Dit artikel is een reactie van Els Overkamp, een van de prijswinnaars van de Ds. Visscherprijs, op het artikel van Marijke Malsch ‘Integratie van verstandelijk gehandicapten: ideaal of ideologie?’ op p. 265-270. Malsch is voorstander van integratie ‘waar dit kan’, bijvoorbeeld bij gehandicapten met een lichte beperking, omdat uit onderzoek zou blijken dat integratie bij de meeste gehandicapten niet mogelijk is. Overkamp beaamt dat de integratie tot nu toe niet goed gelukt is, maar trekt een andere conclusie: Pak de integratie anders aan, onderzoek hoe we daadwerkelijk kleinschalige zorg voor mensen met een verstandelijke beperking kunnen realiseren. Community care is daarin een belangrijke factor.
LINK
"Als je niet weet waar je bent, is het nogal moeilijk om je weg te vinden. Dus spelen herkenningspunten en 'lieux de memoire' een belangrijke rol in ons leven." Frans van der Reep ziet bedrijven en burgers veranderen in hun houding tegenover ideologie én de realiteit.
LINK
Es passiert viel um uns herum in Europa. Wirtschaftskrise, Massenarbeitslosigkeit, drohende Deflation, Hunger und Selbstmorde aus diesen Gründen. Gleichzeitig beobachten wir, wie sich nicht nur die Businesslogik, sondern auch die bestehenden mentalen Modelle verändern. Das bringt die Frage auf die Tagesordnung, wie Entscheidungsträger eigentlich auf die Welt blicken. Werden politische und wirtschaftliche Entscheidungen nun wirklich auf Basis der Realität getroffen oder fussen diese doch auf der Ideologie, wie wir selbt Realität verstehen und erfahren. Wie transparent sind wir eigentlich darin uns selbst und anderen gegenüber? Begreifen wir, was wir sehen? Begreifen wir wirklich, warum wir das tun, was wir tun?
DOCUMENT
Tegenwoordig wordt het opnemen van kunstvakken in het curriculum van het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs meer en meer gelegitimeerd op basis van de bijdrage van de kunstvakken aan creativiteitsontwikkeling. Dit paper stelt daar vragen bij. Het laat zien dat creativiteitsontwikkeling niet een vanzelfsprekend en universeel uitgangspunt is, maar functioneert als een tijdsgebonden ideologie; het laat zien dat de ideologie van de creativiteitsontwikkeling moeizaam toepasbaar is op het muziekonderwijs; en het stelt een alternatieve rechtvaardiging van het vak muziek in het onderwijs voor.
DOCUMENT
"Snapt u wat u ziet? Of zijn we gevangen in een nieuwe ideologie? " Lector Frans van der Reep daagde de toehoorders bij de Pieter Teyler van der Hulstlezing bij Inholland Haarlem uit tot kritische reflectie op innovatie en het recht op offline leven. "Pas vanuit een begrip wat er gebeurt als gevolg van nieuwe tech, en dat wij de crowd zijn, kunnen we positie kiezen en onszelf echt organiseren."
MULTIFILE
Full text via link. Met de participatiesamenleving laat Rutte zien toch een ideologie te hebben. En wat voor een. De keuzes die het kabinet maakt zijn niet gering: autonomie gaat ten koste van zorg, en informele hulp komt in plaats van steun. En: mannen werken en vrouwen gaan weer zorgen. De kabinetskeuzes zijn ethisch discutabel
LINK
Een heftige vraag natuurlijk maar toch vraag ik me wel eens af hoe wetenschappelijk de wetenschap is vandaag de dag. Natuurlijk weten we met Kuhn, Polanyi en Bateson dat we voortdurend attent dienen te zijn op het gevaar van ideologie en dat het wetenschappelijk paradigma ook een component van sociale acceptatie heeft. We zijn niet zo gediend van afwijkende uitgangspunten in het wetenschappelijk bedrijf. Maar toch, hoe wetenschappelijk is wetenschap? Dit is natuurlijk een veel te algemene vraag, ik weet het en ik hoor het u zeggen, maar in het bestek van deze column doe ik het.
DOCUMENT
Tegenwoordig wordt het opnemen van kunstvakken in het curriculum van het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs meer en meer gelegitimeerd op basis van de bijdrage van de kunstvakken aan creativiteitsontwikkeling. Dit paper stelt daar vragen bij. Het laat zien dat creativiteitsontwikkeling niet een vanzelfsprekend en universeel uitgangspunt is, maar functioneert als een tijdsgebonden ideologie; het laat zien dat de ideologie van de creativiteitsontwikkeling moeizaam toepasbaar is op het muziekonderwijs; en het stelt een alternatieve rechtvaardiging van het vak muziek in het onderwijs voor.
DOCUMENT
Stedebouwkundige ontwerpers hadden in de 20e eeuw een reputatie van dromen en drammen. Kan stedebouw echter wel zonder ideologie? Een pleidooi voor visionaire plannenmakerij.
LINK
Echt vormend onderwijs overstijgt een ideologie, neemt regels in acht maar verhoudt zich hier altijd kritisch toe. Onderwijs niet als uitvoerder van overheidsbeleid, maar als kritisch fundament voor een gezonde, pluriforme democratie. Economie-onderwijs, niet ten dienste van bureaucratische efficiëntie of ogenschijnlijke ethiek, maar als cultuurvormend waarbij ook de nadelen van de economische status quo worden besproken.
DOCUMENT