Onderzoek naar de waarde van sportevenementen is vooral gericht op impact, maar niet op de manieren waarop die impact tot stand is gekomen (leverage). Met het bestuderen van de leverage mechanismen van evenementen Chalip (2006, p. 113), is het doel om niet alleen de waarde van een evenement te evalueren, maar ook om te leren van de ‘hefboomwerking’ van een evenement. Inzicht krijgen in deze werking kan van meerwaarde zijn bij het indienen van een toekomstig bid en/of de organisatie van toekomstige evenementen en het creëren van legacy. Dit was ook het geval bij de evaluatie van de legacy van Le Grand Départ Tour de France 2015 in Utrecht. In ons onderzoek hebben we ons gericht op de waarde van Le Grand Départ voor Utrecht en specifiek op de hefboomwerking (leverage mechanisme) van het evenement.Een mixed-method is gebruikt om inzicht te krijgen in het organisatieproces van de waarde van Le Grand Départ:1) 11 focusgroepen (voor en na het evenement), waarin 38 stakeholders van 13 side-events waren vertegenwoordigd. 2) Persoonlijke interviews met 21 stakeholders van de side-events en het projectteam Le Tour Utrecht. De bevindingen uit deze focusgroepen en interviews leidden tot een inzicht in de legacy mechanismen en leverage strategie. 3) 653 enquêtes zijn afgenomen bij de side-events om inzicht te krijgen in de ervaringen van de deelnemers en de bezoekers. Rond 250 side-events werden georganiseerd in de periode van een jaar voor het evenement tot en met Le Grand Départ. Het side-event programma had 138.000 deelnemers, 570.000 bezoekers en 7.500 vrijwilligers voor het uitvoeren van alle activiteiten.De bottom-up benadering van de projectorganisatie voor het uitvoeren van het side-event-programma resulteerde in meer side-events dan dat de projectorganisatie ooit zelf zou kunnen uitvoeren. Tientallen lokale culturele, sport en welzijnsorganisaties werkten nauw samen bij de organisatie van de side-events. Naast de enorme omvang van het side-event programma, heeft de samenwerking tussen de vele lokale organisaties geleid tot nieuwe contacten tussen de organisaties en nieuwe concrete samenwerkingen welke langer duren dan de periode van het evenement. Het gevoel van eigenaarschap over de side-events was zo hoog dat verschillende lokale organisaties besloten om ook het afgelopen jaar de side-events weer uit te voeren. Deze studie toont ons dat het hebben van een strategische (bottom-up) aanpak voor het creëren van legacy, en het betrekken van lokale organisaties en inwoners, een effectieve aanpak is voor het creeren van legacy bij sportevenementen.
Editorial on the Research Topic "Leveraging artificial intelligence and open science for toxicological risk assessment"
LINK
Sportevenementen bieden niet alleen kansen voor stedelijke of economische ontwikkeling, maar ook voor het ontwikkelen van de lokale gemeenschap (Misener & Mason, 2006). Volgens Taks (2013) zijn het vooral de kleinere non-mega sportevenementen (NMSEs) die relevant zijn voor het creëren van een sociaal-maatschappelijke impact. Wekelijks vinden vele NMSEs plaats, terwijl er veel minder kennis over beschikbaar is dan over mega evenementen als de Olympische Spelen en het WK voetbal. In dit onderzoek wordt verkend hoe lokale evenementen als een sociale hefboom (social leverage; Chalip, 2006) kan worden benut om een bijdrage te leveren aan de lokale gemeenschap.
A world where technology is ubiquitous and embedded in our daily lives is becoming increasingly likely. To prepare our students to live and work in such a future, we propose to turn Saxion’s Epy-Drost building into a living lab environment. This will entail setting up and drafting the proper infrastructure and agreements to collect people’s location and building data (e.g. temperature, humidity) in Epy-Drost, and making the data appropriately available to student and research projects within Saxion. With regards to this project’s effect on education, we envision the proposal of several derived student projects which will provide students the opportunity to work with huge amounts of data and state-of-the-art natural interaction interfaces. Through these projects, students will acquire skills and knowledge that are necessary in the current and future labor-market, as well as get experience in working with topics of great importance now and in the near future. This is not only aligned with the Creative Media and Game Technologies (CMGT) study program’s new vision and focus on interactive technology, but also with many other education programs within Saxion. In terms of research, the candidate Postdoc will study if and how the data, together with the building’s infrastructure, can be leveraged to promote healthy behavior through playful strategies. In other words, whether we can persuade people in the building to be more physically active and engage more in social interactions through data-based gamification and building actuation. This fits very well with the Ambient Intelligence (AmI) research group’s agenda in Augmented Interaction, and CMGT’s User Experience line. Overall, this project will help spark and solidify lasting collaboration links between AmI and CMGT, give body to AmI’s new Augmented Interaction line, and increase Saxion’s level of education through the dissemination of knowledge between researchers, teachers and students.
The bio-transition will require mass mobilization of biomass for industrial feedstock, of which lignocellulose from agricultural residues is a promising sustainable source. Agricultural lignocellulosic residues (ALR) are available in varying densities across the EU and offer an opportunity to improve environmental outcomes in agriculture as well as in refining. While technologies are emerging, the future demands of industry for ALR are not understood, limiting the ability of biomass intermediaries to develop a supply chain. This project is a collaboration of Looop, BioGrowth Development (BD), and MNEXT, with the aim to quantify and characterize ALR in the EU and match it to expected demand from the refining industry. The spatial distribution of ALR, as well as the technical requirements of refineries, are critical components to developing a sustainable supply chain. Looop aspires to create circularity between ALRs and industry, and together with the biomass consulting experience of BD have approached MNEXT to leverage their knowledge of biorefinery applications. The focus of the project is to spatially model ALR availability across the EU and identify locations where mobilizing biomass for biorefining is most feasible according to technical, environmental, and logistical considerations. The one-year collaboration enables sufficient mapping, modeling, and exploration of parameters, with a focus on creating results applicable to a wide range of future scenarios. The project makes use of academic and industry knowledge to both create industry solutions and establish a starting point for further research.
The textile industry contributes over 8% of global greenhouse gas emissions and 20% of the world's wastewater, exceeding emissions from international flights and shipping combined. In the European Union, textile purchases in 2020 resulted in about 270 kg of CO₂ emissions per person, yet only 1% of used clothes are recycled into new garments.To address these challenges, the Textile Hub Groningen (THG) aims to assist small and medium-sized enterprises (SMEs) and stakeholders in forming circular textile value chains, hence reducing waste. Designing circular value chains is complex due to conflicting interests, lack of shared understanding, knowledge gaps regarding circular design principles and emerging technologies, and inadequate tools for collaborative business model development. The potential key stakeholders in the circular textile value chain find it hard to use existing tools and methods for designing these value chains as they are often abstract, not designed to be used in a collaborative setting that fosters collective sense making, immersive learning and experimentation. Consequently, the idea of circular textile value chain remains abstract and hard to realize.Serious games have been used in the past to learn about, simulate and experiment with complex adaptive systems. In this project we aim to answer the following research:How can serious games be leveraged to design circular textile value chains in the region?The expected outcomes of this project are: • Serious game: Facilitates the design of circular textile value chains• Academic Publication: Publish findings to contribute to scholarly discourse.• Future Funding Preparation: Mobilize partners and prepare proposals for follow-up funding to expand the approach to other domains.By leveraging game-based collaborative circular value chain and business model design experiences, this project aims to overcome barriers in designing viable circular value chains in the textile industry.