Dit artikel is een reactie van Els Overkamp, een van de prijswinnaars van de Ds. Visscherprijs, op het artikel van Marijke Malsch ‘Integratie van verstandelijk gehandicapten: ideaal of ideologie?’ op p. 265-270. Malsch is voorstander van integratie ‘waar dit kan’, bijvoorbeeld bij gehandicapten met een lichte beperking, omdat uit onderzoek zou blijken dat integratie bij de meeste gehandicapten niet mogelijk is. Overkamp beaamt dat de integratie tot nu toe niet goed gelukt is, maar trekt een andere conclusie: Pak de integratie anders aan, onderzoek hoe we daadwerkelijk kleinschalige zorg voor mensen met een verstandelijke beperking kunnen realiseren. Community care is daarin een belangrijke factor.
LINK
Es passiert viel um uns herum in Europa. Wirtschaftskrise, Massenarbeitslosigkeit, drohende Deflation, Hunger und Selbstmorde aus diesen Gründen. Gleichzeitig beobachten wir, wie sich nicht nur die Businesslogik, sondern auch die bestehenden mentalen Modelle verändern. Das bringt die Frage auf die Tagesordnung, wie Entscheidungsträger eigentlich auf die Welt blicken. Werden politische und wirtschaftliche Entscheidungen nun wirklich auf Basis der Realität getroffen oder fussen diese doch auf der Ideologie, wie wir selbt Realität verstehen und erfahren. Wie transparent sind wir eigentlich darin uns selbst und anderen gegenüber? Begreifen wir, was wir sehen? Begreifen wir wirklich, warum wir das tun, was wir tun?
DOCUMENT
"Als je niet weet waar je bent, is het nogal moeilijk om je weg te vinden. Dus spelen herkenningspunten en 'lieux de memoire' een belangrijke rol in ons leven." Frans van der Reep ziet bedrijven en burgers veranderen in hun houding tegenover ideologie én de realiteit.
LINK
This PD project explores alternative approaches to audiovisual technologies in art and creative practices by reimagining and reinventing marginalized and decommodified devices through Media Archaeology, artistic experimentation, and hands-on technical reinvention. This research employs Media Archaeology to uncover “obsolete” yet artistically relevant technologies and hands-on technical reinvention to adapt these tools for contemporary creative practices. It seeks to develop experimental self-built devices that critically engage with media materiality, exploring alternative aesthetic possibilities through practice-based investigations into the cultural and historical dimensions of media technologies. These developments provide artists with new creative possibilities beyond mainstream commercial standardized tools and infrastructures. A key component of this project is collaborative innovation with artist-run analog film communities, such as Filmwerkplaats. By fostering knowledge exchange and artistic experimentation, this research ensures that reinvented tools remain relevant to both analog film communities and contemporary media art practices. The intended outcomes directly benefit two key groups: • Artist-run film labs gain sustainable methods for evolving their practices, reducing dependence on scarce, out-of-production equipment. • Digital-native artists are introduced to alternative methods for engaging with analog processes and media materiality, expanding their creative toolkit. This collaboration also strengthens art and design education by embedding alternative technological perspectives and research methodologies into curricula, providing students and practitioners with resourceful, sustainable approaches to working with technology. It advocates for a more diverse educational paradigm that incorporates media-technological history and critical reflection on the ideologies of linear technological progress. Ultimately, this research fosters critical discourse on media culture, challenges the dominance of corporate proprietary systems, and promotes innovation, redefining the relationship between creativity and technology.