Malnutrition is a serious and widespread health problem in community-dwelling older adults who receive care in hospital and at home. Hospital and home care nurses and nursing assistants have a key role in the delivery of high-quality multidisciplinary nutritional care. Nursing nutritional care in current practice, however, is still suboptimal, which impacts its quality and continuity. There appear to be at least two reasons for this. First, there is a lack of evidence for nutritional care interventions to be carried out by nurses. Second, there are several factors, that influence nurses’ and nursing assistants’ current behaviour, such as lack of knowledge, moderate awareness of the importance and neutral attitudes. This results in a lack of attention towards nutritional care. Therefore, there is a need to generate more evidence and to focus on targeting the factors that influence nurses’ and nursing assistants’ current behaviour to eventually promote behaviour change. To increase the likelihood of successfully changing their behaviour, an evidence-based educational intervention is appropriate. This might lead to enhancing nutritional care and positively impact nutritional status, health and well-being of community-dwelling older adults. The general objectives of this thesis are: 1) To understand the current state of evidence regarding nutrition-related interventions and factors that influence current behaviour in nutritional care for older adults provided by hospital and home care nurses and nursing assistants to prevent and treat malnutrition. 2) To develop an educational intervention for hospital and home care nurses and nursing assistants to promote behaviour change by affecting factors that influence current behaviour in nutritional care for older adults and to describe the intervention development and feasibility.
Het team van het Healthy Urban Living Lab heeft samen met veel studenten van de Hogeschool van Amsterdam een Health Impact Assessment (HIA) uitgevoerd op de plannen voor het Bajes Kwartier. Dat is een groene, gezonde, duurzameAmsterdamse stadswijk die wordt gebouwd op het terrein van de voormalige Bijlmerbajes, gelegen in Stadsdeel Oost nabij de Amstel. In deze nieuwe wijk komen ongeveer 1.350 koop- en huurwoningen, variërend van betaalbarestarterswoningen tot exclusieve huizen en zorgwoningen. De focus van de HIA lag op drie aspecten die an groot belang zijn voor de gezondheid van inwoners van Amsterdam: bewegen, gezonde voeding en ontmoeten. Daarmeesluit de HIA aan bij de grootste uitdagingen voor de gezondheid van de Amsterdammers, overgewicht en eenzaamheid. Een HIA is een kritische en systematische beschouwing van een project, met als doel de kansen voor gezondheid en onbedoelde aspecten (zoals gezondheidsrisico’s) in kaart te brengen. Om te onderzoeken hoe de ambitie ‘alle bewoners leven hier twee jaar langer en gezonder kan worden gerealiseerd, is het Behaviour Change Wheel van Susan Michie (2011) gebruikt als theoretisch kader. Dit wetenschappelijkonderbouwde gedragsveranderingsmodel wordt ingezet voor het systematisch ontwerpen en evalueren van interventies en voor beleid dat is gericht op gedragsverandering. Het wordt veelal toegepast in de gezondheidsbevordering. Daarbij spelen drie elementen de hoofdrol: Capabilities (fysieke en psychologische vaardigheden), Opportunities (aspecten in de fysieke of sociale leefomgeving) en Motivation (bewuste en onbewuste processen die tot gedrag leiden). Naast een scan van het masterplan voor het Bajes Kwartier – vanuit het oogpunt van gezondheid – is een doelgroepanalyse gemaakt door middelvan een vragenlijst die werd verspreid onder belangstellenden c.q. toekomstige bewoners, een groepsbijeenkomst en doelgroepenonderzoek door studenten. Er is ook een wetenschappelijke literatuurstudie verricht. Vanuit de volksgezondheid kent de gezonde leefomgeving een afwisseling van bebouwing met groen, aantrekkelijke, uitdagende en gevarieerde openbare ruimten die uitnodigen tot bewegen, spelen en sport, gezond eten, het ontmoeten vanbuurtgenoten, een breed voorzieningenaanbod (waaronder ook een openbare toiletten en een maximale bereikbaarheid en verkeersveiligheid met de fiets en het openbaar vervoer). Daarnaast is in de leefomgeving sociale steun en socialeveiligheid nodig. Het beschikbaar maken van een leefomgeving die deze elementen bevat, is op zich niet voldoende. Er zijn ook activiteiten en netwerkennodig die bevorderen dat deze wijkinfrastructuur daadwerkelijk wordt benut. Zowel uit de literatuur als uit het doelgroepenonderzoek kwam dit naar voren als een belangrijke sleutel tot het creëren van gezondheidswinst. De conclusies die volgen uit de resultaten van de HIA, resulteren in vijf basisaanbevelingen.1) Focus op de diverse groepen. Iedere bewoner heeft recht op een gezonde omgeving. De gezondheidswinst die te behalen valt is het grootst onder kwetsbare groepen zoals bewoners met een lage sociaal economische status, ouderen en kinderen. 