Snelle technologische ontwikkelingen bieden kansen voor de maritieme sector. Zij maken de scheepvaart efficiënter, veiliger en schoner. De techniek heeft regelgeving en professionals nodig die ook klaar zijn voor de toekomst. Het lectoraat Maritime Law voert praktijkgericht onderzoek uit op de scheidslijn van recht en (maritieme) techniek samen met studenten, docenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen.
MULTIFILE
Presentation given at the online conference Talking the Cyprus Issue Togehter : Maritime Disputes in the Eastern Mediterranean - Session 2
MULTIFILE
The authors present the design of the shipping simulation SEL and its integration in the MSP Challenge Simulation Platform. This platform is designed to give policymakers and planners insight into the complexity of Maritime Spatial Planning (MSP) and can be used for interactive planning support. It uses advanced game technology to link real geo- and marine data with simulations for ecology, energy and shipping. The shipping sector is an important economic sector with influential stakeholders. SEL calculates the (future) impact of MSP decisions on shipping routes. This is dynamically shown in key performance indicators (e.g. route efficiencies) and visualised in heat maps of ship traffic. SEL uses a heuristic-based graph-searching algorithm to find paths from one port to another during each simulated month. The performance of SEL was tested for three sea basins: the firth of Clyde, Scotland (smallest), North Sea (with limited data) and Baltic Sea regions (largest, with most complete data). The behaviour of the model is stable and valid. SEL takes between 4 and 17 seconds to generate the desired monthly output. Experiences in 20 sessions with 302 planners, stakeholders and students indicate that SEL is a valuable addition to MSP Challenge, and thereby to MSP.
DOCUMENT
Dit RAAK-mkb project wordt uitgevoerd onder leiding van het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken dat verbonden is aan de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL). Aanleiding van dit RAAK-mkb project is een in 2013-2014 uitgevoerde studie naar de relatie tussen maritieme wet- en regelgeving en de werkdruk aan boord van schepen. De steeds groter wordende hoeveelheid wet- en regelgeving heeft een grote impact op de werkdruk aan boord van schepen, en met name bij mkb-reders , komt deze werkdruk direct terecht bij de kapitein/eigenaar. De steeds toenemende hoeveelheid administratief werk, ten gevolge van diverse, en steeds toenemende, wet en regelgeving, wordt als een grote belasting in het dagelijks werk ervaren. Nederlandse kapiteins geven zelfs aan te overwegen het beroep te verlaten vanwege de alsmaar toenemende administratieve lasten. Vanuit de NHL en het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken zijn diverse samenwerkingsverbanden met het Maritieme mkb aanwezig. Vanuit onder meer de samenwerking via het RAAK-mkb project ?Integrale energiebesparing zeescheepvaart? dat recent (januari 2014) is afgesloten en het recent gestarte RAAK-mkb project "Port state control" onderzoek: Naar minder aanhoudingen Nederlandse schepen" (projectnummer: 2014-01-28M) zijn diverse signalen ontvangen betreffende de hoeveelheid wet- en regelgeving, de hiermee samenhangende inspecties en controles en de hoeveelheid administratieve . Onder leiding van maritiem juridisch expert mevr. W. van der Velde LL.M Ph.D, werkzaam bij de NHL, wordt dit RAAK project uitgevoerd aan de hand van de volgende centrale onderzoeksvraag: Met welke innovatieve organisatorische en technische oplossingen kunnen wij de administratieve belasting ten gevolge van wet- en regelgeving voor Nederlandse zeevarenden binnen met name het Maritieme mkb verminderen? De NHL, HvA, HZ en Stenden tezamen met een breed consortium van betrokken partijen, beogen door het uitvoeren van twee jaar praktijkgericht onderzoek met en bij mkb-ondernemers concrete oplossingen voor de sector te kunnen ontwikkelen. Uniek is hierbij de multidisciplinaire benadering vanuit het HBO. Studenten van verschillende HBO studierichtingen zoals o.a.; bedrijfskunde, rechten, maritiem officier en communicatie worden uitgenodigd onderzoek uit te voeren in het Maritieme werkveld waardoor ook kennis vanuit andere opleidingen wordt gedeeld en bijbehorende expertise beschikbaar wordt voor het Maritieme mkb in Nederland.
Lectoraat, onderdeel van NHL Stenden Hogeschool