Pressure from politics and the public has created a greater demand for the media to be more accountable. Moreover, growing structural changes in the media landscape – including media concentration, commercialization, fiercer competition, an increasingly fragmented public, and the advent of new media – have also challenged how media should be accountable and responsive. This article looks at how Dutch broadcast media are responding to increasing pressure in terms of accountability and responsiveness through a case-‐study research from two leading broadcast news organizations. The need for more openness to and connection with the public is acknowledged, and among many journalists this is now even considered a necessity. However, when it comes to routinized daily application, there is a general resistance as it does not live within their professional autonomy and authority. New online instruments have created opportunities with more platforms and possibilities for the public to participate. However, at this point the online instruments put new constraints on the social system of organization with unforeseen activities and costs.
Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang tot een grote hoeveelheid informatie en ze zijn constant online in interactie. Het onderwijs kan leerlingen opleiden tot mediawijze burgers.
LINK
Onder invloed van alle economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen is het werkveld van de journalistiek de afgelopen decennia zo in beroering dat de behoefte ontstond om vooruit te blikken. Dit was in 2013 aanleiding voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek om een grootschalig scenario-onderzoek te doen naar de toekomst van de sector. Hieruit kwamen vier scenario’s naar voren. Afgelopen jaar is dit onderzoek herhaald. De uitkomsten daarvan werden begin 2022 gepresenteerd op de website journalistiek2035
LINK
Nieuwsmedia experimenteren steeds meer met nieuwe verhaaltechnieken, zoals 360-graden-video, augmented reality en virtual reality, om het publiek bij het verhaal te betrekken. Wij onderzoeken de journalistieke toegevoegde waarde en de impact op het publiek van deze nieuwe journalistieke producties.Doel Mediaorganisaties experimenteren met nieuwe technieken om verhalen te vertellen. Ze gebruiken 360-graden video, augmented reality (AR) en virtual reality (VR) om de gebruiker het verhaal te laten zien en voelen. Het opgaan in een verhaal noemen we immersiviteit. Maar werken die technieken voor immersiviteit ook echt? Vergroot het daarmee de emotionele betrokkenheid bij het verhaal? En wat betekent dit vervolgens voor de informatievoorziening aan het publiek? Resultaten Aan de hand van een interdisciplinaire literatuurstudie is een conceptueel model ontwikkelt, dat duidelijk maakt dat immersieve journalistiek meer is dan alleen de technologie. Het draait ook om de mate waarin de gebruiker kan interacteren in het verhaal en de mate waarin de gebruiker participant of toeschouwer is in het verhaal. Echter, uit een inhoudsanalyse van 200 producties in veertien landen en 15 interviews met makers bleek dat veel producties technologie-gedreven zijn, en amper de mogelijkheid bieden om het verhaal te ervaren als interactieve participant. Wat is het effect op de gebruiker? Aan de hand van vier experimenten onder 350 gebruikers en vier focusgroepen blijkt het tegenovergestelde van wat journalisten produceren. Niet zo zeer de technologie, maar de gebruiker als interactieve participant zorgen ervoor dat de gebruiker zich meer betrokken voelt bij het verhaal en meer empathie heeft voor het onderwerp. Het verhaal blijft daarmee beter hangen. Deze inzichten zijn door vertaald in concrete tools die toegepast worden bij nieuwsorganisaties en opleidingen die bezig zijn met immersieve journalistiek Looptijd 01 februari 2018 - 01 februari 2022 Aanpak Dit onderzoek is multi-methodisch. Eerst is een inhoudsanalyse van 200 immersieve journalistieke producties in veertien gedaan waarin het conceptuele model hebben getest. Vervolgens zijn 15 interviews gehouden met makers van immersieve producties. Daarna is het effect van immersiviteit op het publiek gemeten en zijn vier experimenten uitgevoerd onder 350 gebruikers. Daarbij is ook hartslag en huidgeleiding bij 50 mensen gemeten. Tot slot, zijn vier focusgroepen uitgevoerd. Meer informatie over het project vind je op: https://immersivejournalism.journalismlab.nl https://immersievejournalistiek.journalismlab.nl Wetenschappelijke paper over dit project Bekijk ook ons blogs op journalismlab.nl Dit project is genomineerd voor de RAAK-award 2020.
Door nieuws te volgen wordt de burger geïnformeerd over wat er speelt in de samenleving. Een vereiste voor een goed werkende democratie. Maar steeds meer mensen keren het nieuws de rug toe. Wat betekent dit voor de burger en de rol van nieuwsmedia in een democratische samenleving?Doel Hoe het publiek navigeert door het wijdverspreide nieuwsaanbod, en waarom zij kiezen iets wel of niet te consumeren, is belangrijk om de veranderde informatiefunctie van nieuwsmedia te begrijpen. Doel van dit promotieonderzoek is concrete inzichten te krijgen in nieuwsmijders, hun motivaties en hoe zij geïnformeerd zijn. Resultaten Dit promotieonderzoek loopt momenteel. Gedurende het onderzoek zullen er meerdere artikelen gepubliceerd worden, zowel in wetenschappelijke als in vaktijdschriften. Daarnaast zullen er regelmatig blogs verschijnen op journalismlab.nl. De resultaten van het onderzoek zullen ook ingezet worden voor educatiedoeleinden in het journalistieke onderwijs. Looptijd 01 februari 2020 - 01 februari 2024 Aanpak Het onderzoek naar nieuwsmijding bestaat uit vier deelstudies. 1) Wat is nieuwsmijding? Literatuurstudie en Delphi-methode 2) Wie zijn nieuwsmijders en wat zijn hun motivaties? Focusgroepen en survey onder nieuwsmijders en nieuwsconsumenten 3) Hoe en in hoeverre zijn nieuwsmijders geïnformeerd? Experience sampling method onder burgers tijdens gemeenteraadsverkiezingen maart, 2022 4) Hoe verhouden nieuwsmedia zich tot nieuwsmijding? Diepte-interviews met verschillende nieuwsorganisaties Nieuws Bekijk de blog van Kiki over haar onderzoek:
Hoe leid je op voor een werkveld dat onder invloed van economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen zo snel verandert? Dat is het uitgangspunt van het scenario-onderzoek waarmee we radicale, samenhangende, maar ook plausibele scenario’s opstellen voor de toekomst van journalistiekonderwijs. Doel Het doel van dit onderzoek is niet om de toekomst te voorspellen, maar om richting te geven aan het debat over onderwijs in de journalistiek en professionalisering in de journalistiek (leven lang leren/ontwikkelen). Resultaten Het resultaat van het project is een matrix met twee assen waarop vier uiteenlopende scenario’s zijn uitgewerkt. Meer informatie over de resultaten vind je op www.journalistiekonderwijs.nl en www.journalismlab.nl/journalistiek-onderwijs-in-2030/ Looptijd 01 januari 2021 - 30 juli 2022 Aanpak Voor dit project zijn 50 experts geraadpleegd die zich op het snijvlak van journalistiek en onderwijs bevinden. In diverse rondes hebben zij vastgesteld welke zekere en onzekere trends er spelen, op basis waarvan de assen zijn samengesteld.