Studenten in het hbo ervaren nogal wat onzekerheid tijdens het doen van onderzoek. Dat is lastig, want teveel onzekerheid verlamt de student in het onderzoeksproces. Toch is enige mate van onzekerheid nuttig voor het ontwikkelen van een reflectieve en onderzoekende houding. Dan moet er wel sprake zijn van voldoende veiligheid voor de student om deze onzekerheid in het onderzoeksproces te kunnen hanteren. Door middel van empirisch-fenomenologisch praktijkonderzoek is vanuit de grounded theory benadering een aantal belevingsfactoren in het onderzoeksproces van studenten zichtbaar gemaakt. In relatie tot de Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000) zijn deze onder te verdelen in interne factoren die zich vooral ‘binnen’ de student afspelen (bijvoorbeeld behoeften en houding). En in externe factoren die ‘buiten’ de student worden beleefd, zoals de opdracht, de begeleiding en beoordeling. Wanneer deze belevingsfactoren worden verbonden met (on)veiligheid en (on)zekerheid wordt duidelijk dat studenten zich tijdens het onderzoeksproces bewegen op het vlak van ‘veilige onzekerheid’. Ook laat dit onderzoek zien dat het kunnen omgaan met onzekerheid een vast onderdeel vormt van de onderzoekende houding van hbo-studenten en geeft een eerste blik op wat dat voor de student en de opleider zou kunnen betekenen.
Heideggers verhouding tot de christelijke religie en de eigen religiositeit van zijn latere werk, worden verklaard vanuit de grondhouding die de fenomenologie voor Heidegger met zich meebrengt.
Een onderzoekende houding helpt studenten een betere start te maken in het hbo. Een (aankomend) professional met een onderzoekende houding neemt niet klakkeloos aan wat collega’s, media, of anderen zeggen; is nieuwsgierig naar achtergronden; pluist de situatie uit, en werkt volgens een plan. Kortom, iemand met een onderzoekende houding is KNAP: Kritisch, Nieuwsgierig, Analytisch en Planmatig. Mbo-docenten spelen een belangrijke rol in het aanleren van en oefenen met een onderzoekende houding van hun studenten. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft hiervoor een KNAP-training ontwikkeld
Technologische innovatie alleen is niet voldoende om de klimaatdoelen van Nederland te behalen. Er is een cultuuromslag nodig naar een meer ecologische grondhouding. Dit project verrijkt het arsenaal van changemakers op het gebied van de duurzaamheidstransitie met nieuwe communicatiemethoden, technieken en interventies voor duurzame gedragsverandering. Daartoe maakt dit project de koppeling met de vakgebieden van klimaatpsychologie en Immersive Design. In een toepassingscasus, geleverd door de Green Office van Gemeente Amsterdam, kijkt het onderzoek in een eenjarige verkenning naar hoe immersief ontwerp meer inzicht kan bieden in de onderliggende attitudes (emoties en waarden) van haar medewerkers ten aanzien van de duurzaamheidstransitie. Het onderzoek resulteert in nieuwe ontwerpprincipes voor een ervaringsgerichte benadering waarbij bewustwording centraal staat. De resultaten worden gepresenteerd in een openbare opportunitymap, bruikbaar voor changemakers, onderwijs en vervolgonderzoek.