De energietransitie is sinds decennia een van de grootste veranderingen waar de Nederlandse samenleving mee te maken krijgt. Deze verandering gaat alle huishoudens en organisaties in Nederland aan en dient daarom ook, zoveel mogelijk, in samenspraak met hen te gebeuren. Elke transitie is namelijk mensgericht en daarom is het ook een sociale transitie. Als transities op een goede manier verlopen kan het ook kansen bieden op andere domeinen, zoals werkgelegenheid, sociale cohesie en gezondheid. Het is daarom een uitgelezen mogelijkheid om de energietransitie met elkaar aan te grijpen om én de overstap naar een fossielvrije samenleving te maken én de samenleving als geheel een stap vooruit te brengen. Het doel van dit onderzoek was om te verkennen hoe eigenaarschap van de bewoners van Smitsveen in Soest over de energietransitie kon worden bevorderd.
DOCUMENT
Like the professionals, design students tend to avoid the complexity of the user context, and moral issues are largely overlooked. This inspired us to explore whether we could engage design students in thinking about moral issues by exploring different ethical frameworks in their designing. As a case environment we chose smart-grid product service combinations. In this paper we first discuss the ethical frameworks of four selected philosophers’: Plato, Rousseau, Kant, & Mill. Then we will describe the student design process, the resulting four smart grid service concepts and the user insights that came from a user evaluation. We discuss how this approach allowed the students to get insights in their own ethical stance and how they allowed users to reflect on possible futures. We also discuss how these ‘probing’ concepts were used within the larger smart grid project.
DOCUMENT
Economen staan aan de zijlijn in politiek Den Haag. Mathijs Bouman schreef erover in zijn column ‘Kijk mam, zonder economen!’ (FD, 25 januari). We zien het ook aan de vele oproepen in de media van economengroep Herstel-NL. Die vaste plek langs de kant voor economen heeft verschillende oorzaken.
LINK
Professionaliseren als ergotherapeut biedt handvatten om (verder) uit te groeien tot een zelfbewuste ergotherapeut; een ontwikkelingsproces dat zich afspeelt in een steeds veranderend werkveld. Reflecteren is de sleutel tot professionalisering. Reflecteren draait om de bewustwording van je eigen gedrag en jouw motieven in een specifieke situatie.De dynamische en complexe samenleving vraagt van de professional een aanpak die bestaat uit professionele vakbekwaamheid, je professionele vermogen om te anticiperen, te leren en te varen op een moreel kompas en je professionele identiteit als ergotherapeut. De theorie wordt benaderd vanuit praktijkverhalen, hierdoor raak je bekend met manieren om de behandeling goed af te stemmen met je cliënten. De auteurs presenteren een model waarmee de zich continu ontwikkelende ergotherapeut zich kan verhouden tot de zeer verschillende thema’s die in het werk voorkomen.
DOCUMENT
'"Is technologie leuk? Natuurlijk is technologie leuk." Maar willen we echt "met zijn allen in 2020 met een emotion aware enkelband lopen?" Frans van der Reep (lector Inholland) wil ook de 'dark side' van opportunisme en "moeiteloos accepteren" daarbij onder ogen zien.
LINK
Bedrijfsovernames binnen de agrarische sector zijn complexe processen. Vooralsnog wordt er veel aandacht besteed aan het financiele, juridische en fiscale aspect, maar het sociaal-emotionele vlak blijft nog te vaak onderbelicht, terwijl dat juist een cruciale rol speelt. Vanuit culturele antropologie geven we in dit essay antwoord op de vraag: “hoe kom je tot een succesvolle bedrijfsovername op sociaal-emotioneel vlak?”
DOCUMENT
Ecologen kunnen niet langer opereren in hun eigen natuurwereldje, maar moeten oog krijgen voor sociale en economische aspecten van natuur. Natuur moet niet alleen biodiversiteit opleveren, maar ook geld en geluk. Drie lectoren op hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) proberen dit zogenoemde ‘Geïntegreerd natuur- en landschapsbeheer’ tussen de oren te krijgen van docenten, studenten en mensen in het werkveld.
DOCUMENT