In deze verkenning wordt de professionalisering van het jeugdwelzijnswerk chronologisch in beeld gebracht. De 140-jarige geschiedenis van het jeugdwelzijnswerk, kan worden ingedeeld in zes perioden. Deze perioden onderscheiden zich van elkaar in visie op de inhoud van het jeugdwelzijnswerk. Iedere periode begint met een korte schets van de ontwikkeling van het jeugdwelzijnswerk. Vervolgens wordt ingezoomd op de verschillende aspecten van professionalisering. Deze verkenning is uitgevoerd door Youth Spot in opdracht van het Nederlands Jeugdinstituut.
Literatuuronderzoek naar de invloed van 'Welzijn Nieuwe Stijl'. Binnen deze ontwikkeling is er veel aandacht voor outreachend werken (de Eropaf-methode). Een van de acht bakens die richting geven aan de verdere ontwikkeling heet letterlijk ‘Direct eropaf’. Ingegaan wordt op de doelgroepen, de aard van het werk (Wat is ambulant jongerenwerk?), de pedagogische opdracht, methodische uitgangspunten en vaardigheden en randvoorwaarden voor de professional. Ten slotte worden in het onderzoek de resultaten van outreachend jongerenwerk doorgelicht.
In deze rapportage staat het functioneren en beoordelen van professionals in het hbo centraal. In het project Experimental Learning Labs: Functioneren en Beoordelen in Teams zijn we, mede dankzij de steun vanuit de stimuleringsregeling van Zestor, op zoek gegaan naar andere en innovatieve manieren om de HR-cyclus vorm te geven en onderlinge feedback in teams te stimuleren, op een manier die beter aansluit bij de ontwikkelingen in de organisatie, de sector en bij de wensen en behoeften van medewerkers. Het project is uitgevoerd door en met medewerkers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Aan het project deden professionals in 3 teams, HR professionals en een aantal medewerkers van het lectoraat Samenwerkende Professionals (voorheen Teamprofessionalisering) mee. Door in ‘Experimental Learning Labs’ in een drietal verschillende teams met nieuwe vormen van aanspreken en feedback geven te experimenteren1, heeft het project input gegeven en inspiratie opgeleverd voor een meer passende kijk op en aanpak van de HR-cyclus binnen de hogeschool. Deze Experimental Learning Labs zijn uitgevoerd onder begeleiding van het lectoraat Samenwerkende Professionals in samenwerking met de HR-werkgroep ‘Functioneren & Beoordelen’