There is increasing evidence of inter-organizational or cross-sector collaboration between social enterprises and for-profit companies to address sustainability challenges. Despite the emerging interest in such collaboration, the actual processes behind it often remain a ‘black box’. This case study contributes to filling that gap in the literature, by zooming in on the multi-faceted collaboration between IKEA —a global home furnishings retailer— and i-did, a small but ambitious Dutch social enterprise. This case shows that despite significant joint value creation, the collaboration so far has mainly impacted the social enterprise and has not had noticeable wider outcomes on IKEA or beyond the partnership. Nevertheless, continued collaboration can provide a basis for the generation of mutual value and to further explore and innovate around social and circular business models. We conclude by summarising lessons-learned for the benefit of for-profit companies and social enterprises exploring partnerships to address sustainability challenges.
DOCUMENT
WZH Nieuw Berkendael biedt verpleeghuiszorg aan jonge cliënten met Niet Aangeboren Hersenletsel, neurologische aandoeningen en comazorg, dagbehandeling voor cliënten met een somatische zorgvraag en/of met niet aangeboren hersenletsel en AWBZ en/of eerstelijns behandeling aan (jonge) cliënten met niet aangeboren hersenletsel (zowel chronisch als revalidatieafdeling) en cliënten met neurologische aandoeningen. Onderscheidend t.o.v. de concurrent: de doelgroep betreft met name mensen tussen de 18 en 65 jaar met complexe problematiek, veelal ten gevolge van recent verworven hersenletsel. Op de eerste etage in het gebouw van Nieuw Berkendael is een grote ruimte cq atrium. Dit atrium wordt beschikbaar gesteld voor een sport & spel plaza, zodat cliënten en bezoekers een scala hebben aan recreatieve mogelijkheden. De opdracht die vanuit WZH Nieuw Berkendael komt luidde als volgt:'ontwerp een sport & spel plaza voor de NAH cliënten'. Het ontwerpdoel betreft het atrium op de eerste etage van het woonzorgcentrum Nieuw Berkendael. Het gaat dan in eerste instantie om de cliënten uit het verzorgingstehuis. Het is de bedoeling dat deze ruimte een plek gaat worden waar de cliënten met hun familie actieve spellen maar ook bordspellen kunnen spelen. De cliënten moeten zonder begeleiding van het personeel deel kunnen nemen aan de spellen. Na het afnemen van een enquête zal duidelijk worden wat de cliënten graag willen en of dat er naast de spellen ook behoefte is aan het opknappen van de ruimte. In dat geval zal de inrichting worden meegenomen in het adviesprotocol. Vanuit WZH Nieuw Berkendael zijn er ook nog een aantal randvoorwaarden gesteld: - Het sport & spel plaza moet een beperkt aantal prikkels bevatten. - De wegen moeten vrij gehouden worden in verband met veiligheidsroutes. - De kosten moeten beperkt blijven.
DOCUMENT
Data collected from fitness trackers worn by employees could be very useful for businesses. The sharing of this data with employers is already a well-established practice in the United States, and companies in Europe are showing an interest in the introduction of such devices among their workforces. Our argument is that employers processing their employees’ fitness trackers data is unlikely to be lawful under the General Data Protection Regulation (GDPR). Wearable fitness trackers, such as Fitbit and AppleWatch devices, collate intimate data about the wearer’s location, sleep and heart rate. As a result, we consider that they not only represent a novel threat to the privacy and autonomy of the wearer, but that the data gathered constitutes ‘health data’ regulated by Article 9. Processing health data, including, in our view, fitness tracking data, is prohibited unless one of the specified conditions in the GDPR applies. After examining a number of legitimate bases which employers can rely on, we conclude that the data processing practices considered do not comply with the principle of lawfulness that is central to the GDPR regime. We suggest alternative schema by which wearable fitness trackers could be integrated into an organization to support healthy habits amongst employees, but in a manner that respects the data privacy of the individual wearer.
