PROMPT is a tactile-kinesthetic approach for assessment and treatment of speech production disorders. PROMPT uses tactile-kinethetic cues to facilitate motor speech behaviors. Therapy is structured from basic motor speech patterns with much tactile-lkinesthetic cueing, towards complex motor speech activities with less cueing. This article describes the purpose and contents of PROMPT assessment and therapy.
DOCUMENT
PROMPT wordt toegepast als een methode bij de verberting van spraakproductie bij volwasssenen en kinderen met diverse stoornissen. Het gaat om een nieuwe benadering waarbij de logopedist van buitenaf hulp biedt bij het vormen van klinkers en medeklinkers door het actief manipuleren van spiergroepen en lokalisaties.In de traidotionele spraaktherapie wordt het spraakprobleem vaak gezien als een reeks van foneemafwijkingen, terwijl de motorische benadering van PROMPT het spraakprobleem juist beschouwt als een reeks van bewegingsafwijkingen. het artikle beschijrft de uitgangspunten en opzet van deze voor Europa nog vrij nieuwe therapie.
DOCUMENT
Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven en heeft impact op alle werkvelden — van wetenschap en onderwijs tot dienstverlening en industrie. Ook in de creatieve sector laat AI zich steeds nadrukkelijker gelden: algoritmes genereren muziek, tekst en beelden op basis van eenvoudige beschrijvingen, zogeheten prompts. Hoewel deze algoritmes de creatieve gereedschapskist verrijken, vormen zij ook een existentieel risico voor makers: ze respecteren hun auteursrechten niet en nemen creatief werk van hen over. In dit project bundelen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de Universiteit van Amsterdam hun krachten met Sonic Acts en individuele kunstenaars om te onderzoeken hoe AI op een betekenisvolle manier geïntegreerd kan worden in het creatieve proces. In plaats van in te zetten op autonome AI-systemen die het werk van kunstenaars overnemen, experimenteren we met artistieke methodes die een intuïtieve, fysieke en gelijkwaardige samenwerking met AI mogelijk maken. We laten ons inspireren door documenterend onderzoek naar het werk van vroege AI-kunstenaars uit de twintigste eeuw om te exploreren hoe embodied en temporele interactie met AI kunnen leiden tot nieuwe expressievormen die ingezet kunnen worden in live-performances. Tegelijkertijd biedt dit experimenteren fundamentele inzichten in hoe AI leert en de wereld ‘waarneemt’. Zo ontwikkelen we een gelijkwaardige co-creatie tussen mens en AI die verder gaat dan de prompt. Het onderzoek laat zien hoe deze technologie een verrijking kan vormen — niet alleen voor kunstenaars en het kunstonderwijs, maar ook voor de bredere maatschappij, die hiermee een krachtig voorbeeld krijgt van een creatieve dialoog tussen mens en machine.
Single-Use Plastics (SUPs) are at the centre of European Union Agenda aiming at reducing the plastic soup with the EU Directive 2019/904. SUPs reduction is pivotal also in the Dutch Government Agenda for the transition to a Circular Economy by 2050. Worldwide the data on SUPs use and disposal are impressive: humans use around 1.2 million plastic bottles per minute; approximately 91% of plastic is not recycled (www.earthday.org/fact-sheet-single-use-plastics/). While centralised processes of waste collection, disposal, and recycling strive to cope with such intense use of SUPs, the opportunities and constraints of establishing a networked grid of facilities enacting processes of SUPs collection and recycling with the active involvement of local community has remained unexplored. The hospitality sector is characterised by a widespread capillary network of small hospitality firms nested in neighbourhoods and rural communities. Our research group works with small hospitality firms, different stakeholders, and other research groups to prompt the transition of the hospitality sector towards a Circular Economy embracing not only the environmental and economic dimensions but also the social dimension. Hence, this project explores the knowledge and network needed to build an innovative pilot allowing to close the plastic loop within a hospitality facility by combining a 3D printing process with social inclusiveness. This will mean generating key technical and legal knowledge as well as a network of strategic experts and stakeholders to be involved in an innovative pilot setting a 3D printing process in a hospitality facility and establishing an active involvement of the local community. Such active involvement of the local inhabitants will be explored as SUPs collectors and end-users of upcycled plastics items realised with the 3D printer, as well as through opportunities of vocational training and job opportunities for citizens distant from the job market.
-Chatbots are being used at an increasing rate, for instance, for simple Q&A conversations, flight reservations, online shopping and news aggregation. However, users expect to be served as effective and reliable as they were with human-based systems and are unforgiving once the system fails to understand them, engage them or show them human empathy. This problem is more prominent when the technology is used in domains such as health care, where empathy and the ability to give emotional support are most essential during interaction with the person. Empathy, however, is a unique human skill, and conversational agents such as chatbots cannot yet express empathy in nuanced ways to account for its complex nature and quality. This project focuses on designing emotionally supportive conversational agents within the mental health domain. We take a user-centered co-creation approach to focus on the mental health problems of sexual assault victims. This group is chosen specifically, because of the high rate of the sexual assault incidents and its lifetime destructive effects on the victim and the fact that although early intervention and treatment is necessary to prevent future mental health problems, these incidents largely go unreported due to the stigma attached to sexual assault. On the other hand, research shows that people feel more comfortable talking to chatbots about intimate topics since they feel no fear of judgment. We think an emotionally supportive and empathic chatbot specifically designed to encourage self-disclosure among sexual assault victims could help those who remain silent in fear of negative evaluation and empower them to process their experience better and take the necessary steps towards treatment early on.