As societies age, the development of resources and strategies that foster healthy ageing from the beginning of life become increasingly important. Social and healthcare professionals are key agents in this process; therefore, their training needs to be in agreement with societal needs. We performed a scoping review on professional competences for social and health workers to adequately promote healthy ageing throughout life, using the framework described by Arksey and O’Malley and the Joanna Briggs Institute Guidelines. A stakeholder consultation was held in each of the participating countries, in which 79 experts took part. Results show that current literature has been excessively focused on the older age and that more attention on how to work with younger population groups is needed. Likewise, not all disciplines have equally reflected on their role before this challenge and interprofessional approaches, despite showing promise, have not been sufficiently described. Based on our results, health and social professionals working to promote healthy ageing across the lifespan will need sound competences regarding person-centred communication, professional communication, technology applications, physiological and pathophysiological aspects of ageing, social and environmental aspects, cultural diversity, programs and policies, ethics, general and basic skills, context and self-management-related skills, health promotion and disease prevention skills, educational and research skills, leadership skills, technological skills and clinical reasoning. Further research should contribute to establishing which competences are more relevant to each discipline and at what level they should be taught, as well as how they can be best implemented to effectively transform health and social care systems.
DOCUMENT
By 2050, 70% of the population will live in cities. The majority of the persons living in cities will be 60 plus years old. Ageing cities demands for cities environments to adapt to an ageing population. Modern cities though, don’t anticipate fast enough and in an adequate manner to face the challenges due to population-related transitions. Modifying and adapting the built environment with a focus on the aged population could help to support older people facing functional and cognitive decline.
MULTIFILE
This chapter gives an overview on the Healthy Ageing research portfolio of the research group Lifelong Learning in Music (Hanze University of Applied Sciences Groningen, the Netherlands). Lifelong learning enables musicians to respond to the continuously changing context in which they are working nowadays, and ageing is one of the major societal changes for many western societies in the 21st century. Musicians are asked by society to contribute to healthy ageing processes, and such a contribution in turn generates possibilities for innovative musical practices with the elderly. We present a three-layered model to look at such innovative practices, which places the musical practice itself in the context of communicative characteristics of working with elderly people and in broader societal and institutional contexts. We then outline four concrete research projects: learning to play an instrument at an elderly age, creative music workshops for elderly in residential home settings, the competencies of creative music workshop leaders working with frail elderly people, and musical work with severely ill elderly people in hospitals. We describe some background values and methodological notions behind our work, and finish the article with a more extensive description of our project on Music and Dementia.
DOCUMENT
Wat is healthy ageing? In dit hoofdstuk bespreken de auteurs een aantal definities en gaan ze in op de 'Big Five for a Healthy Life". Ook wordt gezond ouder worden in het kader van de levensloopbenadering geplaatst, waarbij het leven van mensen beschouwd wordt als een aaneenschakeling van levensfasen en levensgebeurtenissen. Elke gebeurtenis of situatie kan in de context van de levensfase betekenis krijgen. Centraal in deze benadering staat dat elke fase gepaard gaat met uitdagingen en dat in elke fase veranderingen en aanpassingen nodig zijn om gezond oud(er) te worden.
LINK
Gezond ouder worden, hoe doen mensen dat? Bij Healthy ageing staat het gedrag dat bijdraagt aan een zo gezond mogelijk leven centraal. Het gaat hierbij vooral om het bevorderen van zelfredzaamheid en versterken van gezond gedrag.Bij professionals is er een groeiende behoefte aan inzichten over gezond ouder worden en aan interventies die dat ondersteunen. Healthy ageing gaat over de vraag hoe gezondheidsprofessionals gedrag kunnen bevorderen dat bijdraagt aan gezond ouder worden. Een belangrijk uitgangspunt is dat wat mensen nodig hebben om gezond te blijven of te worden, verandert gedurende de levensloop. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat in op de inhoud en achtergronden van healthy ageing gedurende de levensloop. Er worden modellen en theorieën besproken die professionals kunnen inzetten bij de ondersteuning van gedragsverandering. Daarnaast is er aandacht voor e-health, interdisciplinair samenwerken en ethisch handelen. Het tweede deel behandelt de invloed van voeding, bewegen, slaap, stress en sociale interactie op gezond ouder worden. De nadruk ligt hierbij op de mogelijkheden om in de praktijk ondersteuning te bieden.Dit boek is geschreven voor studenten van hogere sociale studies en zorg- en (para)medische opleidingen. Het is ook geschikt voor professionals die zich bezighouden met gedragsveranderingen rond gezondheidsvraagstukken. Carina Wiekens geeft leiding aan de onderzoeksgroep Duurzaam Gedrag en is lector bij de Hanzehogeschool. Jan Jukema is lector Verpleegkunde bij hogeschool Saxion. Onder redactie van genoemde auteurs hebben vele experts van verschillende hogescholen een bijdrage geleverd aan het boek.
