Wereldwijd onderzoek: Hoe gebruiken nieuwsmedia social media? Jongeren lezen geen krant meer, ze kijken op hun smartphone die ze altijd bij de hand hebben. Binnen het lectoraat social media en reputatiemanagement van NHL hogeschool te Leeuwarden heeft een groep internationale studenten in 12 landen onderzoek gedaan. Hierbij hebben ze meer dan 150 social media sites bestudeerd van nieuws media. De resultaten maken deel uit van een internationaal onderzoek van NHL Hogeschool en Haaga Helia University. De onderzoeksvraag was: Wat speelt zich af in de nieuwsmedia? Persbureaus kunnen het overzicht gebruiken om hun social media te optimaliseren. En voor ieder die journalistiek een warm hart toedraagt is het interessante informatie over de nieuwsmedia in een overgangssituatie (2nd edition)
DOCUMENT
Als relatief nieuw begrip in de context van e-learning krijgt ‘mobile learning’ steeds meer aandacht, wat ten dele kan worden verklaard door de ontwikkeling en verspreiding van mobiele technologie. Als we de pleitbezorgers van ‘mobile learning’ moeten geloven, dan wordt deze vorm van leren belangrijker en is het denkbaar dat sommige leerprocessen in de toekomst volledig op die wijze vormgegeven zullen worden. Probleem is dat een eenduidige definitie van ‘mobile learning’ nog altijd ontbreekt, dat er meningsverschillen zijn over de technologie die tot het domein van ‘mobile learning’ behoort, en dat er betrekkelijk weinig resultaten zijn van succesvolle inzet van mobiele technologie in leerprocessen. Daarbij wordt onder succesvol verstaan dat het heeft bijgedragen aan de effectiviteit van het leren, en daarmee aan een beter leerresultaat en een efficiënter leerproces, waarbij onder het laatste verstaan wordt dat het maximale leereffect wordt bereikt met een beperkte inzet van mensen en middelen. Deze notitie beoogt enige duidelijkheid te scheppen in de definitiekwestie en in de visies op leren die een rol spelen bij ‘mobile learning’. Vanuit dat perspectief wordt vervolgens ingegaan op kenmerken van mobiele technologie en ontwikkelingen die daarin verwacht worden. Aansluitend wordt er dieper ingegaan op leerprocessen en de rol die mobiele technologie daarin zou kunnen vervullen, waarna de notitie wordt afgesloten met een kijkkader om de mogelijke inzet en betekenis van ‘mobile learning’ in onderwijssituaties te kunnen duiden en beoordelen.
DOCUMENT
The paper investigates the use of mobile tools by museums in order to provide mobile access to their permanent collections and special exhibitions. In fact, it deals with the wider topic of how museums tackle the complex issue of communicating with their present and potential audience using modern (i.e., mobile in this case) technologies. The paper presents and discusses the results of a survey that was proposed to Dutch and Flemish museums mainly dealing with modern and contemporary art or with science and technology. We tried to derive some trends and best practices in order to identify a good way to provide an engaging (mobile) experience to museum visitors. These results, although not always stirring in terms of answer percentages and of what most museums seem to be doing with new media, do show a clear interest towards mobile technologies and openness to innovation in the Dutch cultural sector.
LINK
In the autumn of 2009, a group of exchange students in the University of Applied Sciences of Utrecht got a task to make a research project on the current situation of Social Media. The group consisted of 5 people with really different backgrounds and opinions. Two Finnish, one Austrian, one Belgian and one Taiwanese put their heads together to explore the enormous world of Social Media. In this paper, Social Media stands for Online Social Media in other words: websites that allow people to communicate with each other, share opinions and ideas, public or semi-public profiles for the users and possibility to view those profiles. Most known examples of Social Media at this moment (2010) would be Facebook, MySpace, YouTube, Flickr, flixter, LinkedIN, Tagged, Twitter and Plurk. There are hundreds and hundreds more of Social Media websites and each of them has its own purpose and idea. Some of them concentrate on one topic or subject and some websites are more expanded. Most of the Social Media websites give the opportunity to their users to upload pictures, videos and other data but the most important thing is that social media allow people to communicate ‘one-to-many and many-to-one’ and not as the old fashion media ‘one-way communication’ only.
