Het Sint Pietersplein loopt over, de straten in Rome zijn niet langer begaanbaar, alle accommodaties in de wijde omtrek zijn volgeboekt, de hele wereld is vertegenwoordigd bij de uitvaartmis van de op 2 april 2005 gestorven paus Johannes Paulus II, die jong en oud, regeringsleiders en jan-van-de-straat weet te treffen. Een paus die de mogelijkheid van wereldeenheid zichtbaar maakt. Wat vindt deze Paus van de Europese Unie? Welke effecten heeft hij gehad op Europa? Allereerst iets over zijn persoon en zijn visie op mens en wereld.
DOCUMENT
In het dagelijks taalgebruik is ‘2.0’ een vage kreet geworden die ‘vernieuwing’ aanduidt: Paus Franciscus creëert een ‘Vaticaan 2.0’ en een dokter met internet is een ‘huisarts 2.0’. Nieuw en verbeterd! Maar wat moeten we ons dan bij 4.0 voorstellen? Nóg nieuwer? Nóg beter?
LINK
Vandaag de dag loopt de discussie over AI hoog op: wat betekent AI voor verschillende beroepen? Welke competenties zijn straks wellicht niet meer relevant en welke juist des te meer? En wat betekent AI voor het onderwijs? Hoog tijd dus om in het onderwijs aandacht te besteden aan het versterken van AI-geletterdheid. Ofwel de competenties die nodig zijn om AI-technologieën kritisch te kunnen evalueren, er effectief mee te kunnen communiceren en mee samen te werken, zowel thuis als op de werkplek, zodat studenten klaar zijn voor een wereld vol AI Antwoord op deze en andere vragen vind je in deze publicatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology zodat je in zeven minuten weer bent bijgepraat over AI geletterdheid. # AI-geletterdheid #teachinglearningandtechnology #inholland
DOCUMENT
Pieter Willemsz heeft voor zijn vertaling van Le chevalier délibéré de Goudse of Schiedamse druk gebruikt, of het vijftiende-eeuwse handschrift Rothschild 2797 (nu in Parijs). De kans dat hij de Goudse druk van de Collaciebroeders als legger heeft gebruikt is het grootst. De vertaaltechniek van Willemsz bestaat er vooral in dat hij veel uitlegt. Ondanks de grote hoeveelheid woorden is het niet heel duidelijk welk publiek Pieter Willemsz precies voor ogen had. Toch zijn er enkele subtiele details die in de richting van de adel wijzen.
DOCUMENT
In dit artikel wordt het spanningsveld tussen uitingsvrijheid en godsdienstvrijheid geschetst. Mag je alles zeggen wat je wil? Bestaat er een recht op kwetsen? Het begon met het boek De Duivelsverzen van Salman Rushdie. Bijna twintig jaar later was er de affaire rond de Mohammed-cartoons in de Deense krant Jyllands Posten. Pim Fortuyn en Theo van Gogh wakkerden met gepeperde uitspraken en felle columns het debat aan. Bijna alle kwesties gingen over de verhouding tussen moslims en niet-moslims. De auteur maakt onderscheid tussen een juridische en een moraliteitsoptiek. Hij meent dat de morele grens daar wordt overschreden waar iemand met een artistieke, literaire of journalistieke uiting doelbewust de intentie heeft om anderen te kwetsen.
DOCUMENT
Researchers in CSCL have used a wide range of qualitative and quantitative methods to track students' cognitive involvement during collaboration. However, neither individual method suffices the need to capture the dynamic evolvement of students' epistemic engagement in CSCL. We developed Epistemic Synchronization Index (ESI) to quantify students' epistemic engagement and evolvement. ESI reveals the knowledge elaboration process of groups, and it helps researchers as well as teachers to distinguish epistemic involvement between members within one group.
