Deel 1 van een drieluik over Olympische Spelen in de Griekse oudheid. Deze eerste bijdrage gaat over begin en einde van de klassieke Spelen. Ook wordt de relatie met andere grote sportevenementen gethematiseerd. Maar begonnen wordt met het schetsen van enkele typische kenmerken van de Griekse oudheid.
DOCUMENT
Deel 2 van een drieluik over de Olympische Spelen in de Griekse oudheid. De eerste bijdrage ging over begin en einde van deze Spelen, de relatie met andere grote sportevenementen en de context van de Griekse oudheid. In deze bijdrage gaat het om de religieuze oorsprong en de organisatie van de Spelen.
DOCUMENT
Deel 3 van een drieluik over de Olympische Spelen in de Griekse oudheid. De eerste bijdrage ging over begin en einde van deze Spelen, de relatie met andere grote sportevenementen en de context van de Griekse oudheid. De tweede bijdrage om de religieuze oorsprong en de organisatie van de Spelen, Deze derde bijdrage over de sport-, beweeg- en opvoedingscultuur waarbinnen de klassieke Olympische Spelen functioneerden.
DOCUMENT
Baarts presentiebenadering is even inspirerend voor de professionele beroepspraktijk als problematisch in haar theoretische grondslagen. In deze benadering bestaat een fundamentele morele spanning tussen gebroken waardigheid als het kernprobleem van armoede en het goede leven als de overkoepelende oplossing hiervoor. In deze spanning interfereren drie verschillende culturele onderstromen: een optimistisch Griekse, een radicaal christelijke en een gematigd humanistische onderstroom. Terwijl Baart in zijn magnum opus nadrukkelijk stelt dat presentiebeoefenaars het goede oftewel het gelukkige leven centraal behoren te stellen, poneert dit artikel dat de praktijken en paradoxen van de presentiebeoefening beter kunnen worden begrepen als het herstellen van waardigheid.
DOCUMENT
Docentenhandleiding bij Standpunt, VMBO, deel 3 Leerwerkboek (2016). Docentenboek met antwoorden op de opdrachten en toelichtingen bij tal van vraagstellingen, didactische tips en toetsvragen.
MULTIFILE
Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Democratie leren door filosoferen is een diepgaand onderzoek naar de praktijk van het filosoferen in het basisonderwijs. Op verschillende niveaus is het curriculum 'filosoferen met kinderen' onderzocht. Het onderzoek gaat in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. In vier scholen en zestien groepen zijn leraren en kinderen geobserveerd en via interviews en vragenlijsten bevraagd over hun doelen en motieven, praktijken, ervaringen en leereffecten. Het onderzoek laat zien hoe filosoferen met kinderen theoretisch en praktisch een bijdrage kan leveren aan democratische burgerschapsvorming. Het onderzoek is uitgevoerd als promotieonderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek.
LINK
Docentenhandleiding bij de uitgave Standpunt VMBO, deel 1, leerwerkboek
MULTIFILE
Leermethode levensbeschouwing voor VMBO. Onderdeel van een driedelige serie. Dit deel1 bevat zes hoofdstukken: H. 1 De levensbeschouwelijke kijk H. 2 Uitingen van levensbeschouwing H. 3 Jodendom H. 4 Christendom H. 5 Wie ben ik? H. 6 Vriendschap en liefde Het betreft een Leerwerkboek.
MULTIFILE
Gesprek over esthetiek en organisaties waarbij gereflecteerd wordt op de muziek van John Cage.
DOCUMENT
Onderzoek naar de achtergronden van de opkomst en ontwikkeling van free fight, kooivechten, ultimate fighting en andere vormen van No Holds Barred, inclusief een analyse van de beleidsproblemen die hiermee zijn verbonden en aanbevelingen over de regulering van deze ontwikkeling.
DOCUMENT