Dit rapport beschrijft de ondersteuningsbehoeften van jongeren tussen 16 en 24 jaar op het gebied van seksualiteit, intimiteit en relaties en welke rol het jongeren- en straathoekwerk hierin kan spelen. Dit rapport komt voort uit het onderzoeksproject Het Hoort Erbij!
DOCUMENT
In deze handreiking vind je goede voorbeelden van hoe jongeren- en straathoekwerkers aandacht besteden aan seksualiteit, intimiteit en relaties in hun werk met jongeren. Eerst staat beschreven welke bronnen aan de basis liggen van dit document, daarna wordt beschreven hoe professionals zich kunnen voorbereiden op het thema bespreken, vervolgens komen de tips aan bod uit de acht jongeren- en straathoekwerkpraktijken die deelnamen aan het onderzoeksproject Het hoort erbij! Er zijn drie versies: 2 digitale, waarvan 1 in boekvorm opgemaakt, en 1 om te openen op je smartphone. De derde versie is om te printen, hierin zijn links in de vorm van QR-codes toegevoegd.
MULTIFILE
Dit is de sociale kaart seksuele en relationele vorming voor jeugdprofessionals. Een overzicht met informatie over methodieken en tools om aandacht te besteden aan seksualiteit en relaties, expertpartners op het gebied van training, advies en workshops en organisaties waar je naar kan doorverwijzen. De wegwijzer is een product voortkomend uit het onderzoeksproject Het hoort erbij! een samenwerking van Hogeschool Inholland, kennisinstellingen en jongerenwerk- en straathoekwerkorganisaties met het doel meer aandacht te hebben voor seksuele vorming in het jongerenwerk en straathoekwerk.
DOCUMENT
Dit is een overzicht (poster) voor jongeren in Nederland van websites en organisaties waar je informatie kan vinden over alles wat met seksualiteit en relaties te maken heeft.
DOCUMENT
Dit is een overzicht (poster) voor jongeren in Zaandam van websites en organisaties waar je informatie kan vinden over alles wat met seksualiteit en relaties te maken heeft.
DOCUMENT
Dit is een overzicht (poster) voor jongeren in Haarlem van websites en organisaties waar je informatie kan vinden over alles wat met seksualiteit en relaties te maken heeft.
DOCUMENT
Dit is een overzicht (poster) voor jongeren in Amsterdam van websites en organisaties waar je informatie kan vinden over alles wat met seksualiteit en relaties te maken heeft.
DOCUMENT
Dit is een overzicht voor jeugdprofessionals in Nederland van websites en organisaties waar je informatie kan vinden over alles wat met seksualiteit en relaties te maken heeft.
DOCUMENT
The Best of Both Worlds: Success factors of Turkish-Dutch innovative entrepreneurs In recent years, a number of countries, among them the Netherlands, attach great importance to stimulating the economic development in the country, by promoting entrepreneurship in general and within the ethnic and cultural entrepreneurial groups in particular. Innovation is generally the result of an interactive process involving synergy between the diverse backgrounds and characteristics. Based on a qualitative research, this article provides an overview of insights in the critical success factors of Turkish-Dutch innovative entrepreneurs in the Netherlands. The success factors of ethnic entrepreneurs are approached in this study from three different dimensions: individual factors, social factors, and environmental factors. The individual factors are presented as personality traits and personal motivations. The social factors are discussed from the perspective of social networks, socio-cultural and socio-economic characteristics. As for environmental factors, they are divided into regional characteristics as well as the availability of resources and the presence of opportunities. Turkish-Dutch entrepreneurs, also called “ethnic entrepreneurs”, appear proficient in linking different innovation opportunities to their own strengths. They are operating better in both worlds, and are successfully navigating between the two cultures. This article also formulates several suggestions for the Dutch government, business world and educational institutions to stimulate innovation. SAMENVATTING Het beste van beide werelden: Succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemers De laatste jaren hechten vele landen, onder andere Nederland, er groot belang aan om de economische ontwikkelingen op een hoger niveau te tillen door ondernemerschap in het algemeen, en binnen de etnische en culturele groepen in het bijzonder, te stimuleren. Innovatie is een gevolg van een interactief proces waarbij synergie ontstaat tussen de diverse achtergronden en kenmerken. Gebaseerd op een kwalitatief onderzoek worden in dit artikel, aan de hand van drie verschillende dimensies, te weten individuele, sociale en omgevingsfactoren, de succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemers inzichtelijk gemaakt. De Turks-Nederlandse ondernemers, ook wel “etnische ondernemers” genoemd, blijken bedreven te zijn in het koppelen van innovatiekansen aan hun eigen sterke punten. Ze komen beter tot hun recht in beide werelden, en navigeren op succesvolle wijze tussen de twee culturen door. Dit artikel formuleert een aantal aanbevelingen voor de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en de klanten.
DOCUMENT
In dit onderzoek bekijken we de huidige aandacht voor seksuele vorming in de curricula van Social Work, Pedagogiek en Sportkunde, we bevragen docenten, beschouwen onderwijsmateriaal en analyseren wat er al gebeurt en wat toekomstige professionals volgens de docenten nodig hebben om bij te dragen aan de seksuele vorming van de doelgroepen die ze bedienen.
DOCUMENT