Dissertatie met als onderwerp het ontwerp en evaluatie van de Hogere Beroepsopleidding Orthopedische Technologie in Nederland. In deze dissertatie wordt naast het ontwerp van de opleiding ingegaan op een vergelijking die is gemaakt met andere opleidingen op het gebied van hoger orthopedisch technologisch onderwijs in de wereld.
In this chapter it is argued that self-direction is currently well above the head of the majority of youngsters and even of many adults. Evidence for this conclusion stems from developmental and brain research. However, for various reasons it is important that people develop the competences that are necessary for self-direction. To what degree is it possible to develop these competences? Are they 'learnable'? What can education contribute?
Deze titel klinkt misschien als een sprookje. Niets is echter minder waar. Aan Hogeschool Utrecht (HU) wordt in verschillende geledingen hard nagedacht over de verdere ontwikkeling van het hoger onderwijs. Passie en Precisie 01 heeft een goede aanzet gegeven om deze ideeën verder vorm te geven. Naast nadenken wordt er binnen het Instituut voor Recht handen en voeten aan gegeven. Hoe vertaal je deze ideeën in de praktijk? In dit artikel beschrijven we onze visie op de toekomst van het hoger onderwijs en de rol van de hogescholen. Dit illustreren we met concrete voorbeelden uit het onderwijs en dus ook de beroepspraktijk.