik en recycling? 2. hoe kunnen we financiële contracten opstellen met ketenpartners waardoor gebruikers worden gefaciliteerd en gestimuleerd om producten opnieuw te gebruiken en te recyclen? 3. hoe kunnen we financiering aantrekken en wat betekent dit voor onze onderneming en samenwerking binnen de logistieke keten? Onder leiding van het Windesheim lectoraat Supply Chain Management wordt in dit project in een consortium met Stenden, University of Aruba, Sustainable Finance Lab (verbonden aan Universiteit Utrecht), Ilab Green PAC, Bureau Innovatie, MKB-ondernemingen en financiers onderzoek gedaan naar financieringsmogelijkheden binnen de circulaire logistieke keten. De resultaten van dit casestudieonderzoek worden breed gedeeld met bedrijven en onderwijs via masterclasses en lesprogramma's.