Van december 2022 tot en met mei 2023 hebben verschillende afstudeerders bij de Rijksoverheid dit thema verkend en verdiept. En ze hebben praktische handvatten geformuleerd voor de volgende stap in leveranciersmanagement voor de afdeling van hun afstuderen. In dit kennisboekje delen zij hun ervaringen. Ook hebben zij andere afdelingen geïnterviewd over hun ervaringen, wensen en plannen. Onderzoekers van het lectoraat Publieke Inkoop hebben die kennis gebundeld. Dit kennisboekje is een product bij de kennissessie Leveranciersmanagement bij de Rijksoverheid dat plaatsvond op 15 juni 2023. Het biedt je inzichten en praktische handvatten voor jouw volgende stap in leveranciersmanagement.
DOCUMENT
Boekje met de resultaten van al de mooie praktijkopdrachten, die de studenten van de minor inkoopmanagement bij bedrijven en instellingen uitvoerden, met als doel die te delen met het werkveld.Naar aanleiding van het 10de Hanze Inkoopseminar.
DOCUMENT
In dit artikel gaat het met name om de concrete uitvoering van portfoliomanagement. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen zijn de gegevens die vastgelegd worden bij portfoliomanagement, het gebruik van kengetallen en de manier waarop portfoliomanagement ondersteund wordt door applicaties (het gebruik van tools).
DOCUMENT
Steeds meer ICT-organisaties willen samenwerken, bedrijven om zich heen verzamelen met wie ze kennis kunnen delen, of professionals bijeenbrengen om hun expertise naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe doen ze dit effectief en efficiënt? Dit vergt een andere dynamiek in de organisatie, waar het accent komt te liggen op ontdekken en het verbinden van mensen, bijvoorbeeld door middel van crowd sourcing en via social media. Er ontstaat als het ware een ‘Organisatie 2.0’. Het aansturen daarvan vereist een regisseur met vaardigheden op het gebied van verandermanagement, persoonlijk leiderschap en groepsleiderschap om communities te kunnen aansturen.* Wat is social sourcing?* Sociale netwerktheorie als basis voor vinden van verbinding* Leiderschapslessen voor samenwerken in innovatie
DOCUMENT
MULTIFILE
Management goeroes hebben weinig oog voor de analytische kanten van het managen.
DOCUMENT
Het hoofdstuk gaat over sociale impact en legacy management van sportevenementen.
DOCUMENT
Credit management neemt toe in belang. Oorzaken hiervan zijn onder meer de toenemende concurrentiedruk, nieuwe regelgeving zoals Basel II en de grotere focus op werkkapitaal in het kader van sturen op aandeelhouderswaarde. Publicaties over credit management richten zich overwegend op proces- en procedurebeschrijvingen, kredietwaardigheidsbeoordeling en auditingchecklists. Deze onderwerpen zijn ontegenzeggelijk relevant voor de analyse van credit management, maar vormen geen antwoord op de vraag hoe de control van credit management moet worden ingericht. In dit artikel wordt een praktische controlaanpak geïntroduceerd die gebaseerd is op het management control framework van Merchant en de verschillende typen kredietbeleid zoals omschreven door Wallis. Het resultaat is een aanpak die eenvoudig en praktisch toepasbaar is, geschikt is voor verschillende typen kredietbeleid en rekening houdt met verschillende typen controls.
DOCUMENT
Website Duurzaam Financieel Management (DMF) onderhouden door Margreet Boersma, lector DFM aan de Hanzehogeschool Groningen. De website bevat actuele blogs en artikelen van Margreet Boersma over actuele onderwerpen die betrekking hebben op duurzaam financieel management, MVO, duurzame accountancy, financieel ethisch leiderschap, enz.
LINK
In de kern is Facilitair Management het zorgdragen voor een soepel draaiend huishouden van een bedrijf. Maar dan wel zo efficient en goedkoop mogelijk zonder dat iemand er last van heeft.Ga je als Facilitair Manager hierin mee en creeer je een afdeling met een minderwaardigheidscomplex en bijbehorend gedrag of zorg je ervoor dat passie en trots voor het vak de boventoon voeren. Een visie op Schitterend Organiseren toegepast op Facilitair Management
DOCUMENT