DOCUMENT
Purpose of this longitudinal observational study was to (i) examine the change of daily physical activity in 28 adult kidney transplant recipients over the first 12 months following transplantation; and (ii) to examine the change in metabolic characteristics and renal function. Accelerometer-based daily physical activity and metabolic- and clinical characteristics were measured at six wk (T1), three months (T2), six months (T3) and 12 months (T4) following transplantation. Linear mixed effect analyses showed an increase in steps/d (T1 = 6326 ± 2906; T4 = 7562 ± 3785; F = 3.52; p = 0.02), but one yr after transplantation only 25% achieved the recommended 10 000 steps/d. There was no significant increase in minutes per day spent on moderate-to-vigorous intensity physical activity (T1 = 80.4 ± 63.6; T4 = 93.2 ± 55.1; F = 1.71; p = 0.17). Body mass index increased over time (T1 = 25.4 ± 3.2; T4 = 27.2 ± 3.8; F = 12.62; p < 0.001), mainly due to an increase in fat percentage (T1 = 30.3 ± 8.0; T4 = 34.0 ± 7.9; F = 14.63; p < 0.001). There was no significant change in renal function (F = 0.17; p = 0.92). Although the recipients increased physical activity, the majority did not meet the recommended levels of physical activity after one yr. In addition to the weight gain, this may result in negative health consequences. Therefore, it is important to develop strategies to support kidney transplant recipients to comply with healthy lifestyle recommendations, including regular physical activity.
LINK
De wereld verandert snel. Hoe moeten wij ons op de toekomst voorbereiden? Dat begint met een goed begrip van hoe de wereld feitelijk in elkaar zit, wat de drijvende krachten zijn, hoe machtspolitiek van de grote mogendheden op andere landen inwerkt en aan welke eisen van volkenrecht en politieke ethiek goed beleid hoort te voldoen. Ook de werking van de mondiale economie en van internationale organisaties als de VN, de NAVO en de EU is erg belangrijk. Dit studieboek geeft een inleiding in de leer van de internationale betrekkingen. Deskundigen leggen helder uit hoe de huidige politieke wereld is ontstaan, wat er op de agenda van het buitenlands beleid staat, en in welke richting de mondiale problematiek zich ontwikkelt. Wat is het risico op nieuwe oorlogen? Zou de Europese Unie uiteen kunnen vallen? Waarom is er ontwikkelingssamenwerking? Hoe op te treden tegen agressie en schendingen van het volkenrecht en de rechten van de mens? Hoe kunnen kleine, maar welvarende en moderne landen als Nederland en België zich staande houden en voor een veilige toekomst helpen zorgen? Horen we vooral het nationale belang te behartigen of moeten we ons als echte wereldburgers opstellen? Hoe is er opbouwende invloed uit te oefenen, als burger, kiezer, politicus, belangenbehartiger of activist voor goede doelen? Dat zijn relevante vragen die steeds opnieuw, kritisch nadenkend, moeten worden beantwoord om betere resultaten te boeken. Wereld in Beweging is een handreiking daarvoor. Dit is de 2de druk van deze publicatie. De 3de druk is in 2021 verschenen: https://www.boomdenhaag.nl/webshop/wereld-in-beweging-2
MULTIFILE
Terugkijkend kan ik zeggen dat ik in mijn loopbaan telkens heb gezocht naar een werkomgeving waar ik zo min mogelijk, en het liefst geen, concessies hoefde te doen als het om de kwaliteit van werken ging. Zodra daar toch druk op kwam, pakte ik mijn boeltje, of mij dat nu goed uitkwam of niet. Overigens klinkt dat heel gemakkelijk: het blijven spannende beslissingen
DOCUMENT
Europa raakt in de publieke beeldvorming in Nederland duidelijk op de achtergrond. Andere zaken - het nieuwe zorgstelsel, de pensioenen, de misdaad, het internationale terrorisme, mensenrechtenschendingen, natuurrampen - hebben allang de voorpagina's overgenomen. Voor Europa-aanhangers zoals ondergetekende is dit een tijd van overdenking. Waar ging Europa ook alweer over - wat is de kern van de Europese eenwording? Hoe kan de betekenis van de Europese samenwerking voor de problemen van deze tijd duidelijker over het voetlicht worden gebracht? Is 'Europa' in de afgelopen tijd overbelicht of juist onderbelicht?
DOCUMENT