Recensie van Dam, G. ten et al. (1997) Onderwijskunde hoger onderwijs: handboek voor docenten
DOCUMENT
Recensie van Dam, G. ten et al. (2000) Onderwijskunde hoger onderwijs, tweede druk
DOCUMENT
10 tips voor betere studieprestaties door beter te kunnen focussen en minder afleiding toe te laten. Deze tips zijn samengesteld door de onderzoekslijn Studiesucces op basis van wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie, neuropsychologie en onderwijskunde en uit onze eigen onderzoeken naar stress, bevlogenheid en studieprestaties.
DOCUMENT
Uitstelgedrag is een van de meest voorkomende problemen als het gaat om productief studeren en werken. Je hebt misschien even geen zin, voelt je gedemotiveerd, bent snel afgeleid, voelt je vermoeid of vindt een bepaalde taak lastig. Ook kun je last hebben van perfectionisme of faalangst. Misschien ben je wel een “meester uitsteller” en stel je bijna al je taken uit. Als dat het geval is, kun je vast wel advies gebruiken om jouw studiegedrag blijvend te veranderen. Bekijk de tips in de infographic. Deze tips zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie, neuropsychologie, onderwijskunde en eigen onderzoek.
DOCUMENT
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 2013, nr. 2 Samen met leerlingen, leerkrachten en ouders een positief schoolklimaat creëren, waaringewenst gedrag wordt bevorderd cq gedragsproblemen worden voorkomen. Dat is waarPositive Behavior Support (PBS) voor staat. In het kader van Passend Onderwijs zou PBSeen waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de pedagogische handelingsverlegenheiddie we waarnemen bij met name beginnende leerkrachten t.a.v. ongewenst gedrag (Goei& Kleijnen, 2009). PBS is sterk gericht op bevorderen van gewenst gedrag bij leerlingen,zodat elke leerling kan profiteren van het geboden onderwijs (Golly & Sprague, 2009).De aanpak is gericht op alle leerlingen. Binnen het pabocurriculum van Hogeschool EdithStein (HES) in Hengelo hebben studenten in de werkplekbekwame fase (derde studiejaar)vanuit het vak pedagogiek/onderwijskunde ervaren welke bijdrage PBS kan leveren aaneen positief onderwijsklimaat waarin zowel de leerling als de leerkracht het best tothaar recht komt. In dit artikel wordt beschreven op welke wijze PBS binnen het pabocurriculum is ingezet en aangeboden.
MULTIFILE
Studenten bereiden een NW&T les voor aan de hand van het 5-stappenplan voor natuuronderwijs (didactisering van een onderzoekscylus) en zetten daarbij de werkvorm ‘observatie- en demonstratiekring’ in. Daarbij moeten zij ter voorbereiding aangeven welke (leerlinggerichte) vragen zij de leerlingen willen stellen (afhankelijk van de fase in de les / stappenplan) en wat voor antwoorden zij van lln verwachten n.a.v. die vragen. Na afloop wordt de coach op de werkplek (=observant) o.a. gevraagd aan te geven in hoeverre dit is gelukt.
DOCUMENT
Het themaboek Verleiden tot leren in het werk biedt een gevarieerd palet aan praktijkervaringen, reflecties, opvattingen, instrumenten, gesprekken en bevindingen uit onderzoek op gebied van leren op de werkplek. Wat is daarvoor nodig? Hoe richt je het werk zo in dat het tot leren uitdaagt? Wat draagt bij aan een goed leerklimaat en welke factoren zijn van belang? Hoe kun je leerblokkades opheffen en reflectie op het dagelijks werk bevorderen.
DOCUMENT
Nieuwe onderwijsvormen onderzoeken terwijl je ze ontwerpt en uittest in de praktijk, dat is de kern van onderwijskundig ontwerponderzoek (OO). Hoewel steeds vaker toegepast in het hoger onderwijs, is deze onderzoeksvorm bij velen nog onbekend. ‘OO is geen wetenschap die verschijnselen beschrijft of verklaart, het doel is kennis te ontwikkelen om daarmee iets te veranderen in de werkelijkheid.'
DOCUMENT
Studentenbereideneen NW&T les vooraan de hand van het 5-stappenplan voornatuuronderwijs (didactisering van eenonderzoekscylus) enzettendaarbij de werkvorm ‘observatie- endemonstratiekring’ in. Daarbijmoetenzijtervoorbereidingaangevenwelke(leerlinggerichte) vragenzij de leerlingenwillenstellen(afhankelijk van de fase in de les / stappenplan) en wat voorantwoordenzij van llnverwachtenn.a.v. die vragen. Na afloopwordt de coach op de werkplek (=observant) o.a. gevraagdaantegeven in hoeverredit is gelukt.
DOCUMENT