In the coming decades, a substantial number of electric vehicle (EV) chargers need to be installed. The Dutch Climate Accord, accordingly, urges for preparation of regional-scale spatial programs with focus on transport infrastructure for three major metropolitan regions among them Amsterdam Metropolitan Area (AMA). Spatial allocation of EV chargers could be approached at two different spatial scales. At the metropolitan scale, given the inter-regional flow of cars, the EV chargers of one neighbourhood could serve visitors from other neighbourhoods during days. At the neighbourhood scale, EV chargers need to be allocated as close as possible to electricity substations, and within a walkable distance from the final destination of EV drivers during days and nights, i.e. amenities, jobs, and dwellings. This study aims to bridge the gap in the previous studies, that is dealing with only of the two scales, by conducting a two-phase study on EV infrastructure. At the first phase of the study, the necessary number of new EV chargers in 353 4-digit postcodes of AMA will be calculated. On the basis of the findings of the Phase 1, as a case study, EV chargers will be allocated at the candidate street parking locations in the Amsterdam West borough. The methods of the study are Mixed-integer nonlinear programming, accessibility and street pattern analysis. The study will be conducted on the basis of data of regional scale travel behaviour survey and the location of dwellings, existing chargers, jobs, amenities, and electricity substations.
A number of universities of applied sciences do a lot of research in the field of sustainable last mile logistics. Collaboration and coordination take place through joint projects or through seminars. However, this collaboration could be more structured so that researchers can always take full advantage of each other's knowledge and are not dependent on having or not having joint projects or seminars. This also concerns the question of how these studies can gain extra added value through joint programming (this can partly be done in the development of a tool/benchmark, see previous point), but also in having and getting research and knowledge from the different regions. Within the new research agenda of the Logistics Knowledge Agreement (the lectors platform of the CoE KennisDC Logistics), urban logistics has been named as one of the four core themes on which the involved universities of applied sciences want to collaborate across regions. In addition, there is only limited cooperation in the field of education around the theme of “urban logistics”. Students who want to graduate in urban logistics or do internships must therefore first learn a lot.
Urban Sports is een verzamelnaam voor sporten die in de stedelijke omgeving - niet in clubverband - worden uitgeoefend. Het is een van de snelst groeiende takken van sport, ter illustratie: bmx- en skateparken zijn t.o.v. 2014 qua bezoekersaantallen met 326% gestegen. Tevens zijn dit sporten die een meer individuele en vrije benadering vragen én die bovenal een enorme groeimarkt zijn. In een eerder project uit 2015 is er bottom-up onderzoek gedaan naar wat urban sporters willen op het gebied van gamificatie met de vraag: Wat gebeurt er wanneer we elementen van digitaal gamen toevoegen aan de fysieke gameplay van urban sports? Dit heeft een veelbelovend concept opgeleverd, waar op dat moment de technologie en markt nog niet rijp voor waren. Ondertussen is de Urban Sports markt flink geprofessionaliseerd, is de technologie toegankelijker en goedkoper geworden. Urban Sports Performance Centre, Fontys ICT en GameSolutionsLab zien daarom kansen om het genoemde concept door te ontwikkelen voor de urban Sports markt. Maar ook voor zowat alle sporten in een hal én markten in revalidatie, zorg, fitness en scholen. Playful Layer for Urban Sports, ofwel het PLUS-concept voegt een interactieve speelse laag toe aan bestaande sportfaciliteiten. Door een combinatie van dynamische projecties en detectie van mensen en objecten. Wordt de urban sporter in een mixed-reality game omgeving gebracht met echte en geprojecteerde elementen. Kenmerken van de beoogde oplossing zijn: 1. Het projecteren en detecteren van personen op een bestaande omgeving voor (urban) sports inclusief objecten; 2. Het wordt een mobiel systeem dat overal (tijdelijk) te installeren is en geen hoge installatiekosten heeft; 3. End-user-programming, de gebruiker kan zelf game-elementen aan een bestaande ‘low-tech’ omgeving toevoegen.