In het recent verschenen boek ‘Kwaliteitsmanagement in de praktijk’ verbinden de auteurs de systeem-technische met de sociaal-dynamische aspecten van kwaliteitsmanagement. Hiermee laten zij een holistische aanpak van het vakgebied zien. In dit artikel belichten zij drie thema´s die de benadering in het boek illustreren: kwaliteitsdimensies, procesregie en verbeteren
DOCUMENT
In dit hoofdstuk staan de rol en competenties van de kwaliteitsmanager centraal in de derde generatie kwaliteitsmanagement (3GKM). Waar de eerste generatie zich richt op instrumenten en technieken, richt de tweede generatie zich op technieken, methoden en principes. De derde generatie kwaliteitsmanagement zoekt de fit tussen organisatie en context. Om de vraag naar de rol van de kwaliteitsmanager in de derde generatie kwaliteitsmanagement te beantwoorden wordt hier eerst een omweg gemaakt langs vier kwaliteitsperspectieven waarvoor rollen en competenties in eerder onderzoek zijn geformuleerd (Kemenade, 2012a).
DOCUMENT
Het nieuwe accreditatiestelsel doorgelicht m.b.v. scholen in kwaliteitsmanagement, paradigma's en kwaliteitsmethode K2F.
DOCUMENT
Kwaliteitsmanagement is lange tijd gekenmerkt geweest door wat je het empirisch paradigma (Van Kemenade & Hardjono, 2018) zou kunnen noemen. Binnen die manier van denken is kwaliteitskunde meten en gaat het onder andere om prestatie-indicatoren. Kwaliteit is voldoen aan de vereisten. Verbetering en verandering is te plannen. Statistiek is zijn belangrijkste wetenschap. De manager controleert. Een risico echter van dit kwaliteitsparadigma is, dat er een enorme bureaucratie ontstaat. Erger nog: ze houdt onvoldoende rekening met de complexiteit van het huidige tijdsgewricht.
DOCUMENT
Samenvatting van het startdocument voor de EOQ-conferentie, track Organisational excellence in educational institutes. Vijf ontwikkelingsfasen van kwaliteitsmanagement worden beschreven.
DOCUMENT
Recentelijk is een discussie ontstaan over scholen in kwaliteitsmanagement, met nadruk op het verschijnsel van de reflectieve school. Van Kemenade en Hardjono pleiten voor vier scholen en van alle vier zou de kwaliteitsmanager de bijbehrende competenties oeten bezitten.
DOCUMENT
Theorieën die betrekking hebben op de kwaliteit van producten, processen, systemen en organisaties (systeemtechnische aspecten) geven geen of onvoldoende antwoord op vragen en problemen die betrekking hebben op de rol van de ‘factor mens’ in kwaliteitsmanagement. Omdat daar wel behoefte aan is, zijn de afgelopen jaren nieuwe theorieën ontwikkeld die wel oplossingsstrategieën bieden. Dit zijn kwaliteitsparadigma’s (beheersing en betrokkenheid), kwaliteitsscholen (empirische, normatieve en reflectieve school) en de drie kwaliteitsdimensies (professionele, organisatorische en relationele kwaliteit). In alle drie concepten zijn systeemtechnische (object/proces/norm) en sociaaldynamische (mens) aspecten gecombineerd. Betrokkenheid, reflectieve school en relationele kwaliteit zullen bepalend zijn voor het toekomstige kwaliteitsmanagement waarin de human factor een steeds belangrijker plaats gaat innemen.
DOCUMENT
In deze bijdrage staat de kwaliteitsmanager centraal in het huidige stadium van ontwikkeling van kwaliteitsmanagement. Het gaat met name in op de rollen en competenties van de kwaliteitsmanager. Wat moet een kwaliteitsmanager in de 21e eeuw doen en welke vaardigheden zijn daarvoor nodig?
MULTIFILE
Een overzicht van de geschiedenis van kwaliteitsmanagement leidend tot een evaluatie van interne kwaliteitszorg in hogescholen in het algemeen, van het gebruik van EFQM in het bijzonder en van de relatie tussen interne en externe kwaliteitszorg.
DOCUMENT
Over de vaardigheden voor een kwaliteitsmedewerker in de 21e eeuw
DOCUMENT