Inflatievrezers kijken teveel naar de koopkracht van een euro en niet naar de koopkracht van (een uur) arbeid.
LINK
De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
DOCUMENT
Wat is de kracht van sport?’ Dat was de uitdagende, prikkelende vraag die wij aan 25 studenten hebben voorgelegd. Het beantwoorden van deze vraag bleek een complexe en soms frustrerende exercitie. Tijdens de zoektocht naar het antwoord moest steeds de balans tussen breedte en diepte van de vraag in de gaten gehouden worden. Daarnaast bleken de studenten soms onzeker over wat zij, als ‘slechts’ studenten, konden bijdragen aan het beantwoorden van deze moeilijke vraag waar vele wetenschappers zich op stuk hebben gebeten. Naar onze mening is de bijdrage van deze studenten heel groot. Zij hebben een compleet en actueel beeld gegeven van hun perceptie over de kracht van sport.
DOCUMENT
Het aantal winkelbezoekers loopt in Europa al jaren terug, vooral in economisch zwakkere regio’s. Dit geldt in het bijzonder voor ouderen, waarvan de verwachting is dat ze in de toekomst fysieke winkels nog meer de rug zullen toekeren. Om de winkelervaring te verbeteren, investeren winkeliers steeds meer in opkomende digitale technologieën zoals apps, interactieve en digitale schermen, sociale robots en zelfscankassa’s. Deze instore technologieën slaan vooral bij jongere klanten aan, oudere klanten blijken door hun beperkingen (o.a. zien, horen, mobiliteit, informatieverwerking en digitale vaardigheden) nog steeds veel barrières te ervaren bij het bezoek aan winkels en het gebruik van instore technologieën. Dit is niet alleen nadelig voor winkeliers omdat ouderen een substantieel, stijgend, en koopkrachtig deel van de bevolking vertegenwoordigen dat relatief trouw is aan regionale winkelgebieden, maar het zet ook de inclusie van ouderen in Europa onder druk omdat winkelbezoek bijdraagt aan hun sociale welbevinden. Met dit onderzoeksproject onderzoekt het nieuwe consortium van twee hogescholen en drie buitenlandse universiteiten hoe instore technologieën ouderen in Europa kunnen helpen bij het wegnemen van barrières om tot een goede winkelervaring te komen. Het project brengt de onderzoeksprogramma’s van het lectorenplatform Retail Innovation Platform (Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Saxion), de Retail en Marketingtechnologie groep (University of Bristol), de human-computer interaction groep (University of Calabria), en de engaging co-design research group (Aalto University) samen. Het project sluit aan bij nationale en Europese initiatieven zoals de Kennis- en Innovatieagenda Sleuteltechnologieën 2024-2027, The DIGITAL Europe Programme en de Strategy for the rights of persons with disabilities 2021-2030. Door de relaties tussen ouderen, opkomende digitale technologie, en winkelgedrag over verschillende Europese regio’s te onderzoeken, sluit het project tevens aan bij Interreg Europa en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.