Digitalization is the core component of future development in the 4.0 industrial era. It represents a powerful mechanism for enhancing the sustainable competitiveness of economies worldwide. Diverse triggering effects shape future digitalization trends. Thus, the main research goal in this study is to use sustainable competitiveness pillars (such as social, economic, environmental and energy) to evaluate international digitalization development. The proposed empirical model generates comprehensive knowledge of the sustainable competitiveness-digitalization nexus. For that purpose, a nonlinear regression has been applied on gathered annual data that consist of 33 European countries, ranging from 2010 to 2016. The dataset has been deployed using Bernoulli’s binominal distribution to derive training and testing samples and the entire analysis has been adjusted in that context. The empirical findings of artificial neural networks (ANN) suggest strong effects of the economic and energy use indicators on the digitalization progress. Nonlinear regression and ANN model summary report valuable results with a high degree of coefficient of determination (R2>0.9 for all models). Research findings state that the digitalization process is multidimensional and cannot be evaluated as an isolated phenomenon without incorporating other relevant factors that emerge in the environment. Indicators report the consumption of electrical energy in industry and households and GDP per capita to achieve the strongest effect.
MULTIFILE
Dit rapport doet verslag van een longitudonaal onderzoek naar de effecten van een grote organisatieverandering op het werk van docententeams. In deze opleiding werd als gevolg van een nieuw didactisch model een nieuw organisatiemodel, waarbij stones (onderwijsmodules) werden geintroduceerd.In deze tweede meting van het driejarig onderzoek werden individuele interviews afgenomen van 45 medewerkers, verspreid over alle jaren van de opleiding. Dit onderzoek laat zien dat draagvlak voor de organisatieverandering ten opzichte van de eerste meting is afgenomen. De meningen over het onderliggende didactisch model lopen daarbij sterk uiteen. De impact op het werk is onverminderd groot, mede als gevolg van een hoge werkdruk, met alle risico's voor uitval. Medewerkers ervaren voor het merendeel steun van hun direct leidinggevenden, maar missen is sommige gevallen leiding en sturing vanuit het hogere management. De meningen over de samenstelling van de teams lopen uiteen. Factoren die daarmee samenhangen zijn de grootte van het team, de kwetsbaarheid van kleine teams en de mate waarin docenten lesgeven in hun eigen stone.
Het onderzoek in het artikel is geïnspireerd door de casus 'platooning' uit de Grand Cooperative Driving Challenge. Er is een PreScan®/Sumulink® model opgesteld met daarin twee auto's. De voorste auto volgt een vastgesteld snelheidsprofiel, de tweede auto volgt de eerste auto waarbij de tweede auto de snelheid van de eerste meet met behulp van een AIR-sensor. De besturing van het gaspedaal in beide auto's vindt plaats met Fuzzy Logic Control in plaats van met een klassieke regelaar. Concluderend mag worden gesteld dat in dit verkennend onderzoek gebleken is dat de Fuzzy Logic Control techniek in principe werkt.