In the Netherlands there is discussion about the best way to teach mathematics, especially in the case of primary school students. Being able to identify and understand pupils’ multiple problem solving strategies is one of the pillars of pedagogy. However, it is very demanding for teachers, since it requires to notice and analyze pupils’ mathematical thinking and to understanding their actions. The skill to notice and analyze a student’s mathematical thinking is usually not emphasized in Dutch primary school teacher training. It is important to find ways to help teacher-students to analyze student mathematical reasoning, and to learn to recognize the importance of such analysis. Sherin and van Es used the concept of video clubs to help teachers in US schools to notice and analyze their students’ mathematical thinking. In such video clubs, students jointly discuss their filmed lessons. This leads to the following research question:How can video clubs be used to teach students who are learning to become primary school teachers to analyze their pupils’ mathematical thinking and to learn to recognize the importance of such analysis?This paper describes a study that monitors a video club with four participants.
LINK
Living Lines of the Barely Noticeable is a long-term artistic research project aiming to develop distinct artistic approaches to relate to and interact with flying insects and provide the artistic research with a theoretical and practical context by reflecting on relationships and connections with the more-than-human world that occurred within the research. The research aimed to explore ways and manners, that can contribute to more meaningful relationships with a more-than-human entity. This resulted firstly in approaches that explored ways to relate to flying insects: reflective attempts studying glimpses and tatters of ‘insectness’ and the circumstances that shaped the way we related to each other. Secondly, I developed approaches that explored manners of being close to (or intimate with) flying insects. These approaches involved more active, hands-on experiments and attempts to interact with flying insects
Het onderzoek richt zich op teacher noticing, de competentie van het herkennen van en reageren op situaties in de klas die vragen om wiskundig didactische interventie. Is deze competentie te trainen door wiskundeleraren in opleiding met resources?Doel Het doel is te onderzoeken of wiskundeleraren in opleiding beter worden in het herkennen van situaties in de klas die vragen om een vakdidactische interventie (teacher noticing) na de inzet van rijk multimediaal materiaal (rich-resources). Hiertoe wordt eerst een meetinstrument ontwikkeld. Resultaten Dit onderzoek is nog maar net van start gegaan. Na afloop lees je hier meer over de resultaten. Looptijd 01 september 2019 - 01 september 2023 Aanpak Een literatuuronderzoek leidt tot ontwerpcriteria voor resources en een meetinstrument voor noticing, gevalideerd in een pilotstudie. Het onderwijsmateriaal aan de hand van resources wordt daarna volgens een HLT ontwikkeld en uitgeprobeerd. Een comperative multiple case study beantwoordt de vraag in hoeverre het lesontwerp bijdraagt aan noticing. Onderzoek door studenten Studenten kunnen bijdragen aan dit onderzoek koppelen aan hun eigen beroepsproduct. Bijvoorbeeld door samen resources te verzamelen op de stageschool en daar een onderzoek en beroepsproduct op te richten. Interesse? Neem contact op met Jop (jop.schaap@hu.nl).
Het onderzoek richt zich op teacher noticing, de competentie van het herkennen van en reageren op situaties in de klas die vragen om wiskundig didactische interventie. Is deze competentie te trainen door wiskundeleraren in opleiding met resources?