men moet kiezen tussen levensloop en spaarloon. Werkgevers zullen kijken of de spaarregelingen niet kunnen vervallen. Zij zijn verplicht levensloop aan te bieden. Werknemers kunnen echter kiezen en kunnen hun keuze ieder jaar aanpassen.
DOCUMENT
Leren bekeken vanuit levensloop jongere generaties
DOCUMENT
Wat leren we van jongeren en hun levensloop?
DOCUMENT
Gezond ouder worden, hoe doen mensen dat? Bij Healthy ageing staat het gedrag dat bijdraagt aan een zo gezond mogelijk leven centraal. Het gaat hierbij vooral om het bevorderen van zelfredzaamheid en versterken van gezond gedrag.Bij professionals is er een groeiende behoefte aan inzichten over gezond ouder worden en aan interventies die dat ondersteunen. Healthy ageing gaat over de vraag hoe gezondheidsprofessionals gedrag kunnen bevorderen dat bijdraagt aan gezond ouder worden. Een belangrijk uitgangspunt is dat wat mensen nodig hebben om gezond te blijven of te worden, verandert gedurende de levensloop. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat in op de inhoud en achtergronden van healthy ageing gedurende de levensloop. Er worden modellen en theorieën besproken die professionals kunnen inzetten bij de ondersteuning van gedragsverandering. Daarnaast is er aandacht voor e-health, interdisciplinair samenwerken en ethisch handelen. Het tweede deel behandelt de invloed van voeding, bewegen, slaap, stress en sociale interactie op gezond ouder worden. De nadruk ligt hierbij op de mogelijkheden om in de praktijk ondersteuning te bieden.Dit boek is geschreven voor studenten van hogere sociale studies en zorg- en (para)medische opleidingen. Het is ook geschikt voor professionals die zich bezighouden met gedragsveranderingen rond gezondheidsvraagstukken. Carina Wiekens geeft leiding aan de onderzoeksgroep Duurzaam Gedrag en is lector bij de Hanzehogeschool. Jan Jukema is lector Verpleegkunde bij hogeschool Saxion. Onder redactie van genoemde auteurs hebben vele experts van verschillende hogescholen een bijdrage geleverd aan het boek.
LINK
Wat is healthy ageing? In dit hoofdstuk bespreken de auteurs een aantal definities en gaan ze in op de 'Big Five for a Healthy Life". Ook wordt gezond ouder worden in het kader van de levensloopbenadering geplaatst, waarbij het leven van mensen beschouwd wordt als een aaneenschakeling van levensfasen en levensgebeurtenissen. Elke gebeurtenis of situatie kan in de context van de levensfase betekenis krijgen. Centraal in deze benadering staat dat elke fase gepaard gaat met uitdagingen en dat in elke fase veranderingen en aanpassingen nodig zijn om gezond oud(er) te worden.
LINK
Veel mensen krijgen tijdens hun loopbaan, levensloop, te maken met een of andere vorm van verlies. Zij worden dan geconfronteerd met wat wij aanvankelijk venijnige vraagstukken noemden, maar later hebben verwoord als loopbaanknooppunten. Situaties met consequenties voor loopbanen; situaties die leiden tot handelingsverlegenheid en vele vragen oproepen, die verder gaan dan de gangbare 'matchings' loopbaanvragen, zoals: wat wil ik? Wat kan ik? Welke baan, werk- of leefomgeving pas goed bij mij? Welke plek wil ik in de samenleving innemen? In dit praktijkgerichte onderzoek zijn de auteurs op zoek gegaan naar een 'nieuwe, verdiepende' manier van begeleiden van loopbaanontwikkeling van mensen die het zwaar te verduren hebben. De veerkracht, draaglast en draagkracht van betrokkenen stond centraal bij de diepte-interviews, die op interactieve wijze met behulp van het ontwerpgerichte onderzoeksmodel van Andriessen (2007) zijn geanalyseerd door een viertal ervaren loopbaanprofessionals. Beide auteurs hebben hun door praktijkervaringen opgebouwde expertise tijdens diepgaande intervisie gekoppeld aan theoretische input vanuit diverse (inter)nationale literatuurbronnen. Gebruikmakend van het conceptuele kader van Van Yperen en Veerman (2008) hebben zij als 'reflective professionals' (Schön, 1995) toegewerkt naar een potentieel veelbelovende begeleidingstheorie en methodiek.
DOCUMENT
Presentation and panel discussion Melbourne University, Melbourne, Australia on biographical orientations of young people.
DOCUMENT