We assess the incidence of numeracy skills mismatch in five countries: Belgium, Chile, Italy, Netherlands, and the United States of America. To do this, we make use of a new approach (Brun-Schamme & Rey, 2021), namely by identifying someone as being mismatched if the score for numeracy skills is outside the interval [median – SD , median + SD]. We make use of the PIAAC dataset, collected by the OECD, a survey that measures adults’ proficiency in numeracy among other type of skills. We find that 14% of the workers are over-skilled, whereas 16% are under-skilled. Being over-skilled is more likely for men, younger age-groups, having a high level of education, using numeracy skills often at work, and having studied science, mathematics, and engineering.
DOCUMENT
One of the core elements of the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) is a survey of adult skills. The survey measures adults’ proficiency in literacy, numeracy, and problem solving in technology-rich environments. Furthermore, the survey gathers data on how adults use their skills at home, at work and in the wider community. The second cycle of PIAAC will take place in 2021 and 2022. Preparations have started by the Numeracy Expert Group in reviewing the numeracy framework used in the first cycle and designing items which will be used to measure the numerate capabilities and numerate behavior of adults.
DOCUMENT
This work draws on the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) survey. Last year a first review was conducted on the PIAAC Numeracy Framework (Tout. et al., 2017). In 2018 and 2019 the framework for the second cycle of PIAAC will be developed. This second cycle of the PIAAC survey aims to update the data about the numeracy skills of adults in different countries around the World (Hoogland, Díez-Palomar, Maguire, 2019). The objective of this paper is to highlight some relevant findings from literature on the concept numeracy in order to discuss a potential enrichment of the PIAAC Numeracy Assessment Framework (NAF).
LINK
This paper is a summary paper of the Thematic Working Group (TWG) on Adult Mathematics Education (AME). The theme AME made its first appearance on CERME11 and in this paper we provide an overview of the growing and blossoming field of AME and the results of the working group. The main themes associated with AME are: the definition, scope, and assessment of numeracy, the role of language and dialogue, the role of affect, including motivation, and the role of societal power structures, including subthemes like equity, inclusion, vulnerable learners, agency and self-efficacy. We conclude with the opportunities and challenges for this theme from both scientific and societal perspective.
LINK
This paper is a summary paper of the Thematic Working Group (TWG) on Adult Mathematics Education (AME). As the only thematic working group that focuses on adults’ lived experiences of mathematics, the research makes an important contribution to the field of Mathematics Education. The main themes in this group identify that adult numerical behaviour goes beyond the mathematics skills, knowledge, and procedures taught in formal education It is multifaceted, requiring the use of higher order skills of analysis and judgement, applied within a broad array of life’s contexts, experienced through a range of emotions. The research in this group points to the need to raise the profile of research that shows the benefits to adults of learning mathematics but also the long term economic disbenefits in the neglect of teaching and teacher training for this group.
DOCUMENT
Presentation at the ALM28 Conference: Numeracy and Vulnerability, 5-7 july, Universität Hamburg, Germany.
LINK
1 op de 6 inwoners in Nederland heeft moeite met gecijferdheid. Dit is een reden tot zorg, omdat dit de kans op kwetsbaarheid vergroot. Zo hebben mensen die problemen hebben met gecijferdheid vaker financiële problemen. Ze hebben minder kansen op de arbeidsmarkt en ze benoemen hun gezondheid vaker als slecht. Of dit causaal verband houdt met elkaar is niet bekend, maar wel aannemelijk gezien de specifieke eisen voor gecijferdheid die deze contexten stellen. Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door het Expertisepunt Basisvaardigheden.
MULTIFILE
Laaggecijferdheid is een belangrijk onderwerp voor onderzoek, want het leven van laaggecijferde personen brengt grote uitdagingen met zich mee. Tot nu toe gaat de meeste aandacht van onderzoekers naar laaggeletterdheid. In deze onderzoeken is er soms ook aandacht voor laaggecijferdheid, maar dit is meestal slechts een klein deel van het onderzoek. Gelukkig is er binnen en buiten Nederland wel een aantal onderzoekers die zich bezighouden met gecijferdheid, zodat we toch een theoretische basis hebben. Dit whitepaper geeft een overzicht van (een deel) van de onderzoeken rondom (laag)gecijferdheid. Allereerst een overzicht van Nederlandse onderzoeken, die een beeld geven van de situatie in Nederland. Daarbij aandacht voor feiten en beleid, maar ook voor didactische vaardigheden en praktische tips. Als tweede een selectie van internationaal onderzoek. Hierbij blijkt dat het gebrek aan aandacht voor gecijferdheid een gedeeld probleem is. Desondanks zijn er mooie onderzoeken gedaan die nuttig kunnen zijn voor de Nederlandse situatie. In het derde onderdeel van dit paper is er ruimte voor gerelateerd onderzoek. Deze onderzoeken richten zich in eerste instantie niet op laaggeletterdheid, maar er worden interessante dingen gezegd over reke-nen of over mensen met lage vaardigheden in het algemeen. Van deze artikelen is geen samenvatting gemaakt, maar slechts een citaat weergegeven. Als vierde volgt een overzicht van beschikbare materia-len die in gecijferheidsonderwijs voor volwassen gebruikt kunnen worden. Dit whitepaper is een document dat in beweging is. De verwachting is dat (laag)gecijferdheid in toene-mende mate in de belangstelling staat en er ook meer onderzoek naar gedaan zal worden. Het aantal interessante publicaties zal toenemen en de intentie is om dit document regelmatig te herzien.
DOCUMENT
This paper is a discussion paper to support an Erasmus+ project with the name Common European Numeracy Framework (CENF) (for adults) which will start at the end of the year 2018. In the first months of 2019 the team with participants from The Netherlands, Austria, Spain and Ireland will be in the process of collecting European examples of numeracy practices and current numeracy frameworks. At the conference we will show the results of this collection to date and the initial outline of a tentative CENF. We intend to spark comments, suggestions and insights from the participants of TWG07 - Adults Mathematics Education - to enrich the collection and as feedback on the initial outline of the CENF. Another aim is to create a network of national or regional stakeholders which will support the development of a shared framework for numeracy goals and numeracy education for adults in the 21st century.
LINK
Within the Erasmus+ project Common European Numeracy Framework (CENF) (2018-2021) a framework was developed on numeracy in response to the challenges and needs of the 21st century.
DOCUMENT