Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat producenten aanzienlijke kosten- en servicevoordelen kunnen behalen door betere samenwerking met logistieke dienstverleners. Daarnaast geven de huidige ontwikkelingen binnen de chemie voldoende aanleiding om de samenwerking op logistiek gebied te verbeteren. Hoewel dit door de praktijk wordt onderkend, wordt het potentieel van logistieke samenwerking tot op heden echter niet verzilverd.
DOCUMENT
Met de huidige maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaat en transities op het gebied van de vermindering van beschikbare ruimte voor stedelijk goederenvervoer en de sterke groei in e-commerce wordt het steeds belangrijker om logistiek mee te nemen in het ruimtelijk ontwerp van een gebied. Hierdoor kan efficiënte bevoorrading worden gerealiseerd en overlast worden beperkt. Ook kan zo worden aangesloten bij stedelijke ambities omtrent schone en slimme stadslogistiek. Toch wordt logistiek vaak niet of beperkt meegenomen in de ruimtelijke planning bij het (her-)ontwikkelen van gebieden. Door vroegtijdig na te denken over hoe het logistieke systeem eruit moet zien kan in het stedelijke ontwerp rekening worden gehouden met het ruimtegebruik van logistiek. Dit kan inefficiënte inpassing achteraf voorkomen. Om een hulpmiddel te bieden voor steden is daartoe een methode ontwikkeld die een basis vormt voor het nadenken over hoe logistiek kan worden geïntegreerd in de ruimte bij nieuwe gebiedsontwikkelingen. Stadslogistiek kenmerkt zich door de grote diversiteit van stromen waarin elk logistiek segment (afval, bouw, express en pakket, facilitair, etc.) om een eigen aanpak vraagt. Om die reden is het uitgangspunt van de methode om eerst grip te verkrijgen op het verwachte aantal voertuigen per stadslogistiek segment voordat wordt gekeken naar welke logistieke oplossingen passend zijn. Op basis van de samenstelling van het nieuw te ontwikkelen gebied (type en grootte bedrijven, functies en aantal huishoudens) en de geobserveerde voertuigen in andere gebieden wordt daar een inschatting van gegeven. Vanuit hier kan met maatwerk een mix van logistieke oplossingen worden opgesteld dat aansluit bij het type logistiek en de kenmerken en plannen voor en rond het gebied. Stedenbouwkundige ontwerpers kunnen dit vervolgens meenemen, zodat logistiek een slim en integraal onderdeel wordt van het ontwerp.
DOCUMENT
Een circulair bedrijfsmodel vraagt veelal om een andere financieringsconstructie. Zo hebben producten die worden hergebruikt of op hoogwaardige wijze worden gerecycled altijd een financiële restwaarde. Deze dient inzichtelijk te zijn en afgestemd te worden met de verschillende ketenpartners en met financiers. De financieringsbehoefte van een onderneming verandert ook als een bedrijf ervoor kiest om producten niet te verkopen, maar via een overeenkomst beschikbaar te stellen aan gebruikers. Dit onderzoek richt zich op de volgende praktijkvragen: 1. Hoe kunnen we de financiële (rest)waardes van onze producten bepalen en verbinden aan zakelijke afspraken over hergebruik en recycling? 2. Hoe kunnen we financiële contracten opstellen met ketenpartners waardoor gebruikers worden gefaciliteerd en gestimuleerd om producten opnieuw te gebruiken en te recyclen? 3. Hoe kunnen we financiering aantrekken en wat betekent dit voor onze onderneming en samenwerking binnen de logistieke keten? In september 2017 is een groep van onderzoekers van de hogescholen Windesheim en NHL Stenden in samenwerking met de Universiteit van Aruba en Circle Economy begonnen aan dit grootschalige onderzoeksproject. Het onderzoeksproject is een vorm van co-creatie waarbij er geleerd wordt van en met bedrijven. Dit onderzoeksrapport doet verslag van de dataverzameling, interpretatie en aanbevelingen. We beginnen met een inleiding vanuit de theoretische rationale, leidende tot de onderzoeksvragen. Hoofdstuk twee beschrijft de bestaande kennis binnen het domein vanuit de literatuur. Aansluitend is hoofdstuk drie gewijd aan de methodologie. De bevindingen zijn te lezen in hoofdstuk vier en worden besproken in hoofdstuk vijf. Het afsluitende hoofdstuk trekt conclusies en stelt aanbevelingen.
