In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het overheidsbeleid met betrekking tot studeren met een functiebeperking. Concreet wordt een opzet beschreven voor instellingsbeleidsplannen (voor studenten en docenten). In het tweede deel van het hoofdstuk wordt ingegaan op HO en beroepenveld in relatie tot studenten met een functiebeperking. Ook wordt de rol van inspectie aangestipt en wordt ingegaan op onderzoek op dit terrein.
DOCUMENT
Wat moeten hbo-studenten kennen en kunnen om straks als professionals ouders en kinderen van diverse culturele achtergronden te ondersteunen bij hun opvoeding en ontwikkeling? Hoe moet zo'n leerproces en curriculum eruit zien, wat vraagt dit van docenten? Het rapport Opleiden en professionaliseren in diversiteit en opvoeding beschrijft kernbegrippen die met diversiteit en opleiden samenhangen en analyseert onderwijsonderdelen van het curriculum Pedagogiek en Social Work op diversiteitgevoeligheid. Management, studenten en docenten spreken zich uit over de noodzaak tot (meer) aandacht voor culturele diversiteit in de klas, in de lessen, in de beroepspraktijk. Diversiteit moet steviger, als een rode draad in het onderwijs verweven zijn.
DOCUMENT