LINK
Het strategisch project Citizen Science for a Healthy Lifestyle is gestart op 1 november 2019. Het project had als doel: kennis, ervaring, scholing en internationalisering op het thema Citizen Science for Healthy Lifestyle bevorderen. Deze strategische fonds heeft op concrete wijze vorm en inhoud gegeven aan de visie en doelen van het CoE HA. Deze aanvraag heeft mede geleid tot het benoemen van Citizen Science als belangrijke enabler/versneller binnen de visie van het CoE HA. In jaar 1 lag het accent op scholing (expert conference/workshop etc.) en de opzet van een 3-tal pilots. In jaar 2 werd de opgedane kennis en ervaring verwerkt in ontwikkelde onderwijs modules Citizen Science. De Hanzehogeschool stelt zich tot doel waarde en impact te cre ren in Noord-Nederland, met de inzet van onderwijs, onderzoek en innovatie. De strategie van het Centre of Expertise Healthy Ageing (CoE HA) belicht drie thema’s: 1) gelijkheid en participatie in gezondheidszorg, 2) gezonde leefstijl en omgeving, en 3) kwetsbaarheid en passende zorg. Zowel als onderzoek/innovatiestrategie en als middel om burgers en gemeenschappen te betrekken, speelt Citizen Science for health een belangrijke rol in het mogelijk maken en versnellen van processen binnen de drie thema’s. Citizen Science kan gedefinieerd worden als een vorm van onderzoekssamenwerking en co-creatie die burgers betrekt bij onderzoek en innovatie om concrete vraagstukken aan te pakken, en die dus vereist dat niet-professionele bijdragers onderdeel van de samenwerking zijn.Belangrijkste resultaten:• Citizen Science is mede door deze strategische fonds aanvraag en van de drie enablers geworden in de nieuwe CoE HA strategische koers 2021-2026;• Opstart pilots van Living Lab Beweegvriendelijk Vinkhuizen, Living Lab Oldambt Tijd voor Toekomst en Meer Gezonde Jaren Appingedam. Mede door blijvende investering en honorering van Living Labs Sport en Bewegen van ZonMw; Het gaat hier om een netwerksubsidie (8 maanden), lokale verankering (12 maanden) en experiment subsidie (5 maanden);• Integratie Citizen Science in Erasmus+ capacity building project Sustainable Wellbeing (SUSWELL);• Ontwikkeling SPRONG-aanvraag op het thema Citizen Science (deadline 31 mei 2022);• Diverse scholingsactiviteiten en workshops (master HAP, bachelor, docent-onderzoekers van de Healthy Ageing schools, studiedagen) hebben in 2020, 2021 en 2022 plaatsgevonden;• Studie tweedaagse over Citizen Science gehouden voor studenten en docent-onderzoekers CoE HA en KC Noorderruimte;• Samenwerking met Stanford University en Our Voice: Citizen Science for Health Equity network gerealiseerd;• Positioning statement Citizen Science geschreven in NL en EN;• Lid geworden van European Citizen Science Association (ECSA);• Scholingsmateriaal ontwikkeld voor studenten en docent-onderzoekers van de vijf schools vallend onder Healthy Ageing;• Ontwikkeling NWO-subsidie aanvraag maatschappelijk verdien vermogen over citizen-student Science voor studenten welzijn tijdens en na de Corona pandemie (deadline voorjaar 2022);• Postdoc aanstelling Citizen Science vanuit het CoE HA.• Met de Citizen Science scholingsactiviteiten zijn in totaal 270 bachelor studenten, 145 master studenten, 279 docent-onderzoekers, 109 professionals en 180 burgers bereikt verspreid over de verschillende pilots.Aanbevelingen:• Mede op basis van de impact van praktijkgericht onderzoek op praktijk, onderwijs en onderzoek (PRIME-model pagina 29), doorgaan met onderwijs en praktijk ontwikkelingen. De bijdrage aan het wetenschappelijke/onderzoeksdomein op Citizen Science verdient dekomende jaren extra aandacht;• Mede op basis van bevindingen visitatie terugkoppeling CoE HA (6-7 april 2022), verder doorontwikkelen tot herkend en erkend expertisecentrum op Citizen Science in de context van (publieke) gezondheidsdomein;• De komende jaren verder investeren in mensen en middelen in Citizen Science zodat het een van de leidende aanpakken wordt binnen onderwijs-onderzoek binnen het CoE HA zodat de Hanze zich ontwikkelt tot een expertisecentrum (o.a. m.b.v. SPRONG);• Komende jaren verder kennis en expertise ontwikkelen op Citizen Science door eigenonderzoek (promovendi/postdocs) en scholing;• Citizen Science integreren in relevante onderzoeksprojectaanvragen;• Citizen Science verder integreren in de drie inhoudelijke thema’s van het CoE HA;• Citizen Science onderwijsmodules en scholingen implementeren in het onderwijs van studenten (bachelors, masters) en bij- en nascholing van docent-onderzoekers.
