Legal design is een interdisciplinaire ontwerpaanpak om juridische problemen te voorkomen of op te lossen. Voorbeelden van ontwerpen zijn toegankelijke documenten, laagdrempelige dienstverlening, gebruiksvriendelijke apps en toegankelijke rechtspleging. Het sluit aan bij de rechtsbehoeften van mensen, en het doel is dat de toegang tot recht voor iedereen mogelijk wordt. Basisboek legal design beschrijft de kernconcepten die van belang zijn bij legal design, zoals inleven in de ander, met andere ogen kijken, ideeën opdoen en uitwerken. Het boek bespreekt verschillende manieren om legal design te benaderen. Ook bevat het tools en methoden waarmee studenten vaardigheden kunnen ontwikkelen om de beschikbare technieken te gebruiken. Het boek maakt de verbinding tussen theorie en praktijk door middel van kleine en omvangrijke juridische cases, vragen en opdrachten. Op de bijbehorende website komen extra opdrachten en design formats en er komt een docentenhandleiding beschikbaar. Dit boek is geschreven voor hbo-studenten van juridische opleidingen, zoals HBO-rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening. Het is ook zeer geschikt voor juridische professionals die willen kennismaken met legal design en voor mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met juridische professionals, zoals designers, ict’ers, taalkundigen, psychologen en managers.
DOCUMENT
Legal departments play a pivotal role in the quality of contracts and contracting processes within an organization. This article reflects on current developments and innovations in contracting practice and their impact on the role of legal professionals and legal departments within organizations. Based on empirical research among legal professionals and legal departments in Dutch legal practice, the article positions contracts and contracting within the legal function of an organization and discusses developments in contract management, automated contract assembly and legal design and their potential impact on the role of legal professionals and legal departments. Finally, areas for future research are identified. Throughout the article, the focus is on large commercial organizations.
MULTIFILE
De overheid trekt zich terug en legt steeds meer verantwoordelijkheid bij de burger. Dat is reden tot zorg, want door bezuinigingen op bijvoorbeeld de rechtsbijstand kan de toegankelijkheid van het recht in het gedrang komen. Maar er zijn ook kansen. Voortschrijdende digitalisering stelt mensen in staat zelf oplossingen te zoeken bij juridische problemen. Dit kan meer keuzevrijheid en meer zelfstandigheid betekenen, hoewel onzekerheid over dit palet aan mogelijkheden evenzeer op de loer ligt. Een mogelijk bijeffect is dat er nog meer juridische problemen ontstaan, omdat door onzekerheid of onwetendheid kan worden besloten geen rechtszaak te starten, geen aanvraag in te dienen of niet tot actie over te gaan wanneer rechten worden geschonden. Een ding staat vast: het beroep op de eigen kracht van de burger neemt toe. Maar in hoeverre zijn burgers zelfstandig in staat gebruik te maken van het recht en hun rechtspositie te beschermen? De vraag is niet nieuw. Sinds het einde van de negentiende eeuw is hier aandacht voor. Deze aandacht verloopt in golfbewegingen en verandert in de loop der tijd van accent en betekenis. In het huidige tijdsbestek, waarin een transitie gaande is van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving is de vraag opnieuw actueel. Als mensen meer op zichzelf zijn aangewezen en zelf oplossingen moeten zoeken voor hun juridische problemen, hoe zet je hen dan in hun kracht? De vraag wat legal empowerment kan betekenen voor de toegankelijkheid van het recht in de Nederlandse participatiesamenleving staat hier centraal. In het eerste hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen in de literatuur over de toegankelijkheid van het recht beschreven. De nadruk ligt hierbij op gebruikers van het recht en het daadwerkelijk kunnen gebruiken van het recht. Dit kader helpt om het concept legal empowerment te kunnen plaatsen. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk een analyse gemaakt van de achtergrond, de kenmerken en de toepassing van legal empowerment om het begrip beter te kunnen duiden. De lessen die we hieruit kunnen trekken, worden in het laatste hoofdstuk toegepast op de situatie in Nederland, met name op thema’s als de terugtredende overheid, decentralisatie, digitalisering en juridische dienstverlening.
