PURPOSE: To gain a rich understanding of the experiences and opinions of patients, healthcare professionals, and policymakers regarding the design of OGR with structure, process, environment, and outcome components.METHODS: Qualitative research based on the constructive grounded theory approach is performed. Semi-structured interviews were conducted with patients who received OGR ( n = 13), two focus groups with healthcare professionals ( n = 13), and one focus group with policymakers ( n = 4). The Post-acute Care Rehabilitation quality framework was used as a theoretical background in all research steps. RESULTS: The data analysis of all perspectives resulted in seven themes: the outcome of OGR focuses on the patient's independence and regaining control over their functioning at home. Essential process elements are a patient-oriented network, a well-coordinated dedicated team at home, and blended eHealth applications. Additionally, closer cooperation in integrated care and refinement regarding financial, time-management, and technological challenges is needed with implementation into a permanent structure. All steps should be influenced by the stimulating aspect of the physical and social rehabilitation environment.CONCLUSION: The three perspectives generally complement each other to regain patients' quality of life and autonomy. This study demonstrates an overview of the building blocks that can be used in developing and designing an OGR trajectory.
MULTIFILE
Introduction F-ACT is a flexible version of Assertive Community Treatment to deliver care in a changing intensity depending on needs of individuals with severe mental illnesses (Van Veldhuizen, 2007). In 2016 a number of the FACT-teams in the Dutch region of Utrecht moved to locations in neighborhoods and started to work as one network team together with neighborhood based facilities in primary care (GP’s) and in the social domain (supported living, social district teams, etc.). This should create better chances on clinical, social and personal recovery of service users. Objectives This study describes the implementation, obstacles and outcomes for service users. The main question is whether this Collaborative Mental Health Care in the Community produces better outcome than regular FACT. Measures include (met/unmet) needs for care, quality of life, clinical, functional and personal recovery, and hospital admission days. Methods Data on care utilization regarding the innovation are compared to regular FACT. Qualitative interviews are conducted to gain insight in the experiences of service users, their family members and mental health care workers. Changes in outcome measures of service users in pilot areas (N=400) were compared to outcomes of users (matched on gender and level of functioning) in regular FACT teams in the period 2015-2018 (total N=800). Results Data-analyses will take place from January to March 2019. Initial analyses point at a greater feeling of holding and safety for service users in the pilot areas and less hospital admission days. Conclusions Preliminary results support the development from FACT to a community based collaborative care service.
Het zorgsysteem staat onder druk. Dit heeft alles te maken met de stijgende complexe zorgvraag en schaarste in zorgpersoneel. Dit heeft ertoe geleid dat de druk op bedden in het ziekenhuis enorm is, waardoor patiënten sneller en daardoor vaak ook zieker dan voorheen naar huis gaan. Patiënten zijn meer dan ooit afhankelijk van hun eigen sociale netwerk.Het is van groot belang dat zowel patiënten als familieleden hierop worden voorbereid.Het lectoraat draagt bij aan kennisontwikkeling over hoe we patiënten- en familieleden het beste tijdens de ziekenhuisopname kunnen betrekken en wat de effecten daarvan zijn. En hoe zorgprofessionals de participatie van familieleden tijdens ziekenhuisopnames kunnen stimuleren.
Goed slapen is van belang voor de gezondheid, de alertheid en stressreductie van mensen. Echter kampen veel mensen met slaapproblemen, waarbij chronisch slecht slapen kan leiden tot o.a. cognitieve problemen (depressie en dementie) en het heeft een negatief effect op de kwaliteit van leven. Kwaliteit van slapen hangt samen met hoe de slaap wordt ervaren en of iemand voldoende uitrust en tevreden is over de slaap, echter is 63% van de Nederlanders ontevreden over de eigen slaapkwaliteit. Dit project richt zich op volwassenen met slaapproblemen. Door middel van co-creatie wordt er gewerkt aan een digitale slaapcoach, als verlengstuk van een slaapexpert. Uitgangspunt van de coach is de eerder ontwikkelde voedingscoach Halloliz. De nieuwe slaapcoach helpt bij het in kaart brengen van individuele factoren die de slaapkwaliteit verminderen, bij het verbeteren van slaapgedrag en bij het bestendigen hiervan. Er wordt gebruik gemaakt van Cognitive Behavior Therapy for Insomnia, waarbij het effect van interventies op slaapgedrag direct wordt verwerkt in een aangepast slaapplan. Het project richt zich op het ontwikkelen van een slaapcoach rekening houdend met adoptie en motivatie van de doelgroep om de coach te gebruiken. Adoptie hangt onder andere samen met de vorm en uitstraling van de slaapcoach, maar ook met de bereidheid van de gebruiker om het gedrag te veranderen. Daarnaast speelt motivatie een belangrijke rol bij het bestendigen van gedragsverandering. In het project wordt de patient journey in kaart gebracht en wordt uitgezocht hoe het ontwerp van de coach kan worden geoptimaliseerd richting adoptie, motivatie en uiteindelijk de gewenste gedragsverandering. Een consortium van experts in het ontwerpen (co-creatie) van eHealth oplossingen en gebruikersonderzoek zal het project uitvoeren. Deze worden bijgestaan door een klankbordgroep bestaande uit onder andere slaapexperts.