MULTIFILE
Closed loop or ‘circular’ production systems known as Circular Economy and Cradle to Cradle represent a unique opportunity to radically revise the currently wasteful system of production. One of the challenges of such systems is that circular products need to be both produced locally with minimum environmental footprint and simultaneously satisfy demand of global consumers. This article presents a literature review that describes the application of circular methodologies to education for sustainability, which has been slow to adopt circular systems to the curriculum. This article discusses how Bachelor and Master-level students apply their understanding of these frameworks to corporate case studies. Two assignment-related case studies are summarized, both of which analyze products that claim to be 'circular'. The students' research shows that the first case, which describes the impact of a hybrid material soda bottle, does not meet circularity criteria. The second case study, which describes products and applications of a mushroom-based material, is more sustainable. However, the students' research shows that the manufacturers have omitted transport from the environmental impact assessment and therefore the mushroom materials may not be as sustainable as the manufacturers claim. As these particular examples showed students how green advertising can be misleading, applying “ideal” circularity principles as part of experiential learning could strengthen the curriculum. Additionally, this article recommends that sustainable business curriculum should also focus on de-growth and steady-state economy, with these radical alternatives to production becoming a central focus of education of responsible citizens. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.02.005 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Aims: Prescribing medication is a complex process that, when done inappropriately, can lead to adverse drug events, resulting in patient harm and hospital admissions. Worldwide cost is estimated at 42 billion USD each year. Despite several efforts in the past years, medication-related harm has not declined. The aim was to determine whether a prescriber-focussed participatory action intervention, initiated by a multidisciplinary pharmacotherapy team, is able to reduce the number of in-hospital prescriptions containing ≥1 prescribing error (PE), by identifying and reducing challenges in appropriate prescribing. Methods: A prospective single-centre before- and after study was conducted in an academic hospital in the Netherlands. Twelve clinical wards (medical, surgical, mixed and paediatric) were recruited. Results: Overall, 321 patients with a total of 2978 prescriptions at baseline were compared with 201 patients with 2438 prescriptions postintervention. Of these, m456 prescriptions contained ≥1 PE (15.3%) at baseline and 357 prescriptions contained ≥1 PEs (14.6%) postintervention. PEs were determined in multidisciplinary consensus. On some study wards, a trend toward a decreasing number of PEs was observed. The intervention was associated with a nonsignificant difference in PEs (incidence rate ratio 0.96, 95% confidence interval 0.83–1.10), which was unaltered after correction. The most important identified challenges were insufficient knowledge beyond own expertise, unawareness of guidelines and a heavy workload. Conclusion: The tailored interventions developed with and implemented by stakeholders led to a statistically nonsignificant reduction in inappropriate in-hospital prescribing after a 6-month intervention period. Our prescriber-focussed participatory action intervention identified challenges in appropriate in-hospital prescribing on prescriber- and organizational level.
MULTIFILE
Er zijn verschillende vormen van vraagsturing mogelijk binnen competentiegericht onderwijs. Deze publicatie geeft aan welke mogelijkheden er zijn en gaat in op ontwikkelingen die bijdragen aan vraagsturing in het hoger beroepsonderwijs.
DOCUMENT
Dit verhaal begint op een balkon in het kleine Italiaans stadje Verona. In de nacht bezoekt Romeo stiekem zijn geliefde Julia. Een langdurige vete tussen hun families staat een openlijke liefde in de weg. Romeo heeft simpelweg de verkeerde achternaam. Vanaf het balkon roept Julia de beroemde woorden uit “What’s in a name?”. Want zou een roos, denkt Julia hardop, als we die een andere naam geven, niet even zoet ruiken? Zo zouden we ook graag naar informele zorg kijken. Niet blindstaren op het woord, maar kijken naar het fenomeen wat achter de naam schuilgaat: wat is informele zorg precies? Wat beweegt mensen, wat doen zij? In de afgelopen decennia is er veel kennis verzameld over verschillende vormen van informele zorg. Denk aan mantelzorg, vrijwilligerswerk, burenhulp en specifieke vormen van ervaringsdeskundigheid. De meerwaarde van deze kennis laat zich raden, maar heeft ook een keerzijde: de wilde verzameling definities van en ideeën over informele zorg heeft er ook voor gezorgd dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. In dit artikel maken we daarom een rondreis door de rijke wereld van informele zorg.
DOCUMENT
Hoge bomen vangen veel wind. Aandeelhouders van slecht presterende bedrijven offeren de hoogste baas, het voetbalteam dat dreigt te degraderen gaat op zoek naar een nieuwe coach. Waar het wel goed gaat wordt de rol van het leiderschap geïdealiseerd en worden zakken gevuld. Ook in het onderwijs is sprake van hooggespannen verwachtingen dan wel diepe teleurstelling als het gaat om de rol van het management. Hoe schatten we de rol van het leiderschap op juiste waarde? Tijd voor meer verdieping.
DOCUMENT
Urban areas provide a promising context for upcycling due to the concentration of consumers and existence of bulky waste resources. Hence, upcycling initiatives emerge across European cities, but little is known about their manifestations. Building on interviews with twenty-four stakeholders from the urban upcycling ecosystem and three focus groups sessions, a morphological model was created with internal and external business model characteristics to analyse a database of 172 collected Dutch urban upcycling initiatives in the furniture and interior sector. The morphological analysis led to eleven urban upcycling manifestations with distinct business model characteristics that make up five generic categories and a landscape of urban upcycling which facilitate future research into the topic. A research agenda to study quantitative implications, regional differences, collaborative experimentation and scaling strategies of urban upcycling is proposed. Practically, the typology may facilitate policy makers and practitioners to create, scale or accelerate urban upcycling initiatives.
MULTIFILE
Tussen april 2017 en februari 2018 onderzochten hogeschool Utrecht en hogeschool Windesheim/Flevoland 20 ambitieuze sociale ondernemingen op succesfactoren en belemmerende factoren voor verdere groei in impact op arbeidsparticipatie. Meer informatie over het project: https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/opschalen-van-sociale-ondernemingen-groei-in-impact en https://www.impactgroei.nl/
DOCUMENT