Jaarlijks wordt er door de HU een deel van de kwaliteitsgelden besteed aan projecten die een bijdrage leveren aan gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid. Als onderzoekers verbonden aan de HU volgen wij een aantal van de projecten die met dit doel zijn opgezet. Daarnaast hebben we vorig jaar een verkennende literatuurstudie uitgevoerd om meer begrip en inzicht te krijgen in de aspecten die gemeenschapsvorming en studentbinding versterken (Verkennende literatuurstudie HUGS, 2020). En toen kwam Corona… en daarmee de logische vraag om ook te kijken naar het effect van digitaal onderwijs op gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid. Het resultaat van die verbreding van de literatuurstudie (Literatuurverkenning digitaal onderwijs, 2021) hebben we verwerkt in dit stuk.
De afgelopen jaren is veel tijd, energie en geld geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van het hoger onderwijs. Tegelijkertijd zien we de druk op studenten eerder toe- dan afnemen. Uitval, stress, psychische klachten en groeiende ontevredenheid bij studenten laat ons weten dat er iets flink misgaat in het onderwijs. Er zijn initiatieven waarmee de uitdaging wordt aangegaan om vanuit verschillende invalshoeken de student te ondersteunen en te stimuleren. Toch blijft het lastig om grip te krijgen op de factoren die bijdragen aan gelukkige, verbonden, lerende nieuwe professionals.
De afgelopen jaren is veel tijd, energie en geld geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van het hoger onderwijs. Tegelijkertijd zien we de druk op studenten eerder toe- dan afnemen. Uitval, stress, psychische klachten en groeiende ontevredenheid bij studenten laat ons weten dat er iets flink misgaat in het onderwijs. Er zijn initiatieven waarmee de uitdaging wordt aangegaan om vanuit verschillende invalshoeken de student te ondersteunen en te stimuleren. Toch blijft het lastig om grip te krijgen op de factoren die bijdragen aan gelukkige, verbonden, lerende nieuwe professionals.