This paper proposes a framework for designing human resource development interventions that facilitate change in professional organizations through promoting learning at the individual and group level. The framework proposed is based on a theory of organizational learning developed by Etienne Wenger (Wenger, 1998) that proposes learning takes place in the context of communities of practice. Communities of practices (CoPs) are groups of professionals that come together in order to build knowledge and practice in their specific field (Wenger, McDermott & Snyder, 2002). At first glance CoPs might appear to be like other, more traditional groups found in organizations, but this is misleading (Bood & Coenders, 2004; Wenger, McDermott, & Snyder, 2002). The major differences between traditional groups and CoPs are that the latter are self-organizing and self-governing (Dekkers et al., 2005; Saint-Onge & Wallace, 2003). In the private sector, CoPs are recognized as an exceptional human resource development (HRD) method for organizations wishing to stimulate learning, promote innovation and facilitate change processes among its employees (Davenport & Prusak, 1998). In this paper I lay the theoretical groundwork for developing CoPs generally, using the case of higher educational organizations as an example where they could be initiated. In order to design these interventions, I propose a model that employs a multi-disciplinary, theoretical approach that bridges the context of the public and private sectors. Furthermore, I report on some preliminary observations of two communities of practice; one that formed during a HRD project specifically centered on communities of practice, and one that was formed as a result of an organization-wide initiative to stimulate employee empowerment during a merger.
DOCUMENT
Tijdschrift voor Human Resource Development met artikel van Teun van Aken (Lector Personeel en Arbeid. Fontys Hogeschool)
DOCUMENT
In this chapter I would like to introduce the knowledge management concept known as communities of practice (CoPs) and show a direct link between CoPs and human resource development (HRD). CoPs are a proven way to effectively manage knowledge as well as promote organizational learning, so it is a logical step to aim HRD initiatives towards developing and supporting them. It is my experience that both the vision and operational goals of an organization’s HR department is exceptionally crucial in designing and supporting a learning organization and that CoPs are one strategy to achieving these goals. The set up of the chapter is as follows; in this section I present some of the advantages that communities can have for the organization and the individual. Then I give an introduction to what CoPs actually are and how they function, followed by a discussion of the link between HRD, CoPs and organizational learning. In section four I look at what kind of support CoPs need in order to thrive and in section five, I expand these concepts to include global communities. The following section looks at how technology enables CoPs – both local and global – and describes general guidelines for deciding which technology is appropriate for facilitating communities. My closing remarks consider the increasing role of Cops in HRM as well as some of their possible down-sides.
DOCUMENT
In Brainportregio Eindhoven worden de komende jaren meer dan 70.000 extra arbeidsplaatsen verwacht, waarvan een groot deel in de techniek. Hiervoor zullen fors meer mensen moeten worden opgeleid volgens de laatste inzichten uit de praktijk. Dit kan echter alleen met voldoende docenten die over deze praktijkervaring beschikken. Hybride professionals worden in verschillende strategische agenda’s aangedragen als mogelijke oplossing voor dit vraagstuk. Hybride professionals combineren hun huidige baan binnen een organisatie met werken in het onderwijs. Zij blijven daarmee voor een groot deel verbonden aan hun huidige werkgever en kunnen een belangrijke brug vormen tussen onderwijs en werkveld. In eerdere onderzoeksprojecten is inzicht verkregen in succesfactoren en knelpunten om als professional of werkgever te starten met het hybride docentschap. Er is echter nog weinig inzicht in hoe je het hybride docentschap duurzaam kunt bestendigen in de loopbanen van professionals, in de betrokken (onderwijs)organisaties en in de regio. De doelstelling van dit Professional Doctorate traject is om interventies te ontwikkelen, testen en implementeren zodat hybride professionals: 1) Gelukkig, gezond en productief banen kunnen blijven combineren 2) Ingebed zijn in de structuur en cultuur van (onderwijs)organisaties en bijdragen aan de (strategische) doelstellingen. 3) Bijdragen aan de sterkere verbindingen tussen (onderwijs)organisaties in de regio Om deze doelen te bereiken worden leergemeenschappen opgericht met hybride professionals leidingevenden, HRM’ers en HRD’ers binnen en buiten het onderwijs. Samen met hen wordt bepaald welke interventies worden ontwikkeld en waaraan deze moeten voldoen. Deze interventies worden vervolgens geïmplementeerd in de onderwijsinstellingen en bedrijven. De impact die hiermee wordt beoogd is dat hybride professionals van duurzame meerwaarde zijn voor de Brainportregio door bij te dragen aan een nauwe aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Daarnaast kan het flexibel inzetten van personeel in organisaties binnen en/of buiten het onderwijs de druk op de arbeidsmarkttekorten verlichten.