This study was explorative in nature and aimed at in-depth understanding of the personal resources students use to reach self-defined success. To gain an in-depth understanding of personal resources that benefit students’ performance in the demanding context of honors education, we used qualitative methods.Becoming successful in higher education demands a lot from students. Considering the Job Demands-Resources (JD-R) model, a model that is also applicable in education because of the similarities between work and study, it is expected that personal resources help students succeed in demanding situations. In this study, we explored which personal resources benefit students’ performance in the demanding context of honors education. Using a preparatory digital questionnaire and semi-structured interviews, we asked 13 honors students of three Dutch Universities of Applied Sciences which personal resources had helped them to achieve success. The results suggest that the personal resources used varied among honors students. The most frequently mentioned resources could be grouped around five themes: self-directiveness, inquiry-mindedness, perseverance, social involvement, and motivation. Especially resources in the themes self-directiveness, inquiry-mindedness and perseverance were perceived as important facilitators for educational success, like passing exams. The outcomes of this study may inform interventions to help students develop personal resources needed to handle high educational demands. Further research is needed to identify the most effective interventions.
Report on student well being using a MVC methodology
Students who experience high well-being are better able to developthemselvesand performwithin their educational program. Personal resources can be developed with interventions and more developed personal resources can contribute to well-being. However, it is not yet sufficiently clear what theseinterventions should look like to be effective. Therefore, this study focuses on formulating design principles for interventions aimed at developing four personal resources of honorsstudents: self-efficacy, optimism, inquiry mindedness, and self-regulation. Data were collectedviafocus groups. Data showed that design principles for interventions to develop those four personal resources differsomewhat, but also have several aspects in common: they combine group and individual activities, students are taught basic skills to help them directing their own development, they have an ongoing character and consist of recurring activities. The design principles can be used to design interventions to enhancehonors students’personal resources. Further research is needed into the design and effects of these interventions and possible generalisationof the design principles to other contexts.
Met deze extra gelden zetten we een brede stap in doorwerking, waarbij de focus ligt op onderwijs en de beroepspraktijk. In het kader van Top-up zetten we de contouren neer van de Virtuele Innovatieschool Oost Nederland. Dit is een leervorm waarin ondernemers, studenten en docenten gezamenlijk geschoold worden in state-of-the-art innovatiemethodes. Dit zal worden uitgevoerd door docenten van Saxion en HAN, passend binnen de lopende minors en honoursprogramma’s op het onderwerp innovatie. Het lesprogramma voor de Virtuele Innovatieschool zal ook gebruikt gaan worden in de lesprogramma’s van bijvoorbeeld de specialisatie Innovatie van de academie SBRM binnen Saxion. Hiermee geven we een impuls aan het onderwerp Innovatie binnen het reguliere onderwijs. De innovatiehub wordt daarmee verankerd in het curriculum. Tevens versterkt dit de onderlinge samenhang en samenwerking tussen de hubs, vanuit de onderwijskern.
Wat zijn de effecten wanneer men altijd 1,5 meter afstand van ‘de ander’ moet bewaren? Wat betekent dat voor de manier waarop mensen zich tot elkaar verhouden? Hoe beïnvloed dat een wijk of een buurt? En wat betekent dat dan voor mensen zelf? Het doel van de challenge is om inzicht te krijgen in de effecten van COVID-19 op de sociale dynamiek in de wijk Leiden Noord en de bewoners op een vernieuwende manier deelgenoot te maken van de resultaten. Vanuit multidisciplinaire achtergronden gaan studenten de wijk in en onderzoeken ze vanuit eigen expertise wat er gebeurt tussen de mensen en groepen in de wijk. Kunst staat hierin centraal. In samenwerking met het lokale kunstenaarsplatform Liquid Society worden de opgehaalde inzichten verwerkt in een artistieke vorm met fysieke pop-up locaties in de wijk. De pop-up locaties gelden als plek van interactie en contemplatie op de huidige samenleving. Deze locaties worden verbonden door een route waar tours, interventies en discussies georganiseerd en geprogrammeerd kunnen worden. De input en activiteiten worden vastgelegd in een videoverslag, zodat de resultaten voor iedereen toegankelijk en beschikbaar blijven. In de challenge kunnen studenten binnen de honoursprogramma’s van Hogeschool Leiden en Universiteit Leiden studiepunten verdienen. Ook studenten Toegepaste Psychologie kunnen binnen hun curriculum aansluiten. Na vooronderzoek in de wijk vanuit eigen expertise starten alle studenten van beide instellingen met een gezamenlijke inspiratie en uitwisselingssessie. Er wordt wederom gezamenlijk afgesloten met een tour lang de pop-up locaties. De challenge zal een aantal maanden na de opening van de kenniswinkel Leren met de Stad | Op Locatie van start gaan. De doelstelling van deze kenniswinkel is om vanuit een fysieke locatie in de wijk een rijke leeromgeving aan studenten te bieden waar zij aan maatschappelijke vraagstukken kunnen werken. Vanuit deze rol zullen zij de challenge coördineren.