Purpose: Food waste occurs in every stage of the supply chain, but the value-added lost to waste is the highest when consumers waste food. The purpose of this paper is to understand the food waste behaviour of consumers to support policies for minimising food waste. Design/methodology/approach: Using the theory of planned behaviour (TPB) as a theoretical lens, the authors design a questionnaire that incorporates contextual factors to explain food waste behaviour. The authors test two models: base (four constructs of TPB) and extended (four constructs of TPB plus six contextual factors). The authors build partial least squares structural equation models to test the hypotheses. Findings: The data confirm significant relationships between food waste and contextual factors such as motives, financial attitudes, planning routines, food surplus, social relationships and Ramadan. Research limitations/implications: The data comes from an agriculturally resource-constrained country: Qatar. Practical implications: Food waste originating from various causes means more food should flow through the supply chains to reach consumers’ homes. Contextual factors identified in this work increase the explanatory power of the base model by 75 per cent. Social implications: Changing eating habits during certain periods of the year and food surplus have a strong impact on food waste behaviour. Originality/value: A country is considered to be food secure if it can provide its citizens with stable access to sufficient, safe and nutritious food. The findings and conclusions inform and impact upon the development of food waste and food security policies.
MULTIFILE
Purpose This paper investigates the impact of complaint behaviour and service recovery satisfaction on consumer intentions to repurchase through Internet channels. Design/methodology/approach Using survey data from large consumer samples from 15 European countries, the authors classify consumers according to: a) whether they had negative experiences with online purchases, b) whether they complained, and c) whether they were satisfied with the complaint handling. A logistic regression analysis assesses the effects of these experiences on repurchase intentions. Findings Remarkable differences arise among the consumers with respect to intentions to repurchase on the Internet. Consumers with negative experiences who complained expressed higher repurchase intentions than consumers with no reason to complain and also than consumers who had negative experiences but did not complain. Yet the highest repurchase intentions arose among consumers who complained and expressed satisfaction with the complaint handling, in support of the service recovery paradox in an online setting. Originality/value This project is one of the first empirical studies of the consequences of dissatisfaction and complaints related to online purchase behaviour.
DOCUMENT
To enhance the validity of a mobility emission-effects model, a research is conducted on consumer behaviour. Consumer mobilitypreferences are the main determining factor in the proposed model that describes the kilometre and emission outcome under several scenarios. Motorized mobility of consumers buying fashion in shopping areas cause more kilometres in the network and subsequently more emission than when the fashion is bought online and the delivery is done by the parcel delivery services.The model provides an indication of best practice: if consumers change their shopping preferences they reduce emission and they also enable the PDSs to optimize their delivery operations
DOCUMENT
Mode heeft een cruciale functie in de samenleving: zij maakt diversiteit en inclusiviteit mogelijk en is een middel voor individuen om zich uit te drukken. Desalniettemin is mode ook een raadsel op het gebied van duurzaamheid, zowel aan de sociale als aan de milieukant. Er bestaan echter alternatieven voor de huidige praktijken in de mode. Dit project heeft tot doel de ontwikkeling van een van die initiatieven te ondersteunen. In samenwerking met twee Nederlandse MKB bedrijven in de mode-industrie, willen we een of meer business modellen co-designen voor het vermarkten van circulair ontworpen laser geprinte T-shirts. Door lasertechnologie te introduceren in plaats van traditionele inktopties, kunnen de T- shirts hun CO2 voetafdruk verder verkleinen en een verstandig alternatief zijn voor individuen, die op zoek zijn naar duurzame modekeuzes. Maar hoewel de technologische haalbaarheid vaststaat, vereist het vermarkten sterke, schaalbare, bedrijfsmodellen. Via een haalbaarheidsstudie willen we dergelijke businessmodellen ontwikkelen en de commercialisering van deze producten ondersteunen. Wij zijn van plan de reacties van de consument op een dergelijke innovatie te bestuderen, evenals de belemmeringen en stimulansen vanuit het oogpunt van de consument, en de inkoop-, toeleveringsketen- en financiële kwesties die kunnen voortvloeien uit de schaalbaarheid van een potentieel bedrijfsmodel. Om praktische relevantie voor de bredere industrie te verzekeren, streven we ernaar om de resultaten te presenteren op evenementen georganiseerd door een van de consortiumpartners (in 2023), als ook om een teaching case en een wetenschappelijk artikel te ontwikkelen op basis van de resultaten van het project.