Aanleiding In Nederland krijgen jaarlijks circa 40.000 mensen een beroerte. Verschillende professionals begeleiden hen bij de revalidatie: revalidatieartsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, bewegingsagogen, psychologen en maatschappelijk werkers. Deze professionals geven aan dat zij behoefte hebben aan behandelprogramma's die inspirerend zijn en de therapietrouw vergroten, die efficiënt en effectief zijn. Ze willen dat de behandeling thuis gedaan kan worden, terwijl ze toch de patiënt kunnen begeleiden/coachen én het behandelproces kunnen (blijven) monitoren. Door het grote aanbod van e-healthtoepassingen is het voor de professional echter moeilijk een goede keuze te maken. Doelstelling De centrale onderzoeksvraag van dit project is: In welke mate wordt de kwaliteit van behandelen door professionals verbeterd als gevolg van digitale ondersteuning van thuisrevalidatie voor patiënten die een CVA (Cerebro Vasculair Accident) hebben gehad? FAST@HOME wil thuis revalideren na een CVA mogelijk maken door op basis van de wensen van professionals, CVA-patiënten en mantelzorgers, een digitale omgeving te ontwikkelen vanuit state-of-the-art e-healthkennis en -toepassingen. Tegelijkertijd onderzoekt FAST@HOME de effectiviteit van de nieuwe behandelmethode. Naast de behoefte aan en noodzaak tot autonomie en zelfmanagement van patiënten na een CVA, is het voor de revalidatiesector essentieel om de komende jaren in te zetten op doelmatigheid en kostenreductie. De projectdeelnemers zullen dus ook de kosten van FAST@HOME onderzoeken. Beoogde resultaten Resultaten uit het onderzoek en de projecten worden gepubliceerd in 'peer-reviewed journals'. Via actieve en regelmatige verspreiding van nieuwe kennis tijdens seminars, workshops en trainingen en in publicaties worden ook andere professionals uit de revalidatiepraktijk bereikt. Het project wordt afgesloten met een congres voor belanghebbende stakeholders.
Societal changes force hospitals to improve their patient journeys. And although hospitals and hotels do differ on quite some aspects, there are also a lot of similarities. Moreover, hotels are known for doing their utmost to please their guests and to focus on their guest experiences. Therefore, hospitals are looking at what they can learn form the hotel industry. The Antoniushove is anxious to retain its high quality and where possible to improve it. That is why, together with the Hotelschool, they want to investigate where the patient journey can be improved. Medical students are ‘critical thinkers’ as they are educated in an academic and evidence based environment. Hotelschool students are generally seen as having excellent ‘soft skills’ like creativity and problem solving skills. Critical thinking and soft skills are both seen as important 21st century skills. This research is a first exploration of where there are possibilities for improvement on patient journeys. Couples existing of one medical student and one hotelschool student will form a team and follow breast and colorectal patients during their hospital visit. This combination of students has never occurred before in such a research. It will allow students from both backgrounds to look at the patient journey though the eyes of the other and to learn form each other’s competences. Main research methods to be applied will be shadowing, guided tours and interviews, all of course with informed consent. Medical staff from the Antoniushove and research experts form the hotelschool will supervise the research. This research is a preliminary research for a bigger research and should result in grant proposal for the follow-up research.