De vestiging van grote groepen niet-westerse immigranten in Nederland is de aanleiding geweest voor het ontwikkeken van een minderheden- en later een immigratiebeleid. Dit overheidsbeleid voor gevestigde immigranten en hun nakomelingen kwam aan het eind van de jaren zeventig op gang. De vakministers dienden onder toezicht van het toenmalig coördinerend ministerie van Binnenlandse Zaken een passend immigratiebeleid te ontwikkelen.
DOCUMENT
Een Duits verzorgingstehuis nodigde recent aangekomen vluchtelingen uit die geïnteresseerd waren in werken in de ouderenzorg. Het doel van deze studie was om inzicht te krijgen in hoe gevestigde zorgverleners en eerstegeneratie immigranten nieuwkomers sleutelden aan waarden om de zorg voor mensen met dementie vorm te geven. Deze etnografische studie omvatte 200 uur observatie, 24 diepte-interviews en twee focusgroepinterviews met zes immigranten van de eerste generatie en zes gevestigde personeelsleden. De gevestigde zorgverleners en immigranten van de eerste generatie toonden zich bereid en in staat om te sleutelen aan situaties waarin verschillende waarden een rol speelden. Wanneer de werklast echter te zwaar wordt, kunnen medewerkers uit beide groepen gevoelens van machteloosheid, onverschilligheid en demotivatie ervaren. Institutionele beperkingen hebben een negatieve invloed op de interactie tussen gevestigde zorgverleners en immigranten van de eerste generatie die nieuwkomers zijn en beïnvloeden hun uitvoering van de zorg voor geriatrische bewoners met dementie. In dergelijke situaties wordt het cruciaal voor het personeel om een ondersteunende supervisor te hebben die hen kan helpen om te gaan met de dagelijkse stressfactoren van hun praktijk.
MULTIFILE
In dit boek bespreekt Rutger Bregman een aantal uitgesproken ideeën die in eerste instantie bijna utopisch zijn, maar waar uiteindelijk onderzoek aantoont dat het kan bijdragen tot belangrijke maatschappelijke veranderingen. Enkele van de radicale ideeën zijn bijvoorbeeld het invoeren van een basisinkomen of het flink verkorten van de werkweek of zelfs het openzetten van de grenzen voor immigranten. Prikkelend geschreven en zet mensen stevig aan het denken.
LINK
In dit onderzoek onderzochten we hoe Almeerse inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond (1e, 2de en 3de generatie) de voedselomgeving van Almere ervaren, en in hoeverre zij eten en koken uit de keuken(s) van hun voorouders. We hebben mensen met een migratieachtergrond geïnterviewd over hoe en waar zij boodschappen doen, wat zij koken en welke betekenis zij hechten aan eten en culturele gebruiken daaromtrent. Het is een vervolg op een eerder rapport van het lectoraat, ‘Wat schaft de pot in Almere?’ (Smaal en Veen 2023), waarin met een grootschalige enquête is verkend in hoeverre de bredere bevolking van Almere gebruik maakt van de multiculturele voedselomgeving.
DOCUMENT
In the social sciences, especially in social psychology and sociology, fear of the unknown and the tendency to favour the group one belongs to are recognised phenomena. This chapter will look at elements of these scientific theories and establish a link between these elements and the initial findings of a study of Syrian refugees on the Dutch labour market. First, this study is described, after which a glimpse into the world of social psychology is provided. This chapter concludes by taking a wide perspective on Dutch society and by discussing some lessons that can be learned for a diverse future. Research and education can support society in highlighting the importance of diversity and in training people to recognise the added value of diversity. Everyone will need to put considerable effort into ensuring people are judged for their personal qualities. Lecturers and professionals will need to examine their own judgements and biases first, before they can help to shape the perceptions of students. Together with students, lecturers can promote the benefits of the contact hypothesis and the concept of interactional diversity.
