De regio Parkstad Limburg heeft te maken met een complexe, meervoudige opgave in de vorm van achterstanden in de sociaal fysieke leefbaarheid, ruimtelijke- en sociaal-economische structuur. Vergelijken we Limburg met de rest van Nederland, dan zijn er grote verschillen zichtbaar. Zoomen we in op Parkstad Limburg, dan zijn armoede, ongezondheid, werkloosheid, leegstand en onveiligheid in diverse buurten en wijken aan de orde van de dag. Dit heeft negatieve invloed op de brede welvaart in de regio. De problematiek en de achterstand ten opzichte van het gemiddelde van Limburg en de rest van Nederland is groot en wordt overgedragen van generatie op generatie. Een duurzame ontworsteling uit de hele gemarginaliseerde positie lijkt zonder langdurige ondersteuning nagenoeg onmogelijk, mede door de intergenerationele mobiliteit van armoede, opleidingsniveau, gezondheid en werkloosheid.
DOCUMENT
Deze notitie beoogt een bijdrage te leveren aan de discussie over sociale integratie in Limburg in het algemeen en aan de emancipatie en integratie van enkele (doel)groepen in de provincie Limburg, te weten: jongeren, allochtonen en homoseksuelen in het bijzonder.
DOCUMENT
This booklet contains the analyses and designs that were produced by international teams of students, designers and researchers on the revitalization of public space in the district of Kerkrade – West (Limburg, the Netherlands) in December 2017 during the International Design Workshop (re)CYCLE LIMBURG 2. It was partially built on knowledge, experiences and ideas from the preceding workshop in December 2016. The outcomes of the workshop are mainly presented in the form of drawings, maps, schemes, collages, artistic impressions etc. Both workshops were framed in the interdisciplinary project Kerkrade-West of Zuyd UAS and its Research Centre for Smart Urban ReDesign (SURD).
DOCUMENT
Al meer dan honderd jaar zijn bedrijventerreinen dé aangewezen locatie om te ondernemen en te produceren. In Nederland zorgen zo’n 3.500 terreinen (> 80.000 hectare) voor meer dan 30% van de werkgelegenheid. Bedrijventerreinen zijn voor de Nederlandse economie van groot belang en vertegenwoordigen een ongekend, maar zwaar onderschat circulair potentieel. Grote effecten zijn te bewerkstellingen op het gebied van de circulaire economie, o.a. door het sluiten van materiaalstromen1. Dit potentieel krijgt echter vanuit overheidswege nauwelijks aandacht. Zo wordt in het Klimaatakkoord (2019) met geen woord gerept over circulariteit op bedrijventerreinen en in de dertig Regionale-Energie-Strategieën, die hieraan uitvoering geven, komen circulaire bedrijventerreinen amper terug. Het organiseren van publiek-private krachtenbundeling op bedrijventerreinen is essentieel voor het aanboren van de circulaire potentie. De rolinvulling van de lokale beleidsmedewerker werklocaties (zoals de EZ/RO-ambtenaar, accountmanager bedrijventerreinen en projectleider duurzaamheid) is echter weerbarstig. Enerzijds is het een zoektocht naar operationalisering van het concept circulaire bedrijventerreinen. Anderzijds moet het oorspronkelijk vooral inhoudelijke profiel worden verbreed naar een rol als innovatieve aanjager/procesmanager. Betrokken beleidsmedewerkers missen echter de juiste vaardigheden en tools voor een praktische aanpak om samen met ondernemers tot resultaten te komen. Dit geldt ook voor de hbo-opleidingen, als kraamkamer voor deze professionals. De circulaire potentie van bedrijventerreinen wordt daardoor onderbenut. De volgende vraagstelling staat in RAAK-project SAMEN BETER centraal: “Hoe kan de lokale beleidsmedewerker een effectieve katalysator worden om de circulaire potentie van bedrijventerreinen te benutten in co-creatie met relevante stakeholders?” Fontys Hogescholen en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) willen met 9 gemeenten, 3 provincies, ondernemersorganisaties en bedrijventerreinenexperts de rol van de publieke professional versterken. Het consortium beoogt ontwikkeling van kennis en kunde, integrale besliskaders en op maat gemaakte procesvormen om realisatie van circulaire bedrijventerreinen een stap dichterbij te brengen. Het project wordt gesteund door lokale werkgeversorganisaties, parkmanagementorganisaties en bedrijventerreinverenigingen.
“Een gezonder Nederland… dát is wat we willen bereiken. Met kinderen die een goede start maken en daar hun leven lang profijt van hebben (Nationaal Preventieakkoord 2018). Scholen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de gezondheid en het gezondheidsgedrag van kinderen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘de gezonde basisschool van de toekomst ’. Binnen dit project is onderzoek gedaan naar de impact van gezonde voeding en (meer) bewegen van kinderen in het primaire onderwijs. De resultaten zijn veelbelovend; ‘kinderen bewegen meer, eten gezonder en hebben een beter gewicht’ Het onderzoek is kleinschalig uitgevoerd en de resultaten zijn zo veelbelovend dat er behoefte is om te onderzoeken hoe het project uitgerold en opgeschaald kan worden. Doel van deze aanvraag is om samen met bedrijven, de gemeente Venlo, de Provincie Limburg en kennisinstellingen de mogelijkheden te onderzoeken om een rekenmodel te ontwikkelen waarmee de kostentechnische haalbaarheid, alsmede de schaalbaarheid van ‘de gezonde basisschool van de toekomst’ naar een Limburgse en Nederlandse omvang inzichtelijk gemaakt wordt. Dit onderzoek sluit aan bij thema’s ‘voedsel’ en ‘gezondheid’ van het missie gedreven topsectoren en innovatiebeleid en sluit aan op lijn 4 ‘praktijkgerichte instrumenten met focus op mkb en regio.