Collaborative governance (CG) is becoming the common currency of decision-making, able to surmount existing institutional constraints to effectively address challenges related to sustainability and social and environmental corporate behavior. CG approaches may however result in institutional complexity. As an illustration of CG in the domain of corporate social responsibility (CSR), the ISO 26000 standard is a legitimate point of reference for organizations worldwide. The standard represents a pluralistic institutional logic that resonates several tensions arising from the domain it tries to standardize, the nature of its development process, its interpretation of CSR and the type of standard it represents. This article aims to identify and examine strategic responses to ISO 26000 by various standards-related organizations (including national standardization institutes, certification organizations, and service providers) and to contribute to the understanding of strategic responses of organizations to pluralistic institutional logics that result from CG.
LINK
Onderzoeksrapport van het Honourstalent-programma Financieel Economisch Management van de Hanzehogeschool Groningen.Welke toegevoegde waarde kan MVO hebben voor verzekeringsmaatschappijen in Noord-Nederland en in hoeverre zijn ze ermee bezig?De thema’s die ISO 26000 hanteert zijn: behoorlijk bestuur, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, het milieu, eerlijk zakendoen, klant/consument-aangelegenheden en betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap. Met betrekking tot de verzekeringsmaatschappijen speelt verantwoord beleggen ook een grote rol. Dit omdat het doen van beleggingen één van de kernactiviteiten is van een verzekeringsmaatschappij.MVO kan wel degelijk toegevoegde waarde leveren voor verzekeringsmaatschappijen in Noord-Nederland. Dit kan voornamelijk door als verzekeringsmaatschappij stil te staan bij People, Planet en Profit. Hierdoor wordt duidelijk dat een verzekeringsmaatschappij niet alleen streeft naar winst, maar ook naar een duurzame samenleving. Daarnaast kan MVO ook winstgevend zijn voor een verzekeringsmaatschappij door bijvoorbeeld het energieverbruik te verminderen. Hierdoor zijn er minder kosten met betrekking tot de energiekosten. Ook is het belangrijk voor verzekeringsmaatschappijen in deze tijd het vertrouwen met de klant/consument op te bouwen.