In de afgelopen jaren zijn diverse gesprekken gevoerd tussen het groene onderwijs en het programma 'Kas als Energiebron' waarbij de urgentie van de behoefte aan kennisverspreiding via het onderwijs is uitgesproken. Een consortium van agrarische hogescholen, CIV Tuinbouw, Wageningen UR, Delphy, KAE, World Horti Centre, brancheorganisaties en glastuinbouwbedrijven werkt aan een project dat in het teken staat van het verduurzamen van de glastuinbouwsector. Glastuinbouw Nederland en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) spelen hierin ook een rol. In deze samenwerking wordt gewerkt aan interdisciplinair onderwijs en kennisdeling. De VPA Duurzame Tuinbouw Nederland 2021 brengt de sector in beeld met twaalf gefilmde interviews met direct betrokkenen die de uitdagingen en mogelijkheden binnen het telen vanuit hun deskundige perspectief in beeld brengen. De VPA-interviews bieden een mogelijkheid om in het hoger onderwijs en het publieke domein de sector te onderzoeken. De VPA-methode leidt tot actieve interesse voor het thema en vergroot de betrokkenheid met de diversiteit aan zienswijzen door de gefilmde ‘ontmoetingen’. Die ‘ontmoetingen’ in de VPA Duurzame Tuinbouw vinden plaats door het actief bekijken van de gefilmde interviews, ook wel narratieven genoemd, met telers, onderzoekers, beleidsmakers, bestuurders en andere betrokkenen bij de sector. Deze diversiteit stelt de VPA-gebruikers in staat reflectief en collaboratief te leren voor duurzame ontwikkeling van de tuinbouwsector.
LINK
Background: There is an increase in the number of frail elderly patients presenting to the emergency department. Diagnosis and treatment for this patient group is challenging due to multimorbidity, a-typical presentation and polypharmacy and requires specialised knowledge and competencies from healthcare professionals. We aim to explore the needs and preferences regarding emergency care in frail older patients based on their experiences with received care during Emergency Department admission. Method: A qualitative study design was used, and semi-structured interviews were conducted after discharge with twelve frail older patients admitted to emergency departments in the Netherlands. Data collection and analysis were performed iteratively, and data were thematically analysed. Results: The analysis enfolded the following themes; feeling disrupted, expecting to be cared for, suppressing their needs and wanting to be seen. These themes indicated a need for situational awareness by healthcare professionals when taking care of the participants and were influenced by the participants' life experiences. Conclusion: Frail older patients feel disrupted when admitted to the emergency department. Because of this, they expect to be cared for, lessen their own needs and want to be seen as human beings. The impact of the admission is influenced by the extent to which healthcare professionals show situational awareness.
Visuele leerstrategieën zijn een geschikte aanpak voor het verbeteren van reflectie en leren. Visuele media geven een stem aan de telers die betrokken zijn bij het project en zijn in staat om afstanden van tijd en ruimte te overbruggen. De rol van studenten, docenten en onderzoekers verandert van neutrale waarnemer tot betrokken mede-constructeurs van kennis, omdat bij de visuele leeromgeving observatie, reflexiviteit en spiegeling anders behandeld worden dan in traditionele op tekst gebaseerde leeromgevingen.
MULTIFILE