MULTIFILE
SamenvattingDe aanleiding voor deze bijdrage is het onderzoek geplande onderzoek in CILOLAB2 dat antwoord moet gaan geven op de centrale vraag: “op welke wijze en in welke mate kan een ‘cityport’ bijdragen aan het verder in de praktijk mogelijk maken van duurzame logistiek?”. Er zijn verschillende redenen om een andere organisatie van de logistiek in stedelijke gebieden te stimuleren (en uiteindelijk te komen tot het projectvoorstel voor CILOLAB2, dat ten grondslag ligt aan dit paper). De belangrijkste redenen worden verder in dit paper uitgewerkt, maar kort samengevat zijn dat:1. Met technische oplossingen alleen gaat de decarbonisatie – de verduurzaming van de logistiek – niet snel genoeg; verandering van logistieke patronen, leidend tot minder voertuigbewegingen, is noodzakelijk naast de vervanging van dieselvoertuigen door zero-emssie (ZE) varianten;2. Duurzame logistiek is meer dan vermindering van CO2 uitstoot (en lokale emissies), ook gebrek aan ruimte (rond en in steden) en aan personeel en de noodzaak tot vermindering van overlast leidt tot de noodzaak om logistiek anders te organiseren;3. Generieke oplossingsrichtingen bieden beperkt handelingsperspectief voor de (mogelijkheden tot) verandering van verschillende specifieke logistieke patronen -4. Alternatieven om logistiek anders te organiseren komen beperkt van de grond, zoals hubs of stedelijke distributiecentra, die de logistiek vanuit stadsperspectief optimaliseren, maar vaak een beperkte directe waarde lijken te hebben voor de bestaande spelers in de keten (verladers, vervoerders, ontvangers).CILOLAB2 op CLIC (City Logistics Innovation Campus), een kraamkamer voor innovatieve stedelijke concepten, biedt een unieke kans op een fysieke locatie te werken aan innovatieve duurzame logistieke concepten en toegevoegde waardendiensten.
MULTIFILE
Tegen de achtergrond van de klimaatbescherming worden de eisen aan de stadscentra steeds hoger. Logistiek in steden heeft een grote invloed op de vermindering van emissies. Koeriers-, expres- en pakketzendingen vertegenwoordigen reeds een groot en toenemend deel van de goederenleveringen in steden. Ook de vraag van klanten naar klimaatneutrale pakketdiensten neemt toe. Om de daaruit voortvloeiende stijgende kosten, het toegenomen verkeersvolume en de lasten in termen van landgebruik en lucht- en geluidsemissies tegen te gaan, zijn nieuwe logistieke concepten nodig, met namein de context van de zogenaamde "last mile". Decentralisatie, zelfvoorziening op energiegebied en flexibiliteit in de tijd zijn beslissende sleutels tot kosten- en energieoptimalisatie.Het doel van het project is dan ook de ontwikkeling van een innovatief, intelligent en duurzaam distributiesysteem, bestaande uit een energetisch zelfvoorzienende, mobiele mini-hub en een voor dit doel ontworpen en nieuw ontwikkeld elektrisch voertuig. - LEFV (Light Electric Freight Vehicle), dat werkt op basis van de hernieuwbare energie die door de mini-hub wordt opgewekt. De mini-hub is modulair en gemaakt van duurzame bouwmaterialen en is ook geschikt voor tijdelijk gebruik.
A number of universities of applied sciences do a lot of research in the field of sustainable last mile logistics. Collaboration and coordination take place through joint projects or through seminars. However, this collaboration could be more structured so that researchers can always take full advantage of each other's knowledge and are not dependent on having or not having joint projects or seminars. This also concerns the question of how these studies can gain extra added value through joint programming (this can partly be done in the development of a tool/benchmark, see previous point), but also in having and getting research and knowledge from the different regions. Within the new research agenda of the Logistics Knowledge Agreement (the lectors platform of the CoE KennisDC Logistics), urban logistics has been named as one of the four core themes on which the involved universities of applied sciences want to collaborate across regions. In addition, there is only limited cooperation in the field of education around the theme of “urban logistics”. Students who want to graduate in urban logistics or do internships must therefore first learn a lot.
The SPRONG group, originating from the CoE KennisDC Logistiek, focuses on 'Low Impact in Lastmile Logistics' (LILS). The LILS group conducts practical research with local living labs and learning communities. There is potential for more collaboration and synergy for nationwide scaling of innovations, which is currently underutilized. LILS aims to make urban logistics more sustainable and facilitate necessary societal transitions. This involves expanding the monodisciplinary and regional scope of CoE KennisDC Logistiek to a multidisciplinary and supra-regional approach, incorporating expertise in spatial planning, mobility, data, circularity, AI, behavior, and energy. The research themes are:- Solutions in scarce space aiming for zero impact;- Influencing behavior of purchasers, recipients, and consumers;- Opportunities through digitalization.LILS seeks to increase its impact through research and education beyond its regions. Collaboration between BUas, HAN, HR, and HvA creates more critical mass. LILS activities are structured around four pillars:- Developing a joint research and innovation program in a roadmap;- Further integrating various knowledge domains on the research themes;- Deepening methodological approaches, enhancing collaboration between universities and partners in projects, and innovating education (LILS knowledge hub);- Establishing an organizational excellence program to improve research professionalism and quality.These pillars form the basis for initiating and executing challenging, externally funded multidisciplinary research projects. LILS is well-positioned in regions where innovations are implemented and has a strong national and international network and proven research experience.Societal issue:Last-mile logistics is crucial due to its visibility, small deliveries, high costs, and significant impact on emissions, traffic safety, and labor hours. Lastmile activities are predicted to grow a 20% growth in the next decade. Key drivers for change include climate agreements and energy transitions, urban planning focusing on livability, and evolving retail landscapes and consumer behavior. Solutions involve integrating logistics with spatial planning, influencing purchasing behavior, and leveraging digitalization for better data integration and communication. Digital twins and the Physical Internet concept can enhance efficiency through open systems, data sharing, asset sharing, standardization, collaboration protocols, and modular load units.Key partners: Buas, HR, HAN, HvAPartners: TNO, TU Delft, Gemeente Rotterdam, Hoger Onderwijs Drechtsteden, Significance, Metropolitan Hub System, evofenedex, Provincie Gelderland, Duurzaam Bereikbaar Heijendaal, Gemeente Alphen aan den Rijn, Radboud Universiteit, I&W - DMI, DHL, TLN, Noorderpoort, Fabrications, VUB, Smartwayz, RUG, Groene Metropoolregio.