DOCUMENT
Creating a mobile urban tourism storytelling application presents several interactivity challenges on how to convey an engaging multimedia experience on-site. This article describes a methodology for fast prototyping of a multimedia mobile applications dedicated to urban tourism storytelling. The application can be a game that takes advantage of several locationbased technologies, freely available geo-referenced media, and augmented reality for immersive gameplay. The goal is to create serious games for tourism that follow a main narrative but where the story can automatically adapt itself to the current location of the player, assimilate possible detours and allow posterior out-of-location playback. Adaptable stories can use dynamic information from map sources such as points of interest (POI), elevation or virtual buildings. The main focus is for these locationbased storytelling games to create more engagement between the tourists and the urban environment. To explore this concept, an application was designed for the city of Porto: Unlocking Porto. This location-based game with a central, yet adaptable, story engages the player into the main sights following an augmented reality path while playing small games. The article discusses and presents solutions for media acquisition, interactive storytelling, game-design interface and multi-disciplinary coordination for mobile app development.
DOCUMENT
1e alinea column: Het recente onderzoek naar ‘de zwarte kant van sociale media’ geeft ook weer aan, hoe je er ook over denkt, dat aan sociale media vele kanten zitten. Voor mij aanleiding nog eens een ander aspect bij je neer te leggen, iets wat wellicht zelfs tot wat meer zelfkennis leidt.
LINK
Virtual or online content creation is no longer an external process done by software developers or professional new media players, but is more and more performed by ordinary people. In this paper, we focus on non-professional users to present how different categories of users get involved in the process of content sharing and creation within a city community. That only a few of them are interested in contributing to this community is nothing new in itself. Instead, we want to look at what is needed to encourage them to help us build up a virtual ‘replica’ of the city using an ad hoc application, i.e., the A4MC-application. To support them in achieving this goal, this mobile city device must have some iterative elements (like tags, ratings, comments, etc., which are also known as social features) that stimulate users to become active members of that particular community. By exploring which of these interactive elements are most suitable on mobile devices, we hope to define a framework to support users in generating content in a user-friendly way.
DOCUMENT
In the past two years [2010-2012] we have done research on the visitor experience of music festivals. We conducted several surveys asking festival visitors for demographic variables, taste in music, their motivation for visiting festivals, mentalities and the evaluation of the festival. We also asked for the use of social media before, after and during the festival. Results show that visitors using social media have a significantly different festival experience from users that do not use social media before, during or after the festival. Results on difference in festival satisfaction are mixed.
DOCUMENT
This paper starts with the explanation of the research rationale of the professorship. Subsequently, an exploration of the research agenda is provided, focusing on the two core research themes of the professorship: transformational content strategy and transformational content design. Within this section, knowledge gaps will be identified and examples will be presented of research projects related to each theme. Finally, light will be shed on the research approach, offering a brief overview of the theoretical approach, research methodology, and expected impact.
DOCUMENT
1e alinea column: Sociale media dwingen bedrijven zichzelf als ecosysteem te zien, binnen=buiten, en daarmee de buitenkant met de binnenkant van een onderneming te verbinden. Ze zetten bedrijven, maar ook zorg-en onderwijsinstellingen, achterstevoren, binnenstebuiten en ondersteboven, versnellen de beweging van B2C naar C2B naar P2P en maken bedrijven tot extended, op samenwerking gerichte ecosystemen van klanten t/m leverancier. Werkgemeenschappen zeg maar. Dat klinkt toch veel gezelliger? Klanten zijn steeds meer onderdeel van het bedrijfsproces. Daar moet je je als bedrijf dus op gaan inrichten. Sociale media veranderen onze kijk op de wereld, shiften de macht en dwingen tot transparant en integer handelen via Review, Reputatie, Ranking.
LINK