DOCUMENT
De AvB Groningen organiseert een vierjarig onderzoek- en ontwerpatelier rond de thema's energietransitie en healthy ageing. Het atelier wordt voorbereid en geevalueerd vanuit Kenniscentrum NoorderRuimte en het landelijke lectoraat Future Urban Regions. Dit document betreft de inhoudelijke voorbereiding van het atelier 2014-2015. Het is een vervolg op het verslag van de reflectiebijeenkomst met externe betrokkenen bij het atelier 2013-2014.
DOCUMENT
Assistive Technology (AT) is used at various points in the lifespan by those coping with either short-term or long-term impairments, which can involve living with chronic conditions and/or comorbidities. In the case of older adults, AT can support or compensate for the functional or cognitive declines that they are likely to face in later life. AT can be integrated as part of smart homes (see Figure 1 from van Dijken et al, 2006); and should be safe to use, effective, easy to access, affordable, and not seen as stigmatising. In addition, AT should support older adults to have a meaningful life while building self-esteem, and autonomy and promoting social participation and community engagement. For this roundtable discussion, we present and discuss a WHO-ISG collaborative project focused on Assistive Technology for Healthy Ageing. For this project, we consider applications and use AT not only from a medical standpoint but also situated within a social perspective in the context of Gerontechnology. Results and propositions according to the WHO-UNICEF global report on assistive technology were applied as a starting point for this project (WHO, 2022), prioritising the potential benefits to individuals, their communities, and society and with a focus on identifying potential barriers that may occur and how to mitigate them.
LINK
Health is a multi-dimensional concept, capturing how people feel and function. The broad concept of Active and Healthy Ageing was proposed by the World Health Organisation (WHO) as the process of optimizing opportunities for health to enhance quality of life as people age. It applies to both individuals and population groups. A universal Active and Healthy Ageing definition is not available and it may differ depending on the purpose of the definition and/or the questions raised. While the European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing (EIP on AHA) has had a major impact, a definition of Active and Healthy Ageing is urgently needed. A meeting was organised in Montpellier, France, October 20-21, 2014 as the annual conference of the EIP on AHA Reference Site MACVIA-LR (Contre les Maladies Chroniques pour un Vieillissement Actif en Languedoc Roussillon) to propose an operational definition of Active and Healthy Ageing including tools that may be used for this. The current paper describes the rationale and the process by which the aims of the meeting will be reached. Health is a multi-dimensional concept, capturing how people feel and function. The broad concept of Active and Healthy Ageing was proposed by the World Health Organisation (WHO) as the process of optimizing opportunities for health to enhance quality of life as people age. It applies to both individuals and population groups. A universal Active and Healthy Ageing definition is not available and it may differ depending on the purpose of the definition and/or the questions raised. While the European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing (EIP on AHA) has had a major impact, a definition of Active and Healthy Ageing is urgently needed. A meeting was organised in Montpellier, France, October 20-21, 2014 as the annual conference of the EIP on AHA Reference Site MACVIA-LR (Contre les Maladies Chroniques pour un Vieillissement Actif en Languedoc Roussillon) to propose an operational definition of Active and Healthy Ageing including tools that may be used for this. The current paper describes the rationale and the process by which the aims of the meeting will be reached.
DOCUMENT
For the needs analysis, an assessment of the national (and local) status quo in the area of Healthy Ageing, specifically towards Active and Healthy Lifestyles. This status quo will serve as important starting point for the exploration of a potential shared goal of the local community of practice. This needs analysis report includes generic sections towards definitions and methodologies, and an introduction towards the topics assessed. Secondly, national/ local chapters will outline the situation in the communities of Groningen (the Netherlands), Odense (Denmark), Malaga (Spain), Kaunas (Lithuania) and Cascais (Portugal). Within each local COP chapter the partners taking part of the COP are described and the shared goals illustrated. These shared goals are: COP Groningen: “stimulating a Healthy environment (physical & social) with focus on physical activity”. COP Odense: “further develop and educate professionals who work on stimulating physical activity in community dwelling older adult”’. COP Malaga: “developing, implementing and evaluating outdoor fitness” COP Kaunas: “to provide opportunities for primary school children and Kaunas district community members older than 50 more opportunities for exercising and physical activity” COP Cascais: “develop, organize for and together with the stakeholders and end users (youngsters from 12-24 years old) activities focused on healthy lifestyle (e.g., healthy cooking workshops, parent-child physical activities etc.) embedded in approach GERAÇÃO S+ “.
DOCUMENT