DOCUMENT
Legal management is een nieuw vakgebied, dat de praktijkvan juridische professionals vanuit een organisatiekundigperspectief benadert. Binnen organisaties heeft legalmanagement het doel de kwaliteit van de juridische functiete optimaliseren. In deze unieke uitgave schetsen experts deontwikkeling van dit nieuwe vakgebied en gaan zij in op destand van zaken van het legal management in verschillendesectoren van de Nederlandse rechtspraktijk: de centrale endecentrale overheid, het bedrijfsleven en de advocatuur.Voor iedereen die geïnteresseerd is in de organisatie vanjuridische dienstverlening en juridische processen.
DOCUMENT
Zet in de juridische dienstverlening de mens centraal en begin bij de rechtsbehoeften van mensen. Daar pleiten lector Ineke van den Berg en interdisciplinair designer Peter van den Heuvel voor. Beiden zijn actief voor de onderzoekslijn Toegankelijkheid van het Recht. Afgelopen december publiceerden ze hun Basisboek legal design waarmee studenten en professionals leren hoe je met een designaanpak het recht toegankelijk maakt.
LINK
In this paper, we analyse the development of the term “legal capabilities”. More specifically, we do three things. First, we track the emergence and development of the notion of legal capabilities. The term legal capabilities was used in legal research long before the capability approach was introduced in that field. Early on, its conceptualisation mainly reflected elements of legal literacy. In more recent writings, it is claimed that the notion is based on the capability approach. Second, we critically analyse the current use of the term legal capabilities and show that there is no proper theoretical grounding of this term in the capability approach. This is problematic, because it might give rise to misunderstandings and flawed policy recommendations. Third, we suggest some first steps towards a revision of the notion of legal capabilities. Starting from the concept of “access to justice”, legal capabilities have to be understood as the real opportunities someone has to get access to justice, rather than merely as formal opportunities or internal capabilities.
MULTIFILE
Manifest en verslag naar aanleiding van het legal design symposium van 23 april 2021
DOCUMENT
The development of legal frameworks for social enterprises in the Netherlands is described and analysed in this paper, focusing on 2015-2021. The Netherlands are the largest EU member state in population size without a specific legal form or status for social enterprises. A form of legal recognition is in development, but far from finished. Six lessons can be learned from the process: 1) Even in a thriving ecosystem based on ‘bottom up’ development, there is need for a legal framework. 2) Local government initiatives spur national government into action. 3) International examples prove inspirational, but the legal framework needs to fit the local context. 4) Finding balance between rule-based and principle-based elements is difficult. 5) Clarifying advantages for social entrepreneurs proves challenging. 6) Tenacious pioneers are crucial to keep the process going. Pressure on the national government to provide a legal framework that fits the Dutch cultural, political and entrepreneurial landscape remains.
DOCUMENT
Full text via link. Project objectives Radicalisation research leads to ethical and legal questions and issues. These issues need to be addressed in way that helps the project progress in ethically and legally acceptable manner. Description of Work The legal analysis in SAFIRE addressed questions such as which behaviour associated with radicalisation is criminal behaviour. The ethical issues were addressed throughout the project in close cooperation between the ethicists and the researchers using a method called ethical parallel research. Results A legal analysis was made about criminal law and radicalisation. During the project lively discussionswere held in the research team about ethical issues. An ethical justification for interventions in radicalisation processes has been written. With regard to research ethics: An indirect informed consent procedure for interviews with (former) radicals has been designed. Practical guidelines to prevent obtaining information that could lead to indirect identification of respondents were developed.
DOCUMENT
Recent years have seen a massive growth in ethical and legal frameworks to govern data science practices. Yet one of the core questions associated with ethical and legal frameworks is the extent to which they are implemented in practice. A particularly interesting case in this context comes to public officials, for whom higher standards typically exist. We are thus trying to understand how ethical and legal frameworks influence the everyday practices on data and algorithms of public sector data professionals. The following paper looks at two cases: public sector data professionals (1) at municipalities in the Netherlands and (2) at the Netherlands Police. We compare these two cases based on an analytical research framework we develop in this article to help understanding of everyday professional practices. We conclude that there is a wide gap between legal and ethical governance rules and the everyday practices.
MULTIFILE