DOCUMENT
Abstract Although organizations, both shippers and logistics service providers, are convinced of the potential of collaboration, it is still not successful in many cases. Therefore, collaboration in logistics is chosen as central theme for this paper. The contribution to this topic is twofold. First, the paper classifies different types of collaboration. This makes clear that collaboration between organizations differ in scope, objective, horizon and dimension. Secondly, the paper provides a framework that can be used to understand collaboration decisions. In this framework four base elements of collaboration are distinguished: drivers, objectives, variables and actions. The framework shows that there is a strong cohesion between these elements, and that collaboration is a continuous process. A deeper analysis of the third element (variables) results in the proposition that a lot of variables influence a collaboration decision, and that these variables are interrelated. These two observations deepen the complex character of collaboration. The analysis also identifies trust and commitment as dominant variables.
DOCUMENT
Doel van deze verkenning is om bij te dragen aan de formulering van een toekomstig project gericht op samenwerking tussen melkveehouders en akkerbouwers in NO Friesland.
DOCUMENT
Summary Project objectives This study fits into a larger research project on logistics collaboration and outsourcing decisions. The final objective of this larger project is to analyze the logistics collaboration decision in more detail to identify thresholds in these decisions. To reach the overall objectives, the first step is to get a clearer picture on the chemical and logistics service providers industry, sectors of our study, and on logistics collaboration in these sectors. The results of this first phase are presented in this report. Project Approach The study consists of two parts: literature review and five case studies within the chemical industry. The literature covers three topics: logistics collaboration, logistics outsourcing and purchasing of logistics services. The five case studies are used to refine the theoretical findings of the literature review. Conclusions Main observations during the case studies can be summarized as follows: Most analyzed collaborative relationships between shippers and logistics service providers in the chemical industry are still focused on operational execution of logistics activities with a short term horizon. Supply management design and control are often retained by the shippers. Despite the time and cost intensive character of a logistics service buying process, shippers tendering on a very regular basis. The decision to start a new tender project should more often be based on an integral approach that includes all tender related costs. A lower frequency of tendering could create more stability in supply chains. Beside, it will give both, shippers and LSPs, the possibility to improve the quality of the remaining projects. Price is still a dominating decision criterion in selecting a LSP. This is not an issue as long as the comparison of costs is based on an integral approach, and when shippers balance the cost criterion within their total set of criteria for sourcing logistics services. At the shippers' side there is an increased awareness of the need of more solid collaboration with logistics service providers. Nevertheless, in many cases this increased awareness does not actually result in the required actions to establish more intensive collaboration. Over the last years the logistics service providers industry was characterized by low profit margins, strong fragmentation and price competition. Nowadays, the market for LSPs is changing, because of an increasing demand for logistics services. To benefit from this situation a more pro-active role of the service providers is required in building stronger relationships with their customers. They should pay more attention on mid and long term possibilities in a collaborative relation, in stead of only be focused on running the daily operation.
DOCUMENT
Dit eindrapport behandelt het onderzoek van CDM@Airports, gericht op Collaborative Decision Making in de logistieke processen van luchtvrachtafhandeling op Nederlandse luchthavens. Dit project, met een looptijd van ruim twee jaar, is gestart op 8 november 2021 en geëindigd op 31 december 2023. HET PROJECT CDM@AIRPORTS OMVAT DRIE WERKPAKKETTEN: 1. Projectmanagement, dit betreft de algehele aansturing van het project incl. stuurgroep, werkgroep en stakeholdermanagement. 2. Onderzoeksactiviteiten, bestaande uit a) cross-chain-samenwerking, b) duurzaamheid en c) adoptie van digitale oplossingen voor datagedreven logistiek. 3. Management van een living lab, een ‘quadruple-helix-setting’ die fysieke en digitale leeromgevingen integreert voor onderwijs en multidisciplinair toegepast onderzoek.
MULTIFILE
DOCUMENT
De Nederlandse maatschappij staat voor een belangrijke uitdaging. In 2030 moet de CO2-uitstoot met minimaal 49% zijn teruggedrongen en de Nederlandse industrie dient veel meer circulair te werken dan nu het geval is. In 2050 is de industrie circulair en stoot vrijwel geen broeikasgas meer uit. Een hele opgave als je bedenkt dat Nederland volgens de Nieuwe Economie Index nu nog op een score zit van 12.1% wat betreft circulariteit (Van ‘t Klooster et al., 2020). Voor de topsector Logistiek betekent dit dat er kennis en nieuwe concepten ontwikkeld moeten worden om duurzame logistieke oplossingen te realiseren.
LINK