The aim of this dissertation is to examine how adult learners with a spoken language background who are acquiring a signed language, learn how to use the space in front of the body to express grammatical and topographical relations. Moreover, it aims at investigating the effectiveness of different types of instruction, in particular instruction that focuses the learner's attention on the agreement verb paradigm. To that end, existing data from a learner corpus (Boers-Visker, Hammer, Deijn, Kielstra & Van den Bogaerde, 2016) were analyzed, and two novel experimental studies were designed and carried out. These studies are described in detail in Chapters 3–6. Each chapter has been submitted to a scientific journal, and accordingly, can be read independently.1 Yet, the order of the chapters follows the chronological order in which the studies were carried out, and the reader will notice that each study served as a basis to inform the next study. As such, some overlap in the sections describing the theoretical background of each study was unavoidable.
MULTIFILE
31-12-2019Dit boek is bedoeld als een inleiding in de taalwetenschappelijke studie van gebarentalen. Het richt zich niet alleen op de Nederlandse Gebarentaal maar ook op andere gebarentalen, en focust hierin op variatie en overeenkomsten tussen gebarentalen.
Due to emancipation process there is need for information on Deaf culture - Is there a Deaf Culture in the Netherlands? - If so what is it? How can we define it? - What are priorities in research? - How best disseminate results in Deaf community? - Lobby for rights of Deaf people (Unesco 1994; UN Convention on the rights of Persons with Disabilities 2006)
Wie zijn dove, slechthorende en doofblinde gebruikers van de Nederlandse Gebarentaal (NGT)? Hoe ervaren zij het gebruik van NGT als één van hun voorkeurstalen, en welke barrières komen ze daarbij mogelijk tegen? Het onderzoek ‘Dovengemeenschap in beeld’ wil op deze en andere vragen antwoorden krijgen.
Het lectoraat Dovenstudies werkt aan een nieuw grammaticaboek over de Nederlandse Gebarentaal, dat goed aansluit bij wat studenten in hun toekomstige beroep tegenkomen en nodig hebben.Doel We ontwikkelen een grammaticaboek van de Nederlandse Gebarentaal, op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten. Dit boek wordt geschreven voor hbo-studenten van het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies (IGT&D). Looptijd 01 januari 2018 - 01 december 2020 Aanpak Literatuuronderzoek naar de grammatica van de Nederlandse Gebarentaal vormt de basis van het boek. De inhoud van het boek is evidence-based en past bij wat studenten in hun toekomstige beroep tegenkomen en nodig hebben. We gebruiken actueel en aantrekkelijk (beeld)materiaal en onderzoeken hoe we apps hierbij handig kunnen inzetten. Ook wisselen we de lesstof af met opdrachten.