2) Gezond gedrag vereist participatie van bewoners waarbij alle doelgroepen vertegenwoordigd zijn. 3) Verbind de hardware met de software, maak een koppeling tussen de inrichting van de fysieke en de sociale omgeving 4) Zet alle vormen en varianten van nudging in, het helpt bewoners een gezonde leefstijl aan te nemen. 5) Hanteer een integrale aanpak waarbij deverschillende verantwoordelijke stakeholders zoals ontwerpers, planologen, burgers, kennisinstellingen, private partijen (zoals startups), gemeentes, GGD’en, zorgverzekeraars en zorgverleners vanaf het begin in eenruimtelijk planproces samenwerken
LINK
This open access book is a valuable resource for students in health and other professions and practicing professionals interested in supporting effective change in self-management behaviors in chronic disease, such as medication taking, physical activity and healthy eating. Developed under the auspices of the Train4Health project, funded by the Erasmus+ program of the European Union, the book contains six chapters written by international contributors from different disciplines. This chapter presents open-access educational products that supplement this book: case studies and a web application to simulate behaviour change support in persons with chronic disease. The former is of particular interest for academic educators, while the latter may interest students independently pursuing training outside the classroom. These products can also be useful for professionals aiming to enhance behaviour change competencies in practice. First, it addresses key aspects of product development, including hallmarks such as the incorporation of behaviour change science and transnational co-production with users. Then, the main features of case studies and the web application with 2D virtual humans are described.
LINK
Alcohol use disorder (AUD) is a pattern of alcohol use that involves having trouble controlling drinking behaviour, even when it causes health issues (addiction) or problems functioning in daily (social and professional) life. Moreover, festivals are a common place where large crowds of festival-goers experience challenges refusing or controlling alcohol and substance use. Studies have shown that interventions at festivals are still very problematic. ARise is the first project that wants to help prevent AUD at festivals using Augmented Reality (AR) as a tool to help people, particular festival visitors, to say no to alcohol (and other substances). ARise is based on the on the first Augmented Reality Exposure Therapy (ARET) in the world that we developed for clinical treatment of AUD. It is an AR smartphone driven application in which (potential) visitors are confronted with virtual humans that will try to seduce the user to accept an alcoholic beverage. These virtual humans are projected in the real physical context (of a festival), using innovative AR glasses. Using intuitive phone, voice and gesture interactions, it allows users to personalize the safe experience by choosing different drinks and virtual humans with different looks and levels of realism. ARET has been successfully developed and tested on (former) AUD patients within a clinical setting. Research with patients and healthcare specialists revealed the wish to further develop ARET as a prevention tool to reach people before being diagnosed with AUD and to extend the application for other substances (smoking and pills). In this project, festival visitors will experience ARise and provide feedback on the following topics: (a) experience, (b) awareness and confidence to refuse alcohol drinks, (c) intention to use ARise, (d) usability & efficiency (the level of realism needed), and (e) ideas on how to extend ARise with new substances.
There is increasing interest for the use of Virtual Reality (VR) in the field of sustainable transportation and urban development. Even though much has been said about the opportunities of using VR technology to enhance design and involve stakeholders in the process, implementations of VR technology are still limited. To bridge this gap, the urban intelligence team of NHTV Breda University of Applied Sciences developed CycleSPEX, a Virtual Reality (VR) simulator for cycling. CycleSpex enables researchers, planners and policy makers to shape a variety of scenarios around knowledge- and design questions and test their impact on users experiences and behaviour, in this case (potential) cyclists. The impact of infrastructure enhancements as well as changes in the surrounding built environment can be tested, analysed an evaluated. The main advantage for planners and policy makers is that the VR environment enables them to test scenarios ex-ante in a safe and controlled setting.“The key to a smart, healthy and safe urban environment lies in engaging mobility. Healthy cities are often characterized by high quality facilities for the active modes. But what contributes to a pleasant cycling experience? CycleSPEX helps us to understand the relations between cyclists on the move and (designed) urban environments”
Producten1. Een leertraject voor MBO- en HBO geschoolde professionele begeleiders van mensen met een matige en (zeer) ernstige verstandelijke beperking (VB). Het bestaat uit verschillende, op individuele behoeften afgestemde, leerinterventies: online leren (met praktijksimulaties) en het geleerde in de praktijk toepassen.2. Een omgevingsscan; een hulpmiddel waarmee begeleiders kunnen beoordelen of de leef- en werkomgeving gezond gedrag van mensen met een verstandelijke beperking uitlokt.De producten van het project De Krachten Gebundeld helpen bij het creëren van een gezonde omgeving die een gezonde leefstijl van mensen met een VB ondersteunt. Informatie over de producten en hoe deze te implementeren zijn, is te vinden op de website, www.dekrachtengebundeld.nl Resultaten voor:- Mensen met een verstandelijke beperking: gezonde omgeving en leefstijl;- Zorgorganisaties en professionele begeleiders: leertraject en omgevingsscan;- Onderwijs: aanpassen benodigde competenties curricula MBO- en HBO opleidingen;- Wetenschap: kennis over leefstijl en percepties van mensen met VB en hun professionele begeleiders;- Politiek: aanpassen beleid met betrekking tot inrichting zorg gericht op gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking.'De krachten gebundeld: ondersteunen van een gezonde leefstijl voor mensen met een verstandelijke beperking' wil een gezondheidsbevorderende omgeving creëren, zodat deze cliënten kan ondersteunen bij een gezonde leefstijl.Een gezonde leefstijl is belangrijk, ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Het ZonMw project 'Ondersteunen gezonde leefstijl: de krachten gebundeld!' had de intentie een gezondheidsbevorderende omgeving creëren, zodat deze cliënten kan ondersteunen bij een gezonde leefstijl.DoelMensen met een verstandelijke beperking leven in een gezondheidsbevorderende omgeving: de leef-, werk- en vrije tijdsruimten lokken gezond gedrag uit en ze voelen zich ondersteund in dit gedrag door de mensen om hen heen.AanpakHet onderzoek bestond uit drie projecten:- Kennis verzamelen bij mensen met een VB en hun professionele begeleiders over gezondheid, het belang van een gezonde leefstijl en de benodigde ondersteuning in de omgeving;- Ontwikkelen van een leertraject voor de professionele begeleiders en een omgevingsscan voor de omgeving van mensen met een VB in co-creatie met hen;- Implementeren en evalueren van het leertraject en de omgevingsscan.SamenwerkingDe krachten gebundeld!Binnen dit onderzoek werkten veel wetenschappers met elkaar samen. Het Erasmus MC, dr. T. Hilgenkamp; Radboud UMC, dr. J. Naaldenberg; RUG Research Centre EMB, prof. dr. A. van der Putten, het Alfa-college Groningen en de Hanzehogeschool, prof. C. van der Schans en dr. A. Waninge. Dit deden zij ook samen met mensen met een verstandelijke beperking, hun vertegenwoordigers, 19 zorgorganisaties en MBO, HBO en WO onderwijs.