DOCUMENT
Een superdiverse samenleving biedt nieuwe kansen, maar ‘super’ verwijst niet zozeer naar super goed als wel naar super complex. Toekomstig onderzoek naar praktijken van burgerschap en diversiteit staat daarom voor grote uitdagingen. De eerste uitdaging betreft ons taalgebruik. Ik stel voor dat we als onderzoekers voortaan het bijvoeglijk naamwoord ‘cultureel’ zoveel mogelijk vermijden. We kunnen constateren dat het bij Surinaamse gezinnen de gewoonte is om in huis je schoenen uit te doen, of dat Nederlanders gehecht zijn aan de traditie van Sinterklaas. Maar wat voegt de mededeling dat het gaat om een culturele gewoonte of traditie aan deze beweringen toe? Niets anders dan de suggestie dat die gewoonte of traditie veroorzaakt zou worden door een onderliggende Surinaamse of Nederlandse cultuur, terwijl het er alleen maar een (helemaal niet zo essentieel) onderdeel van uit maakt. Een tweede uitdaging is een epistemische uitdaging. In het onderzoek naar omgangsvormen in de grootstedelijke samenleving moeten we, naast aandacht voor de relatie tussen immigranten en de autochtone bevolking, veel meer aandacht gaan besteden aan de relaties tussen immigrantengroepen onderling: onder welke voorwaarden ontstaan vruchtbare samenwerkings- en samenlevingsverbanden, en hoe te voorkomen dat groepen tegenover elkaar komen te staan? Welke symbolische en materiële machtsverhoudingen ontwikkelen zich, en welke rol spelen hierbij factoren als inkomen, opleiding, taal, religie en habitus? Het lijkt erop dat voor het begrijpen van deze sociale dynamiek zowel het conceptuele raamwerk van gevestigden en buitenstaanders van Elias en Scotson, als de noties van economisch, sociaal en cultureel kapitaal van Bourdieu nog steeds heel bruikbaar zijn. De derde, en misschien wel grootste uitdaging is een normatieve uitdaging. Op grond van de hier voorgestelde constructivistische conceptie van cultuur kunnen we constateren dat het geen enkele zin heeft om de vraag te stellen of ‘een cultuur’ in zijn geheel moreel beter of minder is dan andere culturen. Het is daarentegen uitermate zinvol, zelfs noodzakelijk, dat we een bepaalde traditie of praktijk onder de loep nemen, en gezamenlijk exploreren hoe rechtvaardig of hoe waardevol deze (nog) is binnen de nieuwe verhoudingen van een superdiverse samenleving. Bestuurders, beleidsmakers en professionals kunnen een positieve bijdrage leveren aan de onderlinge integratie in majority-minority steden, aan de verbetering van verstandhoudingen op de werkvloer, in het onderwijs, de gezondheidszorg, het publieke debat of de openbare ruimte, wanneer ze hun rol als normatieve professional serieus nemen. Het recente debat over de rol van de figuur van zwarte Piet in de Nederlandse Sinterklaas traditie is, hoe pijnlijk ook, een mooi voorbeeld hiervan. Een ander zinvol initiatief aan De Haagse Hogeschool is de start van een ‘dilemmabank’ een interactieve databank waar medewerkers, aan de hand van het (in overleg met veel betrokkenen ontwikkeld) Handelingskader Diversiteit, dilemma’s en oplossingen uit hun eigen praktijk kunnen indienen: als bron van discussie en reflectie.
DOCUMENT
This dissertation revolves around the older and younger Chinese immigrants in the Netherlands. Specifically, the topic of study was the wellbeing of the older Chinese immigrants, and cultural elements as filial piety may play part in the in the wellbeing of this population.Comparative studies regarding frailty, loneliness and Quality of Life were conducted in China and the Netherlands, among older Chinese adults. In general, the older Chinese immigrant adults are predominantly socially vulnerable, such as a high prevalence of loneliness, whereas the native Chinese adults report a high prevalence of frailty. A second cross-national study provided insights in the cross-cultural equivalence of the De Jong Gierveld loneliness scale among the native and diasporic older Chinese adults.The cultural element filial piety is found to be relevant both to the first- and second-generation Chinese immigrants in the Netherlands. It is specifically of importance to the mental wellbeing of the older first-generation Chinese immigrants. Moreover, a qualitative study shows that filial piety frames how filial caregiving takes place among the second-generation Chinese immigrants. Lastly, a normative filial piety scale was translated to Dutch and psychometric validated among second-generation Chinese immigrants.These findings indicate that older Chinese immigrants are socially vulnerable. Secondly, filial piety is of relevance to the Chinese immigrants in the Netherlands. It is of importance to consider these aspects for professionals working both with older and younger Chinese immigrants in the Netherlands.
DOCUMENT
In den Niederlanden sind Immigranten längst eine Zielgruppe auf dem Wohnungsmarkt. Architekten und Wohnungsbaugesellschaften haben, so scheint es, zunehmend weniger Berührungsängste gegenüber nicht-westlichen Bautraditionen. Wohnanlagen wie „Le Medi“ und „De Oriënt“ könnten Modelle sein für die Aufwertung migrantischgeprägter Viertel: Mit einem expressiven Formenvokabular und halböffentlichen Außenräumen sprechen sie eine neue städtische Mittelschicht an, die aus sehr unterschiedlichen Gründen nicht in die Suburbia ziehen will.
DOCUMENT
De langverwachte integratiebijbel van Paul Scheffer is er. Volgens hemzelf een hoopgevend verhaal dat oproept tot nieuwe gemeenschapszin, maar volgens Baukje Prins is dat slechts de misleidende verpakking van deze dikke pil van een onheilsprofeet. Suggesties die te denken geven, taalgebruik en asymmetrische oproepen tot zelfkritiek, verraden een weinig inclusief 'wij' bij de zelfbenoemde bruggenbouwer."Het 'wij' van Het land van aankomst is bijna zonder uitzondering het 'wij' van de gevestigden".
DOCUMENT
De bijdragen in deze bundel geven aldus een veelzijdig beeld van hedendaags burgerschap in de grote stad